سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب
علی اصغر رحیمی سال 1329 درخانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود . پدرش علی رحیمی فرزند حسن و مادرش عزت السادات موسوی فرزند سید ماشاالله هر دو اهل شهر نراق از توابع دلیجان در استان مرکزی می باشند .

آقای حاج علی رحیمی که در زادگاهش شهر نراق به میرزاعلی مشهور می باشد بیش از 60 سال قبل به تهران نقل مکان نمود و لیکن برای دید و بازدید فامیل مرتب به نراق مسافرت داشت .
حاصل ازدواج آنان هفت فرزند می باشد که سه تن از آنان دختر و چهار نفرشان پسر و اسامی آنان علی اصغر ؛ علی اکبر ؛ غدیر و محمد صادق می باشد که جملگی در تهران متولد و رشد و نمو نموده اند . حاج علی سرانجام تاریخ 9 شهریور 1382 بدرود حیات گفت و در قطعه 56 ردیف 1 شماره 16 بهشت زهرا(س) تهران در خاک ماوی گرفت .

علی اصغر رحیمی پسر بزرگ خانواده بود و با توجه به شرایط زندگی آن سال ها، در همان کودکی علاوه بر درس خواندن با کار کردن به نوعی کمک خرج خانواده هم بود .
پس از پایان دوران دبیرستان وارد دانشگاه صنعتی پلی تکنیک(امیر کبیر) گردید و در رشته ی مهندسی راه و ساختمان فارغ التحصیل شد .

 بعد در شرکت های راه سازی مشغول شد تا آنکه در آزمون ورودی شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) جزء سه نفر اول برگزیده شد .
بدلیل عملکرد مطلوبی که مشارالیه داشت و به خصوص به دلیل حضور مداوم در مناطق بد آب و هوا و بعضا بحرانی مانند بندر عباس، کرمانشاه و مناطق دیگر در بین همکاران مورد توجه بود .


مهندس رحیمی قبل از انقلاب به صورت مؤثر در حسینیه ارشاد و سخنرانی های دکتر علی شریعتی و در مسجد محل سکونت حضور می یافت و مورد توجه مامورین حکومت پهلوی قرار گرفت و لیکن بهمن 1357 انقلاب اسلامی به رهبری آیت الله سید روح الله خمینی(ره) به پیروزی رسید .

پس از انقلاب دوست داشت به آبادانی کشور و حضور در مناطق بد آب و هوا که بسیاری از افراد از آنجا گریزان بودند به پیشرفت کشور و سربلندی ایران کمک کند .
اکثر وقت ها در مأموریت های چند هفته ای برای تعمیرات و احداث سد و نیروگاه های جدید یا آسیب دیده به سر می برد .


بمباران نیروگاه برق شهید سلیمی شهرستان نکا توسط هواپیماهای ارتش متجاوز عراق

اواخر جنگ تحمیلی نیروی هوایی ارتش رژیم متجاوز عراق همچنان به بمباران مناطق حساس شهرهای ایران مبادرت می ورزید .در حالی که زمان مأموریت مهندس رحیمی در نیروگاه برق شهید سلیمی شهرستان نکا به اتمام رسیده بود بنابراحساس مسؤلیت و دلسوزی در محل مأموریت خود ماند تا پروژه ای که در اختیار داشت به اتمام برساند .


بمباران نیروگاه برق شهید سلیمی شهرستان نکا توسط هواپیماهای ارتش متجاوز عراق

تاریخ 7/7/1366 نیروگاه برق شهید سلیمی(نیروگاه سیکل ترکیبی و بخاری ) شهرستان نکا در کنار دریای خزر مازندران و در مجاورت روستای زاغمرز توسط هواپیماهای ارتش متجاوز عراق بشدت بمباران و 23 نفر شهید و 120 نفر مجروح گردیدند . مهندس رحیمی با وجود پناهگاه برای نجات و کمک به مجروحین فعالیت می کند که ترکش بمب های منفجر شده به او اصابت و به شهادت رسید و پای بر بساط عند ربهم یرزقون نهاد .



پیکر مطهر مهندس شهید علی اصغر رحیمی به تهران منتقل و پس از تشییع با شکوه در قطعه 28 ردیف 98 شماره 16 بهشت زهرا(س) تهران در ایوان عرش منزل گرفت . روی سنگ قبر شهید نوشته اند :

شهید راه حق در خاک خفته
جهانی از صفا در خود نهفته
بخون دیدگان خاکش بشوید
که قلب روشنش در خون شکفته


درود و سلام می فرستیم به عزم و اراده سرکار خانم سکینه مُحابادی اهل بهشهر همسر بزرگوار مهندس شهید علی اصغر رحیمی نراقی و دو فرزندشان حسین آقا و راحله خانم که پس از شهادت بهترین های زندگی شان راه و رسم شهیدشان را پویا و استوار حفظ کرده اند .


سلحشوران شهر نراق بیست و هشتمین سالگرد شهادت مهندس علی اصغر رحیمی را گرامی داشته و صلوات و فاتحه ای به روح مبارکش نثار می کنیم .

۹۴/۰۹/۲۰
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۴)

۲۱ آذر ۹۴ ، ۰۹:۴۹ موسوی شورا
سلام و درود به ارواح پاک تمامی شهدا علی الخصوص شهدای شهر نراق و بویژه شهید علی اصغر رحیمی نراقی و پدر بزرگارشان و عرض خسته نباشید به حاج محمد عضایی عزیز
۲۲ آذر ۹۴ ، ۱۲:۱۹ احمد رضایی
سلام و درود بر تمامی شهدا که به حق زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی می خورند و درود بر شهدای زنده بزرگواران عضایی که نام شهدا را زنده و را ه شهدا را دنبال میکنند
۲۳ آذر ۹۴ ، ۰۰:۱۰ سلحشوران شهر نراق
دومین بمباران نیروگاه برق نکا، در 7 مهر ماه سال1366 در حالی انجام گرفت که سه واحد نیروگاه فعالیت می‌کرد و چهارمین واحد در انتظار قطعات و تجهیزات جدید برای بازسازی لوازم آسیب دیده بود.
برخی کارکنان و پیمانکاران خارجی در بمباران 65/9/25 در نیروگاه حضور داشتند، که ساعتی بعد از بمباران همگی آن جا را ترک کردند و هیچگاه بازنگشتند.در جریان دومین بمبارن نیروگاه، گرچه تجهیزات، آسیب کمتری دیدند و برخلاف گذشته، آتش‌سوزی نیز در واحد ایجاد نشد، ولی حجم آسیب‌های وارده به کارکنان نیروگاه بسیار بزرگ و دلخراش بود.تعدادی از کارکنان در آتش سوختند و به شهادت رسیدند، تعدادی در اثر ترکش، خاک وطن را در آغوش کشیدند و تعداد کثیری نیز مجروح گشتند.
تعداد شهدای نیروگاه اعم از کارکنان و پیمانکاران در این مرحله، 23 نفر بود و بیش از 120 نفر نیز مجروح شدند که حدود 70 نفر آنها از کار افتاده محسوب شدند.بعد از بازسازی دو واحد، نیروگاه برای سومین بار در تاریخ چهار خرداد 1367 بمباران شد، در این بمباران یک نفر مجروح شد و یک نفر هم به شهادت رسید و خسارت وارده به تجهیزات، بسیار سنگین بود.


منبع : Arteash.mihanblog.com



کار نیروگاه تنها به حوزه بازسازی منتهی نمی‌شد، ایجاد مواضع، تدارک و تأمین تجهیزات و ماشین آلات و نیز سنگرسازی برای بیش از 40 ارتشی که با جنگ افزارهای خود، وظیفه حفاظت از نیروگاه را به عهده داشتند و نیز تدارک و برقراری ارتباطات و تأمین وسایل رفاهی برای دیدبان‌ها که در اطراف نیروگاه و شهرهای مازندران و همه مسیرهای احتمالی نفوذ هواپیماهای دشمن، از مازندران تا همدان مستقر بودند، به عهده نیروگاه بود.علاوه بر آن کار تحقیقاتی پدافند غیرعامل با استفاده از بالن‌ها و با همکاری جهاد دانشگاهی،جزیی از کار نیروگاه محسوب می‌شد.محاسبه،تهیه طرح و برنامه و تأمین بودجه به منظور مقاوم‌سازی ساختمان نیروگاه در مقابل بمباران دشمن از دیگر مأموریت‌های نیروگاه به حساب می‌آمد که نتیجه آن کاهش خسارت جانی در بمباران سنگین مرحله سوم بود.پراکنده‌سازی محل استقرار کارکنان و جلوگیری از تجمع آن‌ها به منظور کاهش خسارت جانی، آماده‌سازی ساختمان‌های موقت و تأمین لوازم و مایحتاج آن‌ها، مأموریت دیگری بود که به مدیران نیروگاه سپرده شده بود.سنگرسازی در اطراف ساختمان‌های کاری و حتی اطاق فرمان واحدها و نیز سنگربندی اطراف تجهیزات نیروگاهی با دیوارهای بتنی و کیسه‌های شن و ماسه در طبقات مختلف در حین بازسازی نیروگاه، آن هم در مدت چند ماه، کاری بود که جز با مجاهدات‌های فراموش نشدنی کارکنان،میسر نبود.جا‌به‌جایی کارکنان و اسکان آنها در محل‌های امن از فعالیت‌های اولویت‌دار نیروگاه در این مقطع زمانی به شمار می‌رفت.

در این راستا اقدام اخلاقی مدیران نیروگاه و انتقال محل اسکان مجموعه مسئولان نیروگاه و حراست آن به نقاط امن، بعد از انتقال کامل سایر نیروها، باعث شد تا همکاری و همدلی کارکنان با مدیریت نیروگاه، نزدیک‌تر و بهتر انجام پذیرد.
تهیه لباس و ماسک ضد شیمیایی، انجام آموزش و حتی مانورهایی برای کاهش آسیب‌های احتمالی نیز در اواویت‌های کاری مدیران جای داشت.در هر نیروگاه ابزار و تجهیزاتی وجود دارند که ممکن است در موقع بمباران، خطرات شدیدی را برای کارکنان به همراه داشته باشد.منابع بزرگ CO2 مایع ، منابع سود و اسید، کپسول هیدروژن، لوله های گاز و نیز لوله های مختلف با فشار و درجه حرارت بسیا زیاد از جمله این موارد هستند.مدیریت نیروگاه باید ضمن آموزش کارکنان، برای حفاظت از جان خود، مراقبت و حفظ این منابع مهم اما خطرساز را نیز مدیریت می کرد. همکاری مردم شهرهای اطراف، بیمارستان ها و ارگان ها و دوایر دولتی با مدیریت نیروگاه در زمان بمباران و بعد از آن به ویژه در دوره بازسازی نیروگاه، بسیار کارساز بود.روحیه فداکاری و مجاهدت کارکنان و مدیران نیروگاه موجب شد تا نام نیروگاه شهید سلیمی نکا پس از بازسازی، همچنان در صدر مهم‌ترین و حیاتی‌ترین نیروگاه‌های کشور جای داشته باشد و با وجود آن که روزهای سخت و بمباران‌های سنگینی را تجربه کرد ولی نخستین نیروگاهی بود که بازسازی آن به اتمام رسید؛ آن هم به نحوی که هیچ اثری از خرابی‌های ناشی از جنگ در سیمای آن دیده نمی شود.
۲۳ آذر ۹۴ ، ۰۰:۱۱ دوستدارسلحشوران
خداوند جناب مهند س رحیمی را بیامورزه روحش شاد یادش گرامی وتشکر از شما جناب حاج محمد عضایی برای مطالب زیبا وخاطرات جالب و زیا که از شهدا نقل میکنید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook