سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

تلگراف معین التجار حاج محمد نراقی فرزند محمدرضا از همدان به محمدعلی فروغی فرزند ابوالقاسم در نراق و پاسخ قاطع به امیر مُفَخَّم بختیاری مبنی بر عدم واگذاری سهم خودش در مِلک زرغانین دلیجان 97 سال قبل

بتاربخ ۵ شهر رجب ۱۳۴۲
5 رجب 1342(برابر 21 بهمن 1302)
حاجی محمد بن حاجی محمدرضا نراقی و پسران
عنوان تلگرافی نراقی
جناب مستطاب آقای آقا ملا علی(ملا محمدعلی فروغی فرزند ملا ابوالقاسم) زیده مَجده

شرح مبسوط مفصل شما که نوشته بودید حضرت آقای امیر مُفَخّم از مِلک زرغانین( زرغان حومه دلیجان استان مرکزی که با احداث سَد 15 خرداد زیر آب رفت) را خریده و حکم فرموده اند که باید سایر مالکین جمیعا حاضر شوند برای بنای قلعه و تعمیر قنوات و الّا بفروشند ملاحظه کردم صراحتا به شما بگویم این املاک را من علاوه بر آنکه محتاج نیستم بفروشم در قید است و نخواهم فروخت .
ایشان(امیر مُفَخَّم) تصور کرده اند در این احکام مجبور خواهند شد مالکین به قیمت بخس(گداخته و پژمرده) بفروشند و ایشان خواهند خرید ؛ خبر ندارند که حریف ایشان بحمدالله پُر رو است اگر بخواهند ایراد بگیرند می گویم یک قیمتی نگو یا بخرم یا بفروشم و او را ملتزم می کنم بعد میخرم اگرچه اینها حرف است . بهر حال اگر می دانید قلعه و قنات برای ما با منافع است شما هم بقدرالسهم با نظارت تمام که نوکر و چاکر حساب سازی نکند قبول کن و الّا صریح بنویسید قبول ندارم واگر قبول نکردند به خود من بنویسید شخصا توسط جناب حاج میرزاعلی صراف( حاج میرزاعلی صراف اصفهانی فرزند حاج محمد تقی نماینده مجلسین ملی و سنا و قبل از نمایندگی صراف بود) و حاج محمد آقا شالفروش( تاجر حاج محمدعلی شالفروش نماینده مجلس) عریضه می کنم شما یقین بدانید مراحمت نمی کنند و ما وکیل کائنات نیستیم .
به هر جهت بکلی زیر بار یکشاهی تعدی نروید که بحمدالله عاجز نیستم می توانم حقوق خود را شرعا محفوظ دارم . آقای امیرمُفَخَم هم متعدّی نیستند مگر کارکنان متعدّی داشته باشند . شما شناسایی ندارید و خوف می کنید زیر بار تعدی هم نروید .
 
امضاء : اقل حاجی محمد بن حاجی محمدرضا نراقی

سایت سلحشوران شهر از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی تلگراف معین التجار حاج محمد نراقی فرزند محمدرضا از همدان به محمدعلی فروغی فرزند ابوالقاسم در نراق و پاسخ قاطع به امیر مُفَخَّم بختیاری مبنی بر عدم واگذاری سهم خودش در مِلک زرغانین دلیجان 97 سال قبل سپاسگزار می باشد .

توضیحات سایت سلحشوران شهر نراق


* لطفعلی‌خان امیر مُفَخّم  فرزند امامقلی خان سال 1236 شمسی تولد یافت .  وی ملقب به امیر مفخم بختیاری، نظامی و سیاست‌مدار ایرانی دوره قاجار می‌باشد که در مقاطع مختلف متصدی مناصب مختلفی از جمله حکومت خوزستان، اصفهان، کردستان، کرمان، لرستان و کرمانشاهان بود، در دوره‌ای نمایندگی مجلس شورای ملی و در فاصله سال‌های ۱۲۹۶ و ۱۲۹۷ وزارت جنگ را در کابینه صمصام‌السلطنه برعهده داشت.

در روستای شهابیه خمین نیز به نام امیر مفخم بختیاری عمارتی است که جزء آثار ملی ایران می باشد . امیر مفخم در نهایت سال ۱۳۲۵ شمسی در سن 89 سالگی در روستای دزک در نزدیکی شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری و در عمارت شخصی خود، معروف به قلعه دزک فوت نمود .

Image result for ‫عمده التجار حاج محمد نراقی‬‎

* عمده التجار حاج محمد نراقی از تاجران بزرگ نراق و منطقه بود که برای تجارت بیشتر راهی همدان گردید . مناطقی از همدان از جمله روستای نیَر و زاغه و... با کارگر و رعیت های زیاد را سرپرستی می کرد و چهره شاخصی بود و دوره ای نیز نماینده مجلس همدان شد . باغات و مایملکی نیز در زادگاهش نراق داشت که عایدات آن توسط وکیل یا نماینده اش به نام محمدعلی فروغی اداره می شد . تاریخ 16 فروردین 1313 اولین ماشین سواری رنگ مشکی فورد آمریکایی توسط حاج محمد نراقی وارد نراق گردید . ایشان سال 1314 به رحمت ایزدی پیوست و بسان پدر پیکرش جهت خاکسپاری به نجف اشرف انتقال یافت .

Image result for ‫نراق‬‎

* پدرحاج محمد به نام حاج محمدرضا نراقی از تاجران بزرگ مناطق نراق و همدان و به رئیس التجار مشهور بود . همسرش صبیه حاج علی اکبر نراقی و برادر همسرش حاج ابوتراب (فرزندانش نام خانوادگی انصاری را انتخاب نمودند) بودند . پیکر حاج محمدرضا پس از فوت به نجف عراق منتقل و در قبرستان مشهور وادی السلام خاکسپاری گردید .

۹۷/۰۲/۲۷
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook