سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

آشنایی با آثار باستانی شهر نراق : چاله خاکبان(خاک بام)

چهارشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۵۷ ب.ظ
چاله خاکبان یک معدن خاکی منحصر در شهر تاریخی نراق از توابع دلیجان استان مرکزی است .
این مکان تقریبا از نظر محدوده جغرافیایی در جنوب غرب تقاطع جاده بقعه زبیده خاتون(س) و کمربندی قرار دارد .


علایم، آثار و شواهد زمین شناسی نشان می دهد که قدمت این معدن حتی بیشتر از ساکن شدن مردم در منطقه می باشد . از زمانی که نراق شکل گرفته از خاک این معدن عظیم در ساخت بام های منازل استفاده شده است .
آثار مشهود و موجود در مورد استفاده از این خاک در پشت بام های خانه های قدیمی از جمله منزل علامه فاضلین نراقی ، آثار باستانی ؛ حمام های خزینه ای ، بازار و کاروانسرا هم اکنون موجود می باشد .


علت اینکه چرا این خاک را برای اندود کاری پُشت بام انتخاب کرده اند دلایل مختلف دارد .
خاک معدن چاله خاکبان به رنگ آبی روشن و بر خلاف خاک زمین های اطراف آن مانند چاله سرخ که به رنگ تقریبا سرخ و خاک پوسنجه که رنگ زرد می باشد . خاکش شبیه عایق است و کار همین آسفالت فعلی را انجام می داد . از طرفی این خاک چسبنده با تیرهای چوبی سقف و درب های چوبی اتاق و پنجره ها مکمل هم می شدند تا فضاهای قابل استفاده مردم را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه دارند . کاهگل خاک چاله خاکبان صرفا برای بام ساختمان قابل مصرف می باشد و حتی برای دیوار هم مناسب نیست .


این معدن عمومی است و مالکیت خاص ندارد و همه مردم مجاز بودند از خاکش استفاده کنند و لیکن چند نفر خاص در آنجا اشتغال داشتند و چون مورد احترام مردم بودند همه برای استفاده از خاک به آنان مراجعه می کردند . محل آن در داخل یک گودال است که به میزان مصرف چند قرن عمیق گردیده است .
جاده آن عابر رو و مال رو است و به خاطر صعب العبور بودن آن امکان رفتن ماشین به داخل آن وجود ندارد . خاک آن هم طوری است که باید با زحمت و مشقت زیاد با کلنگ دو سَر و یا کلنگ چاه کنی کَنده شود .



کسانی که توانایی این کار را داشتند شخصاً اقدام به این کار می کردند و خاک را بار الاغ و داخل گواله و یا گاییل( به گویش محلی مردم نراق) ریخته و با الاغ به شهر می آوردند و کسانی هم که از عهده این کار بر نمی آمدند کارگر روزمزد می گرفتند و خاک را برایشان تا درب منزل می آورد و یا بار الاغی می خریدند. قیمت یک بار الاغ مثلا سال 1353حد اقل 25ریال و حد اکثر 50 ریال تحویل درب منزل بود البته قیمت ها بیشتر توافقی بود .

تعداد کسانی که دایم در معدن چاله خاکبان نراق فعالیت و امرار معاش می کردند کم بودند چرا که افراد دیگر به خاطر زحمت طاقت فرسای آن کمتر انجام این کار را به عهده می گرفتند.


عمده ترین انسان های شریف و زحمتکش که در معدن چاله خاکبان نراق به خاک برداری مبادرت می ورزیدند عبارتند از :

مرحوم سید رضا حسینی فرزند سید جلال معروف به آقا رضا سید جلال
مرحوم نوروز یوسفی فرزند عباس معروف به نوروز عباس حاجی
مرحوم لطف الله ایزدی فرزند اسدالله معروف به لطف الله اسدالله بیک
مرحوم محمد حسینی فرزند حسین(پدر شهید غلامرضا)
غلامرضا حسینی فرزند محمد(شهید)
غلامرضا یوسفی فرزند نوروز(شهید)
ابوالفضل یوسفی فرزند نوروز



این افراد یا خاک را با الاغ به منزل کسانی که نیاز داشتند می بردند و در صورت عدم مشتری بالای گودال دپو می کردند تا در زمان معیّن به فروش برسانند. فقط در زمانی که می خواستند این خاک ارزشمند را به مناطق و شهرهای نسبتا دورتر حمل کنند از وسیله نقلیه استفاده می کردند.
مثلا 40سال پیش آقای سید عباس حسینی فرزند سید حسین دو وانت نیسان از خا ک کمیاب چاله خاکبان نراق را برای باجناق خود آقای سید رضا جوادی پدر شهید سیدمحمد به شهر کرج انتقال داد .
در نراق کلیه ساختمان ها با این خاک گِل اندود می شد و در روزگاران و قرن ها قبل آسفالت وجود نداشت .

 
نمونه ای از ساختمان تخریب شده در شهر نراق که همچنان خاک چاله خاکبام بر بام آن هویداست
حدود 50سال پیش ساختمان کشتارگاه و غسالخانه جنب وادی السلام را ساختند و بام آن را آسفالت کردند ولی طولی نکشید که آسفالت کارساز واقع نشد و آن را کندند و مجدداً با خاک چاله خاکبان کاهگل کردند ولی مجددا با ورود آسفالت های مرغوب آسفالت گردید .
تقریبا از نیم قرن گذشته به بعد با ورود عایق های شایسته وقیر و آسفالت خاک چاله خاکبان کنار گذاشته شد و افرادی هم که با مشقت خاک را با مکافات می کندند از دار دنیا رحلت کردند و این معدن گران بها بلااستفاده گردید .

یادآوری می گردد داخل چاله خاکبان مکانی به عنوان کوره گچ پزی وجود داشت که بیش از یک قرن منازل نراق با کچ آن سفیدکاری می شد که جداگانه به آن پرداخته می شود .

وقتی معدن چاله خاکبان مشهوریت یافت یک نفر به عنوان مهندس از اراک به نراق آمد و خود را مامور دولت معرفی و چاله خاکبان را انحصاری اعلام کرد و اجازه نداد نراقی ها مثل قرن های پیش آزادانه از خاک بهره برداری کنند و دور کوه را فنس و سیم خاردار کشید . به نراقی ها اعلام نمود در قبال میزان خاک وجه نقد باید واریز نمایند .
ولی مردم نراق منتظر اقدام دولت شدند و هنگامی که شکایت و انتقادهای آنان بی جواب ماند خودشان اقدام کردند و آن مهندس نگون وقت هم چون فعالیت غیر قانونی انجام داده بود نراق را ترک گفت و شرایط به حالت اولیه بازگشت .

حاج یوسف عضایی فرزند استاد ماشاءالله اظهار داشت : 28 مرداد 1353که نخستین سنگ آسمانی در منطقه مسکونی در دبیرستان حاج عباس معصومی شهر نراق فرود آمد و چون منزل من خیلی نزدیک دبیرستان است از اولین نفراتی بودم که بالای سنگ داغ داغ رسیدیم .


بعد به پاسگاه ژاندارمری اطلاع دادیم و سپس چند نفر متخصص از دانشگاه تهران به نراق آمدند . در ضمن بررسی موضوع خانمی که با هیئت همراه بود از نراقی ها پرسید این خاک چیه که آب را داخل آن رها کرده اید تا روی بام ساختمانتان استفاده کنید . پس از شنیدن توضیح علاقمند شد تا معدن خاک را در چاله خاکبان مشاهده کند که بنده با چند نفر از همشهری ها با ماشینم مشارالیها را انتقال دادیم . وقتی معدن را دید و خاک را لمس کرد با تعجب شگرف بیان داشت خاصیت این خاک به مثابه کاربرد سیمان طبیعی می باشد .

طریقه ساخت خاک چاله خاکبان و کاهگل و نحوه استفاده

بر خلاف ساخت کاهگل معمولی که خاک و کاه همزمان مخلوط می شود و فورا کاهگل آماده می شود خاک پشت بام به علت نرم نبودن و دانه دانه بودن باید حداقل 48ساعت در آب خیس بخورد تا دانه های خاک در آب حل شود.سپس آن را با کاه مخلوط می کردند تا خوب قَوام یافته البته نه به سفتی کاهگل معمولی بلکه کمی نرم تر که بشود به راحتی روی بام پَهن کرد. برای حمل این گِل از روش ابتکاری جالبی استفاده می شد.

  
نمونه ای از ساختمان تخریب شده در شهر نراق که همچنان خاک چاله خاکبام بر بام آن هویداست
 پشت بام هایی که فاصله آنها از زمین کم بود گل را با بیل پشت بام می ریختند ولی در ساختمان های یک طبقه دار بست چوبی مخصوصی درست می کردند به این صورت که چند تخته مخصوص را روی داربست قرار می دادند و یک ورق حلبی یا وسیله ای که گل روی آن قرار گیرد می گذاشتند و یک نفر با بیل روی این داربست می ایستاد و نفر پایین گِل را روی سطح داربست می ریخت و نفری که بالای داربست بود مجدداً گل را با بیل به پشت بام می ریخت و به اصطلاح دست به دست می دادند. سپس با استانبولی و ذنبه گل را نزد استاد کارمی بردند و به این صورت کار انجام و خاتمه می یافت .


در خاتمه یادی از بَنّاهای پیشکسوت نراق بنمائیم که خاک چاله خاکبان را بر پشت بام های منازل مردم شید(پَهن کردن) می کردند تا از نفوذ آب باران و برف به داخل جلوگیری شود :


مرحوم استاد شکرالله کریمی فرزند اکبر( پدر استاد عباس)
مرحوم استاد ابراهیم ابراهیمی فرزند ...
مرحوم استاد باباخان اسماعیلی فرزند یوسف
مرحوم محمد نبی زاده فرزند نبی
مرحوم رمضان شاطری فرزند غلامعلی
استاد حسن عظیمی فرزند عبدالرسول بن علی اصغر
استاد عباس کریمی فرزند شکرالله




سلحشوران شهر نراق از جناب آقای مرتضی علی آقایی فرزند علی اکبر صمیمانه قدردانی می نماید .

این تحقیق در خصوص چاله خاکبان و خاک ارزشمند آن برای اولین بار ارائه می کردد و برای تهیه و تحقیق آن دو ماه زمان استفاده شد . استفاده از متون با ذکر منبع آزاد است .


تهیه کنندگان : مرتضی علی آقایی – محمد عضایی
۹۵/۰۲/۲۲
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۸)

۲۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۱:۱۳ سید موسی موسویان
خسته نباشی بگیم به شما عزیزان از گرداوری این مطالب واقعا خیلیا فراموش کرده اند که زمانی با چه مشقت خاک برداشت میشده است. بیاد دارم روزی پدر اقا سید تقی حسینی با کلنگ خاک را میکند و با الاغ حمل میکرد به بالا و یه جا دپو میکرد. هر کسی نیز محدوده دپو داشت. خدا همه زحمتکشان را غریق رحمت کند ان شا اله
۲۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۱:۱۳ محمد رضا علی آقایی
ممنون از زحمات شبانه روزی گروه سلحشوران نراق واقعا خسته نباشید مثل همیشه جذاب و عالی
دوستانی که از نزدیک اینجا رو ندیدن حتماً یه سری برن جای جذاب و عجیبی هست
پاسخ:
جناب آقای محمدرضا علی آقایی فرزند نوروز

از زحمات جناب عالی هم ممنونیم به ویژه عکس های اختصاصی از معدن چاله خاکبان که برای سایت سلحشوران شهر نراق گرفتی و نمایش گردید .
۲۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۰:۰۷ مرتضی علی آقایی
خدا قوت اخوان عضایی
وظیفه خود میدانم که از زحمات ارزشمند شما در رابطه با معرفی آثار باستانی شهر نراق صمیمانه تشکر وقدر دانی نمایم خدا یار و یاورتان باد.
ر کنار ان یک کوره گچ پزی بود که مرحوم استاد حسن شریفی در ان کار می کردپدر اقای حسین شریفی
یه سری سنگهای سفید داخل خاکها ود استاد حسن انها را جمع می کرد ودر داخل کوره انها را می پخت وتبدیل به گچ می کرد
پاسخ:
سلام دوست خوبم

مطالب کوره کچ پزی در حال جمع آوری هستیم و 70 % مطالب تهیه و تحقیق گردیده . اگر اطلاعاتی در این خصوص دارید در اختیارمان قرار دهید تا لحاظ گردد .
ضمنا اصل کوره کچ پزی هم در کوه کاه و گندم بوده که خیلی علاقه داریم فردی عکس های اونجا را برایمان تهیه کند .
سلام خسته نباشید . با همت و پشتکار برادران اوضاعی این سایت تبدیل به یک دایرۀ المعارف بزرگ محلی ( نراق شناسی ) شده که بسیار جای تقدیر و تشکر دارد .
شاهد بودم که قبل از انقلاب از خاک این معدن برای اندود پشت بام منازل شهرهای مجاور از جمله دلیجان و محلات هم استفاده می کردند
۰۹ خرداد ۹۵ ، ۲۰:۴۱ مرتضی خاکبان
سلام
چرا به این معدن نام خاکبان دادند و چند سال قدمت دارد
در ضمن از زحمات شما تشکر می کنیم
پاسخ:
جناب آقای مرتضی خاکبان درود بر شما
قبل از پیدایش زندگی در نراق ؛ معدن خاک وجود داشته که خاک آن به دلیل ارزش چسبندگی و نفوذ ناپذیر برف و باران در آن به خاک بام معروف گردید . در اثر استفاده سال ها از خاک این معدن چاله ای به مرور عمیق گردید که به چاله خاک بام (پشت بام – بالای بام) نام گذاری گردید .
سال هاست اصطلاح چاله خاکبان یا چاله خاک بام بین مردم نیکوکار نراق رایج می باشد .
۳۰ تیر ۹۸ ، ۲۳:۱۵ ابوالفضل یوسفی

با عرض سلام خدمت استاد بزرگوار ضمن خسته نباشید به اطلاع شما میرسانم افراد دیگری هم در چاله خاکبان کار میکردند از جمله محمد حسینی پدر شهید رضا حسینی ( معروف به محمد عسلی) همچنین در بین تمام جوانهای هم سن و سال خودم بنده نیز چندین سال با افتخار درآن معدن کسب حلال و امرار معاش میکردم مهم تر از همه اینکه دو شهید رضا حسینی و غلامرضا یوسفی نیز در این معدن کار کرده اند و به نوعی اثرات لقمه حلال در جاودانه شدن این دو شهید موثر بوده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook