سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

 چرا به آثار تاریخی شهر نراق توجه نمی شود ؟



این بخش که دارای آثار تاریخی زیاد است قریب چهار هزار نفر جمعیت دارد که در مغرب شهرستان کاشان و مشرق بخش دلیجان در دامنه کوه و در کوهپایه معروف هول(ال) قرار گرفته است . رودخانه بزرگی از مشرق به مغرب این بخش را همراهی می کند که آب آن به رودخانه قم می ریزد .

wijaxrg52sj0n6m0kyj.jpg

در مشرق این بخش گردنه راه کاشان می باشد که همیشه در زمستان از برف پوشیده و بیشتر بر اثر کولاک و برف زیاد مسدود است .
در این بخش بناهای تاریخی زیاد از دوران قدیم باقیمانده که چون مقامات مسئول در نگهداری آنها توجهی نکرده اند اکثرا به صورت خرابه باقیمانده است که کلیّه آثار موقوفه می باشد و درآمد آن به هیچ وجه تکافوی هزینه تعمیرات آن را نمی نماید .

uqpre02mnzoub9dofcxd.jpg


این بناها به ترتیب عبارتند از :

1- مسجد سفلی : ساختمان آن مربوط به قرن هفتم هجری است و به طوریکه از سبک ساختمان معلوم است مربوط به زمان سلاجقه می باشد .

2- بقعه شاهزاده یحیی : استیل بنای آن با تاریخ زمان سلجوقیان تطبیق می نماید و در ایوان آن سنگ نبشته هایی است که حکایت از وفات 400 سال قبل صاحبان قبر می نماید .

3- بقعه شاهزاده سلیمان : ساختمان آن مربوط به زمان شاه طهماسب صفوی است و تاریخ مربوط به روی درهای چوبی متروکه شاهزاده حک شده است .

4- مسجد جامع نراق: ساختمان آن مربوط به زمان قاجاریه و دارای محراب کاشی نفیس است و منبر و پنجره های نورگیر آن مشبّک و با شیشه های الوان تزیین شده است .

5- دو باب آب انبار و حسینیه : تاریخ ساختمان آن قریب 120 سال قبل می باشد و از نظر مهندسی و گوشه گیری بنا از شاهکارهای فنّ معماری زمان قاجاریه است .

6- بازار و تیمچه های نراق : بازار معروف به شمس السلطنه و تیمچه های حاج مهدی و حاج خان که یکی سرپوشیده و دیگری دارای ستون هایی از سنگ تراش بوده و درب حجره های آن از چوب گردو و به صورت گره ساز ؛ مسدّس است(شش گوشه) که ابعاد هر یک از مسدّس ها کمتر از چند سانت است .

7- کارخانه روغن کشی(عصارخان) که از زمان های بسیار قدیم باقی مانده و اکثر دستگاه های آن سالم است .

 

اخیرا از طرف آقای مهندس سیحون رئیس موزه ها و آثار تاریخی به اتفاق آقای مهندس صدری رئیس دفتر فنی وزارت کشور از آثار مذکور بازدید به عمل آمد و کمیسیونی به همین منظور در وزارت کشور تشکیل شده لزوم تعمیرات فوری بناهای فوق الذکر به وزارت فرهنگ و هنر توصیه شده است .

lipaj4e1tjngoow34a3o.jpg

 

توضیح : عکس های برداشته شده از کلیه آثار مذکور در دفتر فنی وزارت کشور موجود است که می تواند برای تکمیل رپرتاژ از آنها استفاده کنید . در ضمن تعدادی فیلم به پیوست تقدیم می شود که هر یک نشان دهنده قسمتی از آثار مزبور است .
خواهشمند است در چاپ آن اقدام فرمایید . البته عکس ها بدون فلاش برداشته شده و در اینجا بیش از این امکان نداشته است .

 با تشکر

 

 copy.jpg

 

شماره 54
تاریخ 1/5/1351
خبرنگارنراق سید مصطفی غفاری

 

۹۳/۱۰/۲۱
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook