سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

 محمد علی قجری سال 1336 در خانواده ی زحمتکش و متدین در شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی به دنیا آمد.

 

grnq7pvl752q17q4onk6.jpg

سردار شهید محمد علی قجری

پدرش یوسف قجری(1310-14/10/1390) فرزند محمود و مادرش حاجیه خانم فرخ رمضانی فرزند حسین از چهره های مذهبی و نام آشنا هستند .

v5uu9mriut3e1quyrlpd.jpg    3k8mytg97si6ahiiy0vk.jpg

                                                      مرحوم حاج یوسف قجری                                                     حاجیه خانم فرخ رمضانی

5 اردیبهشت 1359 و هنوز تا جنگ تحمیلی عراق علیه ایران کمتر از پنج ماهی مانده بود . منتها احزاب و گروه های تجزیه طلب و ملحد مثل قارچ در استان کردستان روئیدند که مهمترین آنان کومله و دمکرات بود.

wfc1c9v2dh0j7s1nvmvj.jpg

نیروهای جان بر کف ارتش و سپاه به عشق رهبر کبیر انقلاب حضرت سید روح الله(ره) به مرکز شورش کردهای مخالف حکومت اسلامی به سنندج اعزام شده بودند و با توجه به کمبود امکانات و عدم تسلط به جنگ های چریکی و خیابانی هر روز شاهد شهیدی بودیم .

uno8u4o9489h5xoxmvmr.jpg

شهید محمد علی قجری

از استان مرکزی هنوز نیرویی برای دفع خشونت های ضد انقلاب ماموریت نرفته بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان محلات پیشقراول گردید تا اولین اکیپ را اعزام نماید .

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان محلات پاسدارحاج محمد مهدیزاده(برادر شهید شیخ فضل الله) بود . به دلیل اینکه داوطلبین زیاد بودند مقرر شد به قید قرعه 18 نفر انتخاب شوند .

yi5gv7kwxqwo1uvagvix.jpg

رای گیری انجام گرفت و محمد علی قجری نراقی(شهید) ؛ محمد نجفی ؛ عزت الله عطاءالهی ؛ حسن یارمحمدی(شهید) ؛ عباس عرب(شهید) ؛ سید حسین حسینی ؛ حسن قربانی ؛ رضا محمدی ؛ علی اکبر جمهوری(شهید) و... در قرعه کشی برنده شدند .

 3b06r9hxq2yogqiodq74.jpg

از همان ابتدا فرماندهی این گروه از پاسداران به محمدرضا محمدی داماد حاج محمد مهدی زاده محلاتی بود سپرده شد و اطاعت از ایشان لازم الاجرا گردید .جانشین این اکیپ هم محمد نجفی تعیین گردید.

محمدعلی قجری دیپلمه و شش ماهی از زندگیشان با سرکار خانم اکرم قجری گذشته بود . محل زندگی و سکونت آنها نراق بود ولی محمد برای انجام خدمت در سپاه به محلات تردد داشت . 

9k9no3tyoe6bfonnigvf.jpg

محمد نجفی ، سردار شهید محمد علی قجری

 این تعداد با یک دستگاه مینی بوس با بدرقه خانواده ها از محلات راهی تهران شدیم و در پادگان سعد آباد استقرار یافتیم . به مدت چهار روز و به صورت فشرده توسط مربیان خبره آموزش های تکمیلی و توجیه منطقه را سپری کردیم و با مینی بوس راهی فرودگاه مهر آباد شدیم . آنجا تعدادی نیرو از شهرستان سیرجان استان کرمان نیز برای عزیمت به کردستان حضور داشتند . کارشکنی ها شروع شد و 24 ساعت در فرودگاه منتظر ماندیم تا مجوز پرواز سی 130 صادر شود که نتیجه ای عاید نگردید . چند تن از فرماندهان اذعان داشتند که ضد انقلاب در شهر سنندج حضور دارند و فرودگاه تحت تسلط آنهاست و امکان یورش به نیرو و هواپیما متصور است .

vyh7omc5l7onm9xzklv.jpg

دوشنبه تاریخ 8 اردیبهشت 1359 برابر با 12 جمادی الثانی 1400 هواپیمای سی 130 از زمین بلند شد و در فرودگاه سنندج بر زمین نشست و همانگونه که خلبان خواسته بود موقع پیاده شدن چند نفر دچار آسیب شدند .

وقتی وارد سالن فرودگاه شدیم پاسداران مجروح با بدترین شرایط و عدم مداوا روی زمین دراز کشیده بودند . صحنه غمبار بود و کاری از ما هم ساخته نبود . آن مقطع بعضی ها حتی در بیمارستان شهر به ضد انقلابیون مساعدت می کردند و به پاسداران که برای حفظ امنیت کردستان رفته بودند توجهی نمی کردند . قسمتی از سنندج نیز در اختیار تجزیه طلبان بود .

3e15tq48puhy6odj9f5i.jpg

پیکر مطهر سردار شهید محمد علی قجری

یک دستگاه مینی بوس آمد تا ما را به کاخ جوانان انتقال دهد تا آنجا مستقر شویم . سنندج ملتهب بود و مرتب صدای تیراندازی به گوش می رسید . فرمانده عملیات سپاه سنندج و بعد فرمانده سپاه کردستان برای مقابله با ضد انقلاب پاسدار سید یحیی(رحیم) صفوی اهل روستای همام از بخش باغ بهادران شهرستان لنجان استان اصفهان بود .

 7u460lnvc1zwqiaklr72.jpg

        محل شهادت سردار شهید محمد علی قجری

در بین مسیر مورد کمین اعضای گروهک ملحد کومله قرار گرفتیم و ماشین را به رگبار بستند . سریع موضع گرفتیم ولی متاسفانه در اوایل کار  محمد علی قجری مورد هدف خصم قرار گرفت و به شهادت رسید . ما با تفنگ ژ3 در مقابله با تهاجم ضد انقلاب مبارزه می کردیم و پیکر مطهر محمد همچنان در صحنه باقی بود . فشنگ های ما در حال اتمام بود و شاید هر کدام دو سه تا تیر بیشتر برایمان نمانده بود . در این اثنا یک جعبه مهمات همراهمان را باز کردیم تا استفاده کنیم که دیدیم فشنگ ها مربوط به اسلحه تیربار کالیبر50 است و اشتباه آورده بودیم .

gndj9r3146z0mm138b38.jpg

همانگونه که پیکر سردار پاسدار محمد علی قجری روی زمین بود مورد محاصره ضد انقلاب قرار گرفتیم که با سلحشوری و فداکاری همدیگر از محاصره خارج و دشمن را از صحنه دور ساختیم . با اندوه فراوان بر بالین فرمانده و دوستمان محمد آمدیم و او را در آغوش گرفتیم و از صحنه درگیری خارج و نهایتا به سمت محلات منتقل گردید .

5ud08vk6vzj40azxx7j.jpg

چون اولین فرمانده شهید بود همه مردم خداجوی محلات در تشییع پیکر مطهرش آمده بودند و حجت الاسلام سید عبدالنبی مقدسی (حاج طه) امام جمعه محلات بر بدن مبارکش نماز خوانده بود و بر همین منوال در شهرهای دلیجان و نراق نیز تشییع باشکوهی انجام گرفته و نهایتا در بقعه شاه سلیمان نراق در ایوان عرش منزل گرفت .

56khamiibhrn97elr8r.jpg

سردار محمد علی قجری اولین شهید شهر نراق و استان مرکزی در غائله کردستان و دفاع مقدس می باشد و اخلاق نیکو و رشادت هایش همچنان بر زبان ها جاری است .  کوتاهترین سفارش سردار شهید محمدعلی قجری که کوچکترین متن سفارش یک شهید و عصاره وصیتنامه همه شهیدان است که فرمود :  جوانان از راه امام خمینی(ره) که تنها راه به سوی الله است منحرف نشوید .

 

9yaden9pitp0d25wbl4n.jpg

پاسدار جانباز محمد نجفی فرزند عزت الله اهل شهرستان محلات31/01/1391

 

 

۹۳/۱۰/۱۴
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook