سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

مسجد حاج صغرا سال 1324 ساخته شد . زمینش توسط حاجیه صغرا قجری (حاج صغرا) اهدا و وقف گردید و ساخت بنا با مساعدت مالی اهالی نراق احداث شد و جلسات مختلف از جمله نماز جماعت در آن برگزار گردید .

در اعیاد شعبانیه مرحوم محمد قجری(1337 - 1362) فرزند رحمت الله با تزیین این مسجد و فضای بیرون آن مراسم جشن شایسته ای با افراد محل برگزار می کرد .

نمایی قدیمی از مسجد حاج صغری

مختصری از فعالیت های انقلابیون برای تغییر رژیم شاهنشاهی در این مکان نیز تاثیرگذار بود . از مهر 1359 که جنگ تحمیلی هشت ساله عراق بر علیه ایران آغاز شد این مسجد به مثابه یک پایگاه ستاد پشتیبانی جنگ در اختیار خانم ها قرار داشت .

مرحومه حاجیه خانم صغرا قجری

قسمتی از نان های جبهه که توسط زنان مومنه ی شهر نراق در تنورهای محلی محله بالا پخته می شد در مسجد حاج صغری پَهن می گردید تا خشک شود و سپس در همانجا بسته بندی و به بسیج جهت ارسال به جبهه تحویل می گردید .

منهای مسجد ولیعصر نراق نو و حسینیه مسجد جامع که محل فعالیت زنان و خادمین دفاع مقدس بود مسجد حاج صغرا نیز پایگاه مهمی قلمداد می شد و دو نفر از خانم هایی که نقش آفرین کمک به جبهه بودند مرحومه بتول حمزه ای فرزند حمزه (1333 – 1392) و مرحومه فاطمه حبیبی(1339-1393) فرزند اکبر بودند .

با تعریض خیابان فاضل نراقی توسط شهرداری قسمتی از مسجد جزء طرح تخریب قرار گرفت . مرد خیّر حاج غلامحسین حبیبی فرزند عباس(1289-1379) میزانی از زمین هایش را برای تکمیل بنای مسجد وقف یا اهدا نمود و به کمک همسایه ها و فرزندان خیّر حاج رحمت الله قجری ساخت مجدد مسجد آغاز شد .
جمعه تاریخ 8 بهمن 1372 برابر 15 شعبان 1414 به مناسبت نیمه شعبان مسجد بازسازی و تکمیل گردید و طی جشن با شکوه با حضور مردم متدین شهر نراق به نام صاحب الزمان(عج) تغییر نام یافت و مجددا فعالیت های مذهبی در آن شروع گردید .

همچنین مسجد صاحب الزمان در ایّام های خاص دارای برنامه است . محرم هر سال شیعیان افاغنه که در نراق سکونت دارند در این مسجد به اجرای برنامه های سوگواری به رسم عزاداری افغانستان می پردازند که مورد توجه می باشد .

مزار مرحومه حاجیه خانم صغرا قجری

حاجیه خانم صغرا قجری فرزند جعفرمندعلی مشهور به حاج صغرا تاریخ 8 دی 1352 فوت ودر صحن شاه سلیمان(ع) شهر نراق خاکسپاری گردید .


۹۴/۱۰/۱۸
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۲)

۱۸ دی ۹۴ ، ۲۲:۰۴ مرضیه لطفی
ممنون.ناگفته نماند که ساختمان جدید این مسجد درسال۶۵بنا شد و حاج غلامحسین حبیبی قسمتی از ملک خود را به ساختمان مسجد اهدا کرد.و خانوم سکینه ماندنی نیز در زمان جنگ در کنار بسیار از بانوان نراق و ان دو مرحومه فعالیت چشم گیری داشتن
خسته نباشید :
بی اغراق می توان گفت ،تمام مشکلاتی که برای مردم به وجود می آید ، ناشی از این است که بیشتر افراد در جایگاه خود و روی صندلی خود ننشسته اند .

حال بر همه مبرهن است که حاج محمد عضائی این پیر سنگر جهاد و شهادت و یادگار شهدای نراق با کوله باری از تجربه و درد، چند سالی است که با کمک برادرزاده خود آقای حسن عضائی اقدام به جمع آوری و مکتوب نموده آثار و تاریخ و یادی از خادمان و افراد فرهیخته نراق نموده است .
بی نهایت از شما متشکریم و دعای خیر مردم نراق همراهتان می باشد .
موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook