سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

ورود به دهه 40 که کودک بودم ؛ ابتدای بازار شمس السلطنه مغازه ای بود که صاحبش حاج سید محمود غفاری فرزند سید جعفر نام داشت .

image-1402053315896-v.jpg

سید محمود غفاری

دوست صمیمی پدرم و یکی از معتمدین شهر بود . مغازه اش چند پله داشت و لحظاتی داخل آن نشسته و گپی می زدند . آن موقع ماشین خیلی کم بود و بارها که با ماشین پدرم آقا ابراهیم عضایی به دلیجان می رفتم بسته فرهنگی را به این مغازه می آورد ؛ بعد متوجه شدم روزنامه اطلاعات است که اولین چاپ آن سال ۱۳۰۵ منتشر گردید .

cam00331-1.jpg


آقای غفاری نمایندگی روزنامه اطلاعات و سپید و سیاه را بر عهده داشت . همچنین حاج محمود سومین خبرنگار شهر نراق پس از مرحومین حاج عباس جعفری فرزند صادق( .- 1355) و حاج مرتضی جعفری فرزند عباس (1317 1383) بود .

 

cam00532.jpg cam00550.jpg

مرحوم سید محمود غفاری


مجله سپید و سیاه قبل انقلاب در این مکان برای علاقمندان توزیع می گردید . تابلوی مجله سپید و سیاه طی سالیان بالای این مغازه در بازار نصب بود که چند ماه قبل به دلیل تغییرات کَنده شد .

 12.jpg                                                                                                                                               

  این مجله هفتگی از سال 1332 الی 1353 به مدیریت دکتر علی بهزادی (1304 رشت 1389 تهران) در حال فعالیت بود .
کم کم با آقای غفاری و مغازه اش خو گرفته و از پدرم پول می گرفتم و خرید خود و منزل را از آنجا تهیه می کردم .

132.jpg

داخل قوطی تایید ورق های جایزه بود . داخل بسته های چای یک عدد قاشق بود . یک جایزه ای که مورد علاقه ام بود برنامه هفتگی مدرسه بود که می شد تغییرات دروس را داخل آن جابجا کرد . خلاصه با هر خریدی جایزه ای نصیب می گردید که تا اوان نوجوانی همچنان لذتبخش و مفرح در زندگی و خاطرم مانده است .

cam00543.jpg


سال های منتهی به انقلاب انتهای بازار در مکانی که قدیم نانوایی شاطر عبدالله نوروزی بود و به آن سنگکی می گفتند نفت توزیع می گردید . پیت های مختلف 4 تا 20 لیتری را برداشته و در صف ایستاده تا نوبت خرید نفت فراهم گردد . حاج سید محمود به هر کس که جوان تر بود سفارش تلمبه زدن می کرد . یعنی میله ای به عقب و جلو به حرکت در می آمد و به این طریق از مخزن اصلی نفت داخل بشکه 200 لیتری می گردید و بعد با ظرف های مخصوص که لیترهای آن مشخص بود توسط شیر از بشکه پُر گردیده و نهایتا در ظرف مشتری ریخته می شد .

cam00533-1.jpg

 

راستش بعضی موقع که حال داشتیم کمک حال آقای غفاری می شدیم و زمانی که بی حوصله بودیم و قصد داشتیم بپیچونیم دست درد را بهانه می کردیم . ولی خوب همیشه افرادی که از بازوی قوی تری برخوردار بودند در صف نفت تلمبه زنی را انجام می دادند .

img_1731.jpg

حاج محمود غفاری انسان مومن و مذهبی و مورد احترام قاطبه مردم نراق و منطقه بود  دیانتش زبانزد عام و خاص بود و به روحانیت و علما از سر صدق و صفا احترام ویژه ای قایل می شد. همسر آقای غفاری حاجیه خانم کوکب غفاری فرزند میرزا جواد و فرزندانشان سید مرتضی ، سید مصطفی ، سید مجتبی ومرحوم سید مهدی همیشه مورد احترام و تکریم اهالی نراقی بودند .

 

  img_1732.jpg

 

 
بیست و نهمین ساگرد فوت آقای حاج سید محمود غفاری با روز خبرنگار(17 مرداد) و تاریخ فوتش(16/5/1364) تقارن دارد .
آقای غفاری متولد1292 هجری شمسی و تاریخ16/05/1364 در سن 72 سالگی بدرود حیات گفت و در وادی السلام شهر نراق سر بر آستان تراب نهاد .

 

محمدعضایی فرزند ابراهیم اهل شهر نراق 12/05/1393

۹۳/۰۵/۱۲
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook