سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ شهر نراق دیار ماندگار در قدیم به دلیل وجود تُجار متنفذ که به عمده التجار مشهور بودند و همچنین مراکز فعال و منحصر به فردی مثل بازار شمس السلطنه ؛ حمام خزینه ای ؛ عصارخان ؛ یخچال و ده ها مرکز دیگر مورد توجه تهیه کنندگان و فیلم سازان سینمایی قرار داشت . همچنان نیز قسمت هایی از این زیبایی های ارزشمند مورد توجه مردم و توریست ها قرار دارد .

http://s4.picofile.com/file/8179166526/%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%AF%D8%B1.jpg

سال 1350 شمسی یک گروه هنری برای تهیه فیلمی به نام حیدر با شرکت غلامرضا بیک ایمانوردی(1315 – 1382) - حسین گیل(1319 – 0) و پروین(فروزان) خیربخش(1316 – 0) به شهر نراق آمدند تا قسمتی از فیلم حیدر را در مناظر زیبا و کهن نراق تهیه نمایند .

سال 1351 شمسی قسمتی از فیلم سینمایی " گذر اکبر" به کارگردانی محمد علی زرندی و تهیه کنندگی محمد تقی شکرایی در بازار شمس السلطنه شهر نراق ساخته شد . بازیگرانی مثل :
غلامرضا طایفه (بیک ایمانوردی) در نقش اکبر - فرشته جنابی نمین در نقش مریم - داود رشیدی حائری در نقش حبیب - ایران دفتری در نقش مادر مریم - یدالله شیراندامی در نقش یونس - کبری(مهری) ودادیان ؛ سید حمزه در نقش سید حمزه ؛ توکلی ، ملک ، زهره ، سهراب ، علی دهقان ، محمد فرزین ، تقی نژاد ، محمود تهرانی ، تورج ، و ... در فیلم گذر اکبر نقش آفرینی داشتند .


مرحوم حاج مرتضی رادفر فرزند شکرالله اهل شهر نراق در کنار هنرپیشه ها و عوامل فیلم سینمایی گذر اکبر در بازار شمس السلطنه نراق

در فیلم گذر اکبر چندین نراقی از جمله : مرحوم مرتضی رادفر فرزند شکرالله – مرحوم قاسم آعلی فرزند رضا – مرحوم حسین قجری فرزند قاسم( حسین کربلایی قاسم) – مرحوم مشهدی نصرالله محمودی فرزند محمد و چند نفر دیگر از نیروهای بومی در کاروانسرا و بازار چندین ثانیه و دقایقی در فیلم نقش آفرینی کوتاهی داشتند .


مرحوم حسین قجری فرزند قاسم(حسین کربلایی قاسم) و مرحوم نصرالله محمودی فرزند محمد(نصرالله فاطمه ای) دو  شهروند نراقی به همراه دو کودک در حاشیه ساخت فیلم سینمایی گذر اکبر در بازار شمس السلطنه شهر تاریخی نراق


مرحوم حسین قجری چند ثانیه در فیلم گذراکبر در بازار شمس السلطنه نراق نقش آفرینی می کند و هنگامیکه قهرمان فیلم بیک ایمانوردی از سینه بازار در حال گذر است ایشان با کلاه شاپو و سیکار به دست به طعنه می گوید :
به جای شمع کافوری ؛ چراغ نفت می سوزد

 

مرحوم حسین قجری                             مرحوم ابراهیم عضایی

مرحوم ابراهیم عضایی فرزند ماشاءالله در زمان حیات بارها خاطراتش را از فیلم گذر اکبر اینچنین اظهار می داشت :
تهیه کننده و عوامل دیگر فیلم گذر اکبر نزد من آمدند و گفتند ما نیاز داریم ماشین جیپ شما را به پشت کوه اُل نراق انتقال داده و از کوه شیب دار و زیبای شهرتان به پایین پرتاب و سکانسی را بازی کنیم .


مرحوم حاج مرتضی رادفر فرزند شکرالله اهل شهر نراق در کنار هنرپیشه ها و عوامل فیلم سینمایی گذر اکبر در بازار شمس السلطنه نراق

من ماشین را دوست داشتم و علاقمند بودم همچنان به مردم خدمت کنم و قبول نکردم . چون وسیله نقلیه کم بود آنها اصرار کردند که پول خوبی از بابتش می دهیم و حتی موقع پرتاب هر چی دلت می خواهد از ماشین بردار و فقط ما نقش بازی کنیم کفایت می کند . از خیر پول هنگفت گذشتم و از پیشنهادشان صرف نظر کردم .


مرحوم حاج مرتضی رادفر فرزند شکرالله اهل شهر نراق در کنار هنرپیشه ها و عوامل فیلم سینمایی گذر اکبر در بازار شمس السلطنه نراق

آن زمان تمام مغازه های بازار شمس السلطنه نراق و کاروانسراها فعّال بود و حتی یک مغازه هم بسته نبود و رونقی خوبی داشت . تقریبا اکثر مردم و خصوصا کسبه ها مساعدت کردند تا قسمتی از فیلم گذر اکبر در شهر نراق ساخته شود .

۹۶/۱۰/۲۸
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۲)

۲۸ دی ۹۶ ، ۰۳:۰۷ حمیدرضا شایان
با سلام.امیدوارم شهر زیبای نراق باز ب دوران پرشکوه خویش باز گردد.
باعث خرسندی است که در دوران تاریخ معاصر و قبل ان;چندین دولتمرد طراز اول در حکومتها بوده اند و برای شهر خویش ارزش قائل بودند.
اگر امکانش باشد توضیحات بیشتری هم در مورد فیلم حیدر ارائه کنید.با تشکر
۲۸ دی ۹۶ ، ۱۰:۴۴ مرتضی علی آقایی
خدا قوت جناب حاج محمد عضایی و حاج حسین عزیزفیلم سینمایی گذر اکبر که نزذیک به نیم قرن پیش توسط رضا بیک ایمانوردی در نراق انجام شده خاطره خوبی برای این شهر به یادگار گذاشته ونشان دهنده ی این است که آثار باستانی نراق از زمان های بسیار دور هم مورد توجه بوده است.خاطره ای خیلی جالب است بخصوص آنجا که می خواهند ماشین مرحوم پدرت را بخرندو از کوه پرتاب کنند و او امتناع کرده است.وخدمت رسانی به مردم نراق را به این کار ترجیح داده.روحش شاد.
از اطلاع رسانی ناب شما بی نهایت سپاسگزارم.همین که خاطره چند نفر نراقی در این فیلم زنده می شود خود افتخاری است برای نراق و نراقی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook