سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

 

فریدون فروغی تاریخ ۹ بهمن ۱۳۲۹ هجری خورشیدی متولد شد . وی آهنگساز، نوازنده (گیتار، پیانو، درامز)، ترانه سرا و از خوانندگان مشهور موسیقی پاپ ایران بود.

puuyfwwzv52j524ktqav.jpg   cb5z1cqinbdehqh4k5f.jpg

فریدون فروغی در کودکی

پدرش فتح الله فروغی فرزند علی محمد کارمند اداره دخانیات و از شهروندان متمکن شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان در استان مرکزی بود . آقا فتح الله بهمن 1356 در اثر بیماری ذات الریه در بیمارستان بانک ملی فوت و در گورستان مسگر آباد تهران دفن شد .

z7gy180mzp5g0tsykpef.jpg

فتح الله فروغی به همراه فریدون در نراق

مادر فریدون خانم فخریه غفاری فرزند حاج محمد علی اهل شهر نراق 10 تیر 1381 در منزل دخترش پروانه بدرود حیات گفت . مشارالیها در قطعه 213 ردیف 48 شماره 43 بهشت زهرا(س) تهران خاکسپاری گردید .

y6edqz3j0c7wa7nvmif.jpg


فریدون تنها پسر خانواده بود و سه خواهر به نامهای پروانه، عفت و فروغ فروغی دارد .فریدون در سال ۱۳۳۵ و در شش سالگی تحصیل را آغاز کرد و عاقبت درسال ۱۳۴۷ مدرک دیپلم علوم طبیعی را نتوانست دریافت کند فلذا تحصیل را برای همیشه ترک کرد .

6b7qdeu05ciske56voh.jpg

این خانواده و به ویژه فریدون علاقه وافر به نراق داشتند . تابستان ها و ایام تعطیل شهر نراق با باغات زیبا و آب و هوای مناسب و کوه سترک اُل پاتوغی برای سرگرمی های فریدون بود . طبیعت نراق را پاک و صمیمی دانسته و به آن دل می بندد . سال 1354به علت اجرای ترانه "سال قحطی" از طرف رژیم منحوس پهلوی دو سال ممنوع الصدا می شود . در همین ایام جشن شاهنشاهی در شمال برگزار می شود و از خوانندگان خواسته می شود به اجرای برنامه بپردازند .

 

effyryjnemhp4di7terv.jpg  9z44ulxr7jeqioo0nm1.jpg

منزل فروغی ها در شهر نراق و محل اسکان فریدون فروغی

 

نقل شده است زمانی که نوبت به فریدون می رسد ، او با دوستانش در ساحل برای خودشان ترانه می خواندند که سرانجام به مجلس آورده می شود . رهبر ارکست از او می پرسد : "چه آهنگی میخواهی؟ فریدون اشاره می کند که نیازی نیست و با گیتارش می رود جلو .
بر خلاف بقیه ، بی آنکه به محمد رضا شاه تعظیم کند ، با اشاره سر شروع می کند به ترانه ی همیشه غایب

 

یک نفر میاد که من منتظر دیدنش ام
یک نفر میاد که من تشنه ی بوییدنش ام
مث یک معجزه اسمش تو کتابا اومده
تن اون شعرهای عاشقانه گفتن بلده
خالی ی سفره مون و پر از شقایق می کنه
واسه موج های سیا، دست ها رو قایق می کنه
مث یک معجزه اسمش تو کتاب ها اومده
تن اون شعرای عاشقانه گفتن بلده

پس از اجرای ترانه "همیشه غایب" اثر شهریار قنبری از برابر شاه بلند می شود و می رود . ساواک او را تحت پیگرد قرار می دهد .

 

xyzw9hxps50mfwkt23c0.jpg

 

پس از مدتی ساواک یه پاکت حاوی شعر و یک پاکت حاوی یک چک به فروغی می دهد که شعر را بخواند و از اتهام برهد . او چک را پاره می کند و شعر را به خانه می برد . مدتی بعد او شعر را می خواند و خوشش می آید ، بر روی آن ترانه می گذارد و ترانه "خاک" اینگونه متولد می شود . پس اعلام فضای باز سیاسی او سومین کاست خود تحت عنوان "سال قحطی" را به بازار عرضه می کند

isj20i4fpc7jfl1ui5.jpg


زندگی این خواننده در بحبوحه انقلاب و پس از آن دگرگون می شود . سال ۱۳۵۷ با وخیم شدن اوضاع سیاسی ایران، فروغی اعتراض خود را به دستگاه جابر پهلوی با انتشار آلبوم بت‌شکن اعلام می‌دارد و در همین سال ترانه‌ای به نام روسپی را اجرا می‌کند .

ylsbqzvv4lwjax4f02a.jpg

درسال ۱۳۵۸، کنسرت اجرا می‌کند که ترانه‌های این کنسرت را در آلبوم فریدون فروغی در آغازی نو جای می‌دهد . سال ۱۳۵۹، فروغی ترانهٔ یار دبستانی من را برای فیلم از فریاد تا ترور به کارگردانی منصور تهرانی اجرا می‌کند که در تیتراژ فیلم استفاده می‌شود. ولی به دلایلی آقای جمشید جم خواندن این ترانه را به عهده می‌گیرد .

uqyf55slls3ojmcvrf95.jpg  g5o0o0wkt8nqtlwq9qe4.jpg

فریدون فروغی نراقی روز جمعه، سیزدهم مهر ۱۳۸۰ در منزلش تهران پارس درگذشت. به دلیل وجود اقوام خواهرش و بنا به سفارش خودش جنازه اش را در روستای قرقرک در حومه بوئین زهرا استان قزوین(جاده اشتهارد کرج) خاکسپاری می گردد .

 

۹۳/۱۱/۲۰
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook