سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

استحصال کتیرا از گیاه گوَن در بیابان های شهر نراق

يكشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۰۹:۲۴ ب.ظ

شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان در استان مرکزی یکی از مراکز مهم خواستگاه رویش گیاه گوَن و بهره برداری کتیرا از بیابان های طبیعی و 40 مزرعه ی آن به شمار می رفت .

10378063_1459666890939393_4452496582035850718_n.jpg

 کاربرد کتیرا را بیشتر از پنج هزار سال تخمین می زنند .بر اساس سندی که پیش رو می باشد سالانه افرادی از نقاط ایران از جمله استان اصفهان و لرستان به شهر کهن و تاریخی نراق آمده و طی قرار دادی با معتمدین و مالکین شروع به استحصال کتیرا می نمودند که اصطلاحا به آن کتیرا زنی می گفتند.

katiraaaaaa.jpg   a02617302854102a.jpg

کتیرا محصول اصلی نوعی گیاه به نام گوَن است . کتیرا عبارت است از ترشحات صمغی خشک شده حاصل از گیاه آستراگالوس گومی فرا که آن را تحت عنوان گوم تراگاکانت یا گوَن می شناسند .

7150623573427087594.jpg

آن روز که از مواد پاک کننده امروزی خبری نبود، سدر و کتیرا، در حیات بهداشتی جامعه، نقش عمده‌ای داشتند. در طب گذشته کتیرا جهت مداوای سرفه، برطرف کردن گرفتگی و خشونت صدا توصیه شده است.افزون بر آن مالیدن آن بر روی مو مانع شقه شدن آن می‌دانستند . کتیرا کمی ملین و مسهل نیز هست .

n00069648-b.jpg

از کتیرا در فرآورده های سرماخوردگی به عنوان نرم کننده و ضدسرفه استفاده می شود . استفاده ی دیگر آن در کنترل اسهال است؛ چون می تواند مقدار زیادی آب را جذب کند و از خروج آن از بدن جلوگیری کند .هم چنین برای افزایش وزن مدفوع و کنترل حداقل زمان توقف مواد در سیستم روده ای معده ای مورد استفاده قرار می گیرد .

10322742_649509838431078_1764645161790272342_n.jpg

گزارش هایی مبنی بر جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در داخل و خارج از بدن توسط کتیرا، وجود دارد . استفاده ی دیگر از آن به علت خاصیت چسبندگی کتیرا در محصولات چسب دندان می باشد .کتیرا به عنوان یک ماده ی مطمئن، در آمریکا در محصولات غذایی مصرف می شود. هم چنین به عنوان پر کننده قرص ها، امولسیون ها و سوسپانسیون ها در سطح صنعتی دارای استفاده ی فراوانی است .

n00071161-b.jpg

شروع بهره برداری معمولاً از اواخر فصل بهار و شصت روز تا اوایل شهریور ماه ادامه دارد. بهره برداران ابتدا اطراف ساقه گوَن را خالی می‌کنند و سپس با تیغ‌های مخصوصی برش موازی با ساقه ایجاد می‌کنند.  شیرگون (کتیرا) پس از چند روز به مرور بر اثر برشی که به ساقه وارد شده به بیرون تراوش می‌کند و شیره در معرض نور آفتاب، آب خود را از دست می‌دهد و سفت می‌شود.

url.jpg

 بهره برداران بیست روز پس از برش به جمع آوری کتیرا می‌پردازند و این عمل را مجدداً تکرار می‌کنند. کتیرا 10 تا 15 درصد آب، 3 تا 4 درصد مواد معدنی و 3 درصد نشاسته دارد .در حال حاضر در بازار ایران هر کیلو گرم کتیرا 2800000 ریال معادل دویست و هشتاد هزار تومان قیمت دارد .


===-=====


توضیحات سلحشوران شهر نراق


نیم قرن پیش اعتماد مردم به معتمدین و نمایندگان خود در اوج قرار داشته و نظم و انضباط خاصی حکفرما بوده است . زمان کتیرا زنی در نراق چند نفر از معتمدین به طور قربه الی الله کار همه مالکین و خرده مالکین را انجام می دادند . در نوشتن قرارداد 40 مزرعه با کتیرا زنان نظم و انضباط خاصی وجود داشته و نقطه و مکانی از قلم نیافتاده است

1510769_1422487064704331_2009840341541932598_n.jpg

هماهنگی و توزیع مبلغ دریافتی بین شرکا در یک مزرعه آنقدر با دقت و حلال وار تقسیم می شده که انگار مثقال جنس نیز مد نظر قرار داشته است . نویسنده قرارداد با کتیرا زنان اهل اصفهان مرحوم سید محمود غفاری فرزند سید جعفر(1292 1364) بوده که با مساعدت نمایندگان دیگر به اسامی :

احمد قطبی فرزند نصرالله(1276 1368) ، رحمت الله قجری فرزند غلامحسین(12981388) ، امرالله عزیزی فرزندخیر الله (. - .) علی قاسمی فرزند عبدالرحیم خدمتگزار خلق بوده اند . دو نفر به اسامی احمد احمدی فرزند محمد حسین(12881367) و سلطانعلی کاظمی فرزند عباس(. - .) نظارت بر حسن انجام کار داشته اند .

13.jpg

رعایت حقوق حقه مردم بر اساس آموزه های دینی در تمام شئونات این قرارداد که آقای غفاری تنظیم کرده به چشم میخورد . درآمد قسمتی از سود حاصله برای فعالیت عام المنفعه از جمله لوله کشی آب ؛ سیمان کردن مسیر جوی آب برای جلوگیری از هدر رفتن آب ؛ کاشی کاری بقعه شاه سلیمان و غیره مد نظر قاطبه مردم بوده است .اعتماد بین مردم آنقدر زیاد بود که پول حاصله از محصول کتیرا در اختیار حاج سید محمود غفاری بود و ریالی از آن حیف و میل نمی شد.


اسناد 50 ساله استحصال کتیرا از گیاه گوَن در شهر نراق


بسم الله الرحمن ارحیم


نظر به اینکه بعضی مخارجات محلی جهت عمران و آبادی قصبه نراق با توجه به خشکسالی و کم آبی مورد لزوم فوری می باشد و از طرفی لوله کشی یا احداث جوی سیمانی مسیر آب علیا و سفلای نراق از مبدا الی مقصد برای رفع کم آبی در درجه اول قرار دارد ؛ لذا اکثریت خرده مالکین قصبه نراق و مزارع مربوطه هر یک نسبت به سهم خود بهره برداری از منافع کتیرای صحاری متعلق به نراق و مزارع مربوطه را در سال هزار و سیصد و چهل و چهار(1344 شمسی یعنی نیم قرن قبل) که طبق پرونده ثبتی و حدود مشخصه آن به موجب ماده 10 قانون ثبت اسناد به ثبت رسیده است به آقای سید عبدالله میرعلایی دارای شناسنامه شماره 622 صادره از میرآباد اصفهان ساکن میرآباد به مبلغ یکصد و نود هزار ریال(نوزده هزار تومان) وجه نقد واگذار می نمایند .

15.jpg

 بنابراین خریدار متعهد می باشد به محض تنظیم قباله و قبل از ورود به صحرا مبلغ 190000 ریال را نقدا پرداخت نماید .
چون طبق مقررات قبلی و رسوم محلی دو سهم از مبلغ کل متعلق به آب علیا و سفلی می باشد و یک سهم متعلق به مزارع توابع نراق با در نظر گرفتن اینکه در سال جاری کلیه مزارع دچار بی آبی می باشد و زارعین آن که اغلب مالک هم می باشند دچار فقر و مسکنت گردیده قرار شد مبلغ شصت هزار ریال که متعلق به مزارع تابعه نراق می باشد طبق سوابق موجود و صورت ریز تنظیمی سال قبل در کمال عدالت بین مالکین مزارع (به منظور تنقیه قنوات" بیرون آوردن گل ولای از مجاری قنات" مربوطه خود) که شخصا آنجام خواهند داد تقسیم گردید .

14-14.jpg

مبلغ سهمیه آب بالا طبق تصمیم متخذه باید منحصرا به مصرف جوی سیمانی یا لوله کشی آب علیا و سفلا از ابتدا تا انتها برسد . لذا اکثریت خورده مالکین پنج نفر به شرح ذیر :

1- آقای محمود غفاری 2- احمد قطبی 3- حاج رحمت الله قجری 4- آقای امرالله عزیزی 5- آقای علی قاسمی

تعیین می گردند که با نظارت دو نفر ناظر آقای احمد احمدی و آقای سلطانعلی کاظمی پس از اینکه مالکین آب علیا و سفلا قباله فروش منافع کتیرا را امضاء نمودند هر یک نسبت به سهم خود از قرار هر سراجه هفتاد ریال دریافت و عینا تحویل معتمدین نامبرده نموده رسید دریافت دارند .

14.jpg


معتمدین مربوطه باید پس از دریافت کلیه وجوه نسبت به انجام و متصرفات امر لوله کشی یا احداث جوی اقدام نماید . بقیه چهار هزار ریال مازاد سیزده هزار ریال باید به مصرف کاشی شاه سلیمان واقع در قصبه نراق منظور شود که طبق نظر معتمدین نامبرده به مصرف برسد. توضیح اینکه مبلغ شصت هزار ریال سهم مزارع را نقدا تحویل آقای محمود غفاری بنمایند که با نظارت دو نفر از مالکین مزارع طبق صورت ریز قبلی در اختیار صاحبان مزارع گذاشته شود که شخصا به لای روبی قنوات خود اقدام نمایند .


7-7.jpg


خریدار فوق با تمام شرایط متن توافق نمود و مدت اعتبار برای بهره برداری از منافع کتیرا تا آخر شهریور ماه سال هزار و سیصد و چهل و چهار خواهد بود . این قرارداد در چهار نسخه تنظیم گردید که یک نسخه آن تسلیم خریدار و نسخه دیگر به آقایان معتمدین مذکور داده شد و دو نسخه اضافی با صورت ریز مالکین آب علیا و سفلا و صورت ریز تقسیم سهمیه مزارع در شهرداری سپرده می شود که نگهداری و همیشه در دسترس باشد .


به تاریخ دوم خرداد ماه سال هزار و سیصد و چهل و چهار خورشیدی(2/3/1344)

===-===


چون درآمد وجه بهره برداری از فروش کتیرا منحصرا به نفع امور عمرانی عامه ساکنین و مالکین جزء نراق و مزارع مصرف می شود در صورت موافقت اکثریت مالکین نسبت به سهم خود امضا داریم :

9-9.jpg


احمد امینیان تقی رئوفی عبدالقدیر محمدی از طرف دکتر حسینعلی صفایی احمد احمدی نظرعلی رضایی محمد طالبی از طرف عامری به سهم خود علی قاسمی از طرف علی معصومی محمد رئوفی رضا عابدینی - علی حمیدی - سید محمود غفاری نسبت به سهم آقای حسین دستمالچی سلطانعلی حیدری سلیمان قجری استاد یوسف رضایی احمد قاسمی - سید مهدی موسوی علی حیدری سلطانعلی قجریرحمت الله قجری قاسم ایزدی حاجی خیرالله(عزیزی) حاج غلامرضا(قاسمی) – حسن یوسفی از طرف حاج غلام قاسمی حبیب الله قجری سلطانعلی کاظمی حاج رضا آعلی از طرف خود و ورثه مرحوم محمد رضا خان سید عباس موسوی رمضان نوروزی محمد جعفری از طرف نعمت الله محمدی و علی محمدی و نصرالله فروغی حاج محمد رجبی علیرضا جعفری اسماعیل صالحی از طرف سرهنگ ابوالحسنی علی اکبر رزاقی عبدالکریم جعفری نسبت به سهم آب بالا و مزارع عباس قجری - حسن مهدوی از طرف خودم و پدرم و اخوی حاج عباس و عیال حاج اسدالله یوسفی سلطانعلی پنبه زن مزارع احمد آباد و عباس آباد استاد محمد اوضایی نادعلی حیدری از طرف میرزا عبدالحسین مهدوی و عزیزالله خان محمد رضایی یوسف غفاری غلامحسین رحمانی علیرضا ابراهیمی از طرف عباس شاه حمزه از طرف حاج علی غفاری و ورثه حاج غلامرضا و سلطانعلی کاظمی و حاج رضا آعلی حاج حسن انصاری

2.jpg

 

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه پاسنجده نراق شصت ریال هر دانک یکصد ریال

سید حسن سید جلال حسینی یکدانک 150 ریال
--------------------------------------------------------

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه شازده بالا نراق هر دانگ 4650 ریال
مشهدی حسن رزاقی پنج سهم 140 ریال
علی اصغر رزاقی 9 سهم 260 ریال
-------------------------------------------------------

9.jpg


صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه اوفرزی نراق هر دانگ سال 1344

استاد حسن شریفی ششدانک 50 ریال
-------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه شازده پایین نراق هر دانگ 200 ریال


عباس حاج ابوالقاسم ششدانک 200 ریال نصرالله یوسفی دریافت نمود

-------------------------------------------

04_0002.jpg


صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه زین الدین(زعین)هر دانگ 146 ریال جمعا یکصد تومان

مشهدی علی آقا و مشهدی حسن کریمی یک دانک 146 ریال
حاج غلامرضا قاسمی نیم دانک
ولدان کربلایی یوسف نیم دانک 83 ریال
مشهدی حسن رزاقی دو دانک و سه ربع ریال
شهباز خسروی ربع دانک
عباس حاجی ابوالقاسم یک دانکی 146 ریال
--------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه نصرت آباد نراق هر دانگ 200 ریال

اسدالله احمد خان ابوالحسنی یک دانگ و نیم 300 ریال
رضا خان امینیان دو دانگ و ربع 450 ریال
احمد خان امینیان دو دانگ و ربع 450 ریال
-------------------------------------------------

6-6.jpg


صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه منظریه نراق هر دانگ 250 ریال سال 1344

مشهدی مصطفی قجری یک دانگ 250 ریال
مشهدی قاسم (طهماسبی) دو دانگ 500 ریال
کربلایی حسین لطفعلی یک دانگ و نیم 375 ریال
محمد شاه حمزه ای و پسر کربلایی حسین یک دانگ و نیم 375 ریال
---------------------------------------------------

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه حسین آباد قاشمیان نراق هر دانگ 300 ریال

حسین عبدالله رحیمی شش دانک 300 ریال
-------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه چاله کوشکه نراق هر دانگ 200 ریال

حاج محمود رزاقی یک دانک 200 ریال
حاج علی غفاری پنج دانک 1000 ریال
------------------------------------------------------------------

6.jpg

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه شریف آباد نراق 200 ریال

سید قاسم بابایی شش دانک 200 ریال
----------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه یوسف آباد نراق 420 ریال

آمنصور رضی شش دانک 420 ریال
------------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه صادق آباد نراق 1200 ریال

حاج رضا آعلی یک دانک 200 ریال
روح الله میرشکاری یک دانک و نیم 300 ریال
محمودخان صدقی سه دانک و نیم 700 ریال
----------------------------------------------------------------- 

5-5.jpg


صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه رضاییه نراق 1500 ریال سال 1344

آقای علی اشرف خان توکلی سه دانک 750 ریال به وسیله حسین خان یوسفی پرداخت شد
ابراهیم خداداد پنبه زن یک دانک 250 ریال
مشهدی عباس شاه حمزه ای یک دانک 250 ریال
-------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه گنداب نراق نهصد ریال(90 تومان)

آقای عبدالکریم جعفری و اخوی سه دانک و ربع 48750 ریال
حسین ماه بانو(جعفری) یک دانک و ربع 18750 ریال
رضا کمره یک دانک و نیم 225 ریال
-----------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه کُدار نراق جمعا 400 ریال

اسماعیل رجبی فرزند عبدالله سه دانک 200 ریال
حاج احمد خان امینیان دو دانک 133 ریال
-----------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه کریم آباد نراق سال 1344

آقای عبدالکریم جعفری شش دانک 600 ریال
-------------------------------------------------------------

7.jpg

صورت پرداختی وجه کتیرا مزرعه بیدشک پایین نراق 26 طاق هر طاق 34 ریال

کمال عابدینی سه طاق و سه ربع 127 ریال
عبدالکریم جعفری یک طاق 34 ریال
رضا حسینی دو طاق و سه ربع 93 ریال
زوجه آقا محمد عبدالکریم سه ربع به وسیله پسرش علی پرداخت شد
فتحعلی کمره ای سه طاق و نیم 119 ریال
آ منصور قاسمی 2 طاق
میرزا عبدالحسین فروغی چهار طاق و نیم 153 ریال به وسیله میرزا غلامحسین پرداخت شد
میرزا محمود فروغی هفت طاق و ربع 246 ریال
------------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه لانه نراق 720 ریال سال 1344

آقای رضا حسینی یک ربع 30 ریال
فتحعلی کمره ای یک دانک و نیم 180 ریال
حاج اسماعیل عباسی یک دانک 120 ریال
رمضان جعفر قلی کمره ای نیم دانک 60 ریال
آمنصور قاسمی دو دانک
سلطانعلی ماه جهان نیم دانک
-----------------------------------------------------------------------

3.jpg


صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه بهشت آباد نراق در 20 طاق هر طاق 40 ریال

آسید کاظم باشی نه و نیم طاق 380 ریال
علی اکبر رزاقی چهار طاق 160 ریال
سید حسین نقیبیان(سید عباس) سه طاق 120 ریال
مشهدی حسین ولدان سه طاق و نیم 140 ریال
------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه آقا نراق 9000 ریال هر دانگ 1500 ریال

آقای غلامحسین خان نراقی سه دانک 4500 ریال
حاج احمدخان امینیان سه دانک و .. 4310 ریال
آقای حسینعلی خان صفایی دو ...
--------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه عباس آباد نراق چهارصد ریال سال 1344

آقای غلامحسین خان نراقی شش دانک 400 ریال
-------------------------------------------------------------------

5.jpg


صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه احمد آباد نراق دویست و هفتاد تومان

آقای غلامحسین خان نراقی شش دانک 2700 ریال
----------------------------------------------------------------------

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه بیدشگ بالا نراق در 28 طاق هر طاق 107 ریال

عبدالرحمن رضایی پنج طاق و سه ربع 720 ریال
عبدالرحمن رضایی از موقوفه یک طاق
آحبیب الله فروغی به وسیله سلطانعلی حیدری پنج طاق 1070 ریال
آفتح الله فروغی به وسیله سلطانعلی حیدری
حسین فروغی دو و نیم طاق 26750 ریال
آمیرزا محمود فروغی هشت طاق و سه ربع 936 ریال
----------------------------------------------------------------------

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه کندقه نراق 26 طاق از قرار هر طاق 176 ریال

سلطانعلی حیدری بابت آحبیب الله فروغی شش طاق 1056 ریال
آقای غلامرضا(احتمالا حبیبی) سه طاق 528 ریال
ورثه محمود آقا معتقدی دو طاق و نیم 440 ریال(محمود معتقدی بهایی بود)
حاج عبدالکریم احمدی چهار طاق و نیم 792 ریال
آقای حسین خان یوسفی پنج طاق 880 ریال
آقای میرزا ابوالقاسم خان نراقی یک طاق 176 ریال
غلامرضا حسینی و عباس رمضانی دو طاق 352 ریال
ولدان اسدالله معتقدی دو طاق 352 ریال به وسیله شکرالله یزدانی پرداخت گردید
------------------------------------------------------------------------------------

11-11.jpg


صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه گلیجه پایین نراق شش دانگ 200 ریال

حسین قجری و نعمت الله سه دانک 100 ریال
آقا حسین آقا محمد ایزدی سه دانگ 100 ریال
---------------------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه کالدر بالا نراق از قرار هر دانگی 50 ریال

آقای استاد شکرالله ترابی سه دانک و نیم 175 ریال
رمضان محترم(نوروزی) دو دانک و نیم 125 ریال به وسیله علیمحمد چارپاداران دریافت شد
------------------------------------------------------------------------------

11.jpg


صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه کالدر پایین نراق سیصد ریال

آقای سید محمد موسوی سه دانک 150 ریال
آقای حاج غلامرضا رحمانی سه دانک 150 ریال
----------------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه لطف آباد نراق ششدانک هر دانک 57 ریال

حسینعلی لطفی دو دانک 114 ریال
---------------------------------------------------------------------

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه پودنا نراق 350 ریال سال 1344

آقای غلامحسین خان نراقی دو دانگ 700 ریال
ولدان کربلایی یوسف 1050 ریال
------------------------------------------------------------------

1.jpg


صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه دره بالیجان نراق هر دانگ 133 ریال

آقای غلامحسین خان نراقی یک دانک و سه ربع 224 ریال
حاج محمود رزاقی یک دانک 133 ریال
مشهدی حسین رزاقی دو دانک 266 ریال
مشهدی حسن رزاقی یک دانک و ربع 166 ریال
----------------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه قاشمیان نراق از قرار هر دانگ 500 ریال

آقای حاج محمد رجبی سه دانک و نیم 1750 ریال
حاجی رضا رمضانی یک دانک و نیم 750 ریال
حسین عبدالله رجبی یک دانک 500 ریال
------------------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه خندان آباد بالا نراق هر دانگ 330 ریال

آقای حاج محمد رجبی دو دانک 660 ریال
حاجی رضا رمضانی چهار دانک 1320 ریال
-------------------------------------------------------------------------------

10.jpg


صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه خندان آباد پایین نراق هر دانگ 165 ریال

حسین قجری دو دانک 330 ریال
آقای حاجی رضا رمضانی چهار دانک 660 ریال
---------------------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه شورکان نراق هر دانگی 50 ریال

حسین قجری یک دانک و نیم 75 ریال
عبدالرحمن قجری سه دانک 150 ریال
علی قجری یک دانک ونیم 75 ریال
----------------------------------------------------------------------

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه حسین آباد نراق 24 طاق هر طاق 50 ریال

1- آقای غلامحسین مهدوی توسط حسن مهدوی دو طاق 100 ریال

2- حاج محمود رزاقی نیم طاق 25 ریال

3- هدایت الله محمدی نیم طاق 25 ریال

4- آقای نعمت الله تیموری یک طاق 50 ریال توسط امرالله تیموری

5- آقای محمد رضایی نیم طاق 25 ریال

6- آقای سلطانعلی کاظمی از آقای یوسف ... و احمد رضایی دو طاق و نیم

7- آقای اسماعیل صالحی نیم طاق 25 ریال

8- سید مصطفی موسوی دو طاق 100 ریال

9- سید قاسم بابایی یک طاق 50 ریال

10- علیرضا قجری یک طاق 50 ریال

11- حاج علی غفاری دو طاق 100 ریال

12- ورثه آقای علی رضایی نیم طاق 25 ریال

13- حسین شکرالله خسروی دو طاق و نیم 125 ریال

14- مهدی حسن رزاقی از طرف طبیب زاده یک طاق 50 ریال

15- نظرعلی رضایی یک طاق 50 ریال

16- حاج آقا هادی اردهالی یک طاق 50 ریال
-------------------------------------------------------------------

12.jpg

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه روکیه نراق از قرار هر سراچه یک ریال سال 1344

1- عبدالکریم صفری وافری 165 سراچه 165 ریال

2- آقای حاجی غلامرضا رحمانی 5/108 سراچه 50/108 ریال توسط علیمحمد چارپاداران

3- شاطر عبدالله نوروزی 50/51 سراچه 50/51 ریال

4- شیخ عباس جعفری 16 سراچه 16 ریال

5- استاد محمد اوضایی 43 سراچه 43 ریال

6- حبیب الله خان یوسفی 68 سراچه 68 ریال توسط استاد محمد اوضایی پرداخت شد

7- حاج محمود رزاقی 78 سراچه 78 ریال

8- ورثه مرحوم آقا محمد فاضلی چهار طاق 300 ریال حسن مهدوی پرداخت شد

9- محمد رضا رزاقی 30 سراچه 30 ریال

10- سید مهدی و صدیف شجاع 162 سراچه 162 ریال

11- سید قاسم بابایی و میرزاعلی 33 سراچه 33 ریال

12- ... زوجه تقی جمال 55 سراچه 55 ریال

13- حاج رضا آعلی 85 سراچه 85 ریال

14- زوجه شکرالله آقا حسین 18 سراچه 18 ریال

15- اسدالله خان یوسفی 68 سراچه 68 ریال به وسیله استاد محمد اوضایی پرداخت شد

16- سید ماشاءالله موسوی 58 سراچه 58 ریال

17- عیال آقا علی یوسفی 75 سراچه 75 ریال

18- رمضان شاطری 10 سراچه 10 ریال

19- مشهدی حسین رزاقی 5 سراچه 5 ریال

20- مشهدی حسن رزاقی 36 سراچه 36 ریال

21- سید عباس نقیبیان 70 سراجه 75 ریال به وسیله سید خلیل نقیبیان پرداخت شد

22- استاد رحمن شریفی 14 سراچه 14 ریال

23- علی اصغر رزاقی 37 سراچه 37 ریال

24- سید رضا بابایی 50/61 سراچه 50/61 ریال

25- محمد علی توکلی 40 سراچه 40 ریال

26- ورثه استاد علی استاد قاسم 37 سراچه 37 ریال به وسیله سید علی میرکریمی پرداخت شد

27- حیدر علی کربلایی مهدی صادقی 71 سراچه 71 ریال توسط سید محمود پسر سید مهدی

28- عزیزالله استاد علی اصغر 5 سراچه 5 ریال توسط سید محمود پسر سید مهدی پرداخت شد
----------------------------------------------------------------------

 

12-12.jpg

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه لاستان نراق سال 1344

1- استاد ماشاءالله رضایی دو طاق 150 ریال

2- غلام حبیبی 10 سراچه 10 ریال

3- حاجی رضا رمضانی 35 سراچه 35 ریال

4- آقای غلامحسین مهدوی 45 سراچه 45 ریال

5- یدالله حیدری 12 سراچه 12 ریال

6- اسماعیل صالحی 12 سراچه 12 ریال

7- زوجه حسین شهباز 12 سراچه 12 ریال

8- رضا صالحی 12 سراچه 12 ریال

9- آقای حسین خان یوسفی 48 سراچه 48 ریال

10- آقای احمد قطبی 37 سراچه 37 ریال

11- حاج محمود رزاقی 50/18 سراچه 50/18 ریال

12- ورثه مرحوم آقا احمد نراقی پور 50/40 سراچه 50/40 ریال

13- احمد قاسمی مال عیالش 50/37 سراچه 50/37 ریال

14- حاج علی غفاری 130 سراچه 130 ریال

15- ورثه علی کمره ای 135 سراچه 135 ریال

16- علی ملا فروغی 50/38 سراچه 50/38 ریال

17- همشیره آقای غلامحسین خان 48 سراچه 48 ریال

18- آمیرزا محمود فروغی 15 سراچه 15 ریال

19- محمد صفر اسماعیل 14 سراچه 14 ریال

20- آمحمد استاد غلام حمزه ای 61 سراچه 61 ریال

21- استاد علی آمیرزا آقا یوسفی و محمدعلی 25 سراچه 25 ریال

22- محمود استاد غلام حمزه ای 50 سراچه 50 ریال

23- خانم تیمسار سالم 37 سراچه 37 ریال

24- آقای حاج آقا احمد دستمالچی 111 سراچه 111 ریال توسط حشمت الملوک صفایی پرداخت شد

25- مشهدی غلامعلی آباقر قجری 109 سراچه 109 ریال
----------------------------------------------------------------------

 

8-8.jpg

 

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه قنات نو نراق از قرار هر طاق یکصد ریال سال1344

1- آیوسف استاد نصرالله غفاری یک طاق 100 ریال

2- آقای سلطانعلی حیدری فرزند یدالله یک طاق و ربع 125 ریال

3- غلامحسین مهدوی توسط آقا حسن مهدوی یک طاق 100 ریال

4- استاد شکرالله ترابی یک ربع 25 ریال

5- هدایت الله محمدی نیم طاق 50 ریال

6- آیوسف صالحی سه ربع 75 ریال

7- غلام حبیبی یک طاق و نیم 150 ریال

8- حسین کمالی نیم طاق 50 ریال

9- غلامعلی یوسفی نیم طاق 50 ریال

10- اسماعیل صالحی یک طاق و نیم و شش سراچه 156 ریال

11- مشهدی علی حمیدی نیم طاق 50 ریال

12- حاج آقا هادی اردهالی یک طاق 100 ریال توسط حیدرعلی پسر مشهدی علی حمیدی داده شد

13- بانو خاور خانم ابوالحسنی نیم طاق 50 ریال توسط قنبر ولد علی حمیدی پرداخت شد

14- ورثه مرحوم نراقی پور و فاضلی دو طاق 200 ریال توسط حسن مهدوی پرداخت شد

15- خانم حاج رضا آعلی نیم طاق 50 ریال

16- رضا کربلایی صادق صالحی یک طاق 100 ریال

17- اقدس حمیدی نیم طاق 50 ریال

18- مشهدی نعمت الله کربلایی قاسم قجری نیم طاق 50 ریال

19- آسید حسین میرسلطانی نیم طاق 50 ریال

20- مشهدی علی قجری نیم طاق 50 ریال

21- آحبیب الله آکاظم قجری یک طاق و نیم 150 ریال به وسیله رمضان پسرش پرداخت شد

22- حسین کربلایی قاسم قجری نیم طاق 50 ریال

23- آمیرزا غلامحسین فروغی نیم طاق 50 ریال

24- آمیرزا محمود فروغی نیم طاق 50 ریال

25- عیال مرحوم حاج محمد علی یک طاق 100 ریال

26- آقای مهدوی یک طاق 100 ریال
----------------------------------------------------------------------

8.jpg

صورت پرداختی وجه کتیرا مزارع نراق طی رسید جداگانه در سال 1344

1- سید محمد موسوی قنات بیچاره 600 ریال

2- سید محمد سید حبیب موسوی موسی آباد 200 ریال

3- سید رضا نقیبیان جنت آباد 100 ریال

4- استاد محمد اوضایی جنت آباد 150 ریال

5- آقا حسن مهدوی کدورا 800 ریال

6- سلطانعلی پنبه زن مزرعه عباس 1400 ریال

7- سید مصطفی باقری کشه مجید 100 ریال

8- علی یدالله مرادی ... 150 ریال

9- عباس مجید مجیدی محمود آباد 500 ریال
-----------------------------------------------------------------------------------

           img_2914.jpg   dryiryi.jpg

سید مجتبی غفاری                                             مرحوم سید مهدی غفاری


از آقای سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود در ارائه اسناد نیم قرن استحصال کتیرا در شهر نراق تشکر وافر داریم .انشاءالله روح بلند حاج محمود غفاری و همسر مکرمه اش حاجیه خانم کوکب غفاری فرزند میرزا جواد و فرزند بزرگوارش سید مهدی غفاری قرین رحمت الهی باشد .

۹۳/۰۶/۲۳
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook