سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

به گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ بیش از 500 سال پیش خواجه میر احمد نراقی در نراق که آن مقطع قصبه ای از ایالت کاشان و بعضا قم محسوب می شد بدنیا آمد و با همسر و فرزندانش در این دیار خوش آب و هوا و کوه سِترک اُل زندگی می کرد .

خواجه میر احمد نراقی شیعه ای پاکسرشت و از تاجران متمکن نراق بود که بیشتر به شغل های شَعربافی و بزازی که آن مقطع کمتر افراد به آن توانمندی داشتند اشتغال داشت . ایشان دستگاههای متعددی داشته و با داشتن حجره به فروختن آنها روزگار شایسته ای می گذرانده است .

 

نراق با وجود تجار و دارایی های زیاد مکانی برای سایر تجار شهرها و بلاد دیگر بود . به دلیل اینکه شَعربافی در کاشان رواج بیشتری داشت و کسب و کار پُر رونقی بود میراحمد نراقی به شهر کاشان در 60 کیلومتری زادگاهش مهاجرت نمود ولی به نراق عُلقه وافر داشت و برای ملاقات قوم و خویش و همچنین تجارت دائما مسافرت می کرد .

بسیاری از کُتب قدیمی و عصر کنونی بر اساس مطالعات تاریخی نویسندگان اهلیّت مولانا علی نراقی (کمال الدین – محتشم) را نراق می دانند که آن مقطع جزء ایالت کاشان محسوب می شد .

نمونه این اسناد متقن کتاب های مهمی هستند که به صراحت مرقوم داشته اند که محتشم اصلش از نراق است که از جمله آنها عبارتند از :
- تاریخ ادبیات در ایران تالیف دکتر ذبیح الله صفا
- کتاب فرهنگ شاعران زبان پارسی تالیف عبدالرفیع حقیقت
کتاب نام آوران فرهنگ ایران تالیف دفتر پژوهشهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -
- کتاب زندگینامه شاعران ایرانی از رودکی تا امروز تالیف پروین شکیبا
- کتاب تاریخ نراق تالیف علی عظیمی


دو فرزند میر احمد یکی عبدالغنی نراقی و دیگری علی نراقی ملقب به کمال الدین متخلص به محتشم علاقه وافر به زادگاه خانوادگی خود نراق داشتند .

خواجه عبدالغنی نراقی علاقه برای مسافرت به سایر ممالک دور دست داشت که یکی از آن مناطق هندوستان بود . برادرش علی (محتشم نراقی کاشانی) در دورۀ گسترش روابط شعرای ایرانی با شبه قارۀ هندوستان با اینکه خود به هندوستان نرفت، ولی اشعارش در مدح شاهان هند همه ساله توسط برادرش عبد الغنی به نزد سلاطین آن خطّه فرستاده شد.

نهایتا عبدالغنی نراقی که در هند متاهل شده بود با داشتن یک فرزند در یکی از سفرهایش به سال 950 هجری قمری در سِن نسبتا جوانی درهندوستان فوت نمود و برادرش علی(محتشم) سخت بر آشفت و از فرط ناراحتی یازده بندی دلسوز و حسرت انگیز در غم فراق برادر سرود.

خواجه میر احمد نراقی در سال 962 هجری قمری رحلت نمود . محتشم نراقی کاشانی مشهور به شمس الشعرا در خصوص تاریخ فوت پدر خود اشعاری دارد که در سایت سلحشوران شهر نراق مرقوم گردیده است .
قبر میر احمد نراقی در کنار قبر محمد طاهر نقاش(0-1091ه.ق) در ایوان بقعه سلطان عطابخش در خیابان حبیب الله شریف کاشان قرار دارد . قبر جدّ محتشم نیز در بقعه شاه یحیی شهر نراق می باشد .

محتشم نراقی با دختر مورد علاقه اش در کاشان ازدواج نمود ولیکن به دلیل عقیم بودنش از نعمت فرزند محروم ماند و بر این اساس پس از یکسال منجر به جدایی گردید و طی 91 سال عمرش دیگر ازدواج ننمود و 22 سال آخر عمرش را در کاشان از پا درد مهلک رنج می برد و از نظر مالی نیز ورشکسته و با کسر مال مواجه شد. و لیکن دوستان وی او را کمک و مساعدت می کنند و قرضش را ادا کرده و به دستگاه او رونق و جانی دوباره بخشیدند .

* شهرت یافتن مولانا محتشم نراقی کاشانی ؛ دوران صفوی در ایران و هند

محتشم نراقی یکی از افتخارات منطقه کاشان و کشور ایران است که از 30 سالگی به شهرت رسید تا جایی که آوازه‌اش به هند هم رسید و شیخ‌ ابوالفیض بن مبارک کدکنی ضمن قطعه‌ای وی را می‌ستاید و به تعریف مرتبه‌ی شاعریش می‌پردازد :

حریرباف سخن که در کاشان
به طرز تازه طراز سخنوری دارد

کمال الدین یا محتشم نراقی کاشانی که به حسان العجم مشهور است . حسان العجم مخصوص شعرایی بود که در مناقب اهل بیت علیهم السلام و یا مرثیه ها و مضامین مذهبی شعر می گفتند :

باز این چه شورش است که در خلق عالم است؟
باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است؟
باز ایـن چه رستـخیز عظـیم اسـت کز زمـین
بـی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است؟

مولانا علی فرزند میر احمد نراقی سال 905 هجری قمری در نراق کاشان متولد و پس از 91 سال در ربیع الاول سال 996 هجری قمری در کاشان بدرود حیات گفت .
مقبره علی نراقی (کمال الدین – محتشم) در خیابان محتشم و کوچه باغبان شهر کاشان قرار دارد.
سایت سلحشوران شهر نراق افزود : مردم ایران خصوصا اهالی نراق و کاشان به احترام این شاعر، در مقبره او حاضر شده و برای شادی روحش فاتحه و صلوات نثار می کنند .


۹۵/۰۹/۲۰
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۲)

دست شما درد نکند واقعا جالب بود
۲۲ آذر ۹۵ ، ۲۱:۱۷ علی محمد عظیمی
بسیار عالی و دلنشین خدا قوت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook