سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

به گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ شهر نراق مهد تولد و مرگ عالِمان متشخص و مجتهدین به نام می باشد که یکی از آنان مفید نام داشت و به شیخ مفید نراقی آوازه بود . خاندان جعفری از جمله استاد علی اکبر جعفری با سن 80 سالگی نیای خویش شیخ مفید نراقی را معرفی و شناخت نسبی از وی دارد .


استاد علی اکبر جعفری

 شیخ مفید نراقی روحانی با تقوا و زاهد و فاضل حدود سال 1274 هجری شمسی در نراق تولد یافت و برای رفع مشکل دینی مردم کوشش وافر داشت . وی علاوه بر نراق در منطقه قم و کاشان و دلیجان زبانزد بود .
 یکی از اقدام هایی که ایشان در یک قرن پیش که متداول نبود آفتاب گرفتن با نور خورشید بود که عمدتا در پشت بام منزلش انجام می داد . این اقدام علاوه بر سلامتی برای تطهیر و طهارت پس از رفع حاجت استفاده می کرد و مقابل تابش قرار می گرفت و لباس خود را در معرض نور آفتاب قرار می داد تا عفونت به درستی پاکسازی گردد .

شیخ مفید نراقی فرزند حاج شیخ ابوتراب نراقی تاریخ 25 ذیالحجه 1333 برابر با 11 آبان 1294 با خانم فاطمه بیگم بنت شیخ محمد بقال ازدواج می نماید . قباله ازدواج آنان موجود است که تقدیم علاقمندان به تاریخ می گردد :


هوالموالف بین القلوب

وبعد غرض از تحریر و تسطیر این سطور میمنت دستور آنستکه چون قوام سلسله عالم و دوام نسل بنی آدم بمناکحت منوط و بمزاوجت وابسته و مربوط است وحدانیت مختص ذات واجب الوجود است .
الَّذی لَمْ یتَّخِذْ صاحِبَهً وَلا وَلَداً
و تارکین این سنت سیئه از حوزه اسلام دور و در نزد اولوالالباب مخذول و منکوب است فلهذا به مضمون بلاغت مشحون
وَأَنْکِحُوا الْأَیَامَىٰ مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ ۚ إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ(آیه 32 سوره نور)
و بقول نبی الامی صل اله علیه وآله : النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی

در بهترین وقتی از اوقات و احسن ساعتی از ساعات عقد مناکحت دائمی و ربط مزاوجت همیشگی واقع شد فیمابین عالیجناب محامد آداب آقا شیخ مفید خلف مرحمت شان اشرف الحاج حاجی شیخ ابوتراب نراقی والحره العاقله البالغه الشیبه المسماه فاطمه بیگم بنت عالیشان آقا شیخ محمد بقال من القصه عم ناکح بالصداق المعین والکاببن المشخص مبلغ هفتاد و یکتومان کلا بر ذمه ناکح مطابق تفصیل ذیل السطر أللَّهُمَّ أَلِّف بَینَهُما و بارک عقد هما بحق محمد و آله

هدیه کلام اله مجید یکجلد یکتومان

نقد مافی الذمه غیر مسکوک به سکه عثمانی ده عدد شصت تومان .
همگی و تمامی پنجدانگ از جمله ششدانگ یکدرب اطاق مشهور به نمازخانه ابتیاعی از آقا شیخ محمد مزبور واقعه در خانه موروثی مشارالیه فی محله وسطای قصبه نراق محدود بحدود اربعه حدّی به اطاق مسکونی آقا شیخ صادق حدّی به خانه مرحمت شان نایب حسینخان حدّی به مطبخ حدّی به فضای خانه مع ممر و مدخل و مشاع و چاه آب و مستراح و باغچه و کلما یتعلق بها بقدرالحصه قیمت پنجدانگ ده تومان .
مناکحه صحیحه شرعیه و معاقده صریحه ملیه مشتمله علی الایجاب والقبول الصادرین عَن وَکیلهما بَعد ثبوت وِکالَنهِما والصِداقِ المرقوم کُلا فی الذِمه الزوج فَامَّالصِداق عَینا فَلَها التَصَرف مَنی سائت و اَیثما طُلِبَت و دَبنا یوءدیه الیها عِندالطَلب لَیلا او نَهارا سِرّا اَو عَلانِیه وَقد وَقَعَ العَقدِالمُبارک
فی یوم‌ پنجشنبه بیست و پنجم شهر ذی الحجه الحرام سنه ۱۳۳۳
25 ذی الحجه 1333(برابر 11 آبان 1294)

توضیح اینکه قرارداد شرعی شد فیمابین زوج و زوجه مرقوم در متن که اختیار سکنی با زوجه مرقوم در متن باشد به هرکجا که بخواهد ساکن شود فی التاریخ المتن ۱۳۳۳


مرحوم شیخ عباس جعفری

طبق آمار موجود نراقی ها به رسم قدیم طبق سفارش پس از مرگ به عراق منتقل و در قبرستان های نجف و کربلا خاکسپاری می شدند . یکی از این مومنین شیخ مفید نراقی است که طبق وصیتنامه پس از فوت به وسیله چهارپایان و حاملین از زادگاهش نراق به کربلای عراق منتقل و در یکی از حجره های قبرستان صاحب نامی دفن می شود .


عقدنامه شیخ احمد جعفری و طاووس بنت آقاتقی

سالها قبل پیغامی از کربلا عراق به شیخ عباس جعفری در نراق ارسال می شود که جهت تعیین تکلیف بنای حجره و قبر و احتمالا مستغلاتی دیگر از شیخ مفید نراقی به کربلا مراجعه کنید که به دلیل مسافت طولانی و عدم فراهم شدن مقدمات سفر از کنار این موضوع می گذرند و اثر و آثار و نام از مقبره ایشان برای همیشه از بین می رود .
نسل شیخ مفید نراقی طی یک قرن اکثرا دارای تحصیلات مکتبخانه یا مدارس بودند و تعدادی از آنان در مغازه گیاهان دارویی و درمانی مورد توجه مردم قرار داشتد .


مرحوم مرتضی جعفری

قسمتی از نسل ایشان و جعفری ها از بیش از یک قرن و نیم پیش عبارتند از :  
شیخ جعفر نراقی دارای سه پسر بوده است به اسامی : شیخ علی اکبر – شیخ احمد و شیخ ابوتراب


مرحوم علیرضا جعفری

شیخ احمد  فرزند شیخ جعفر نراقی 143 سال قبل تاریخ  16 ربیع الاول 1297 برابر 8 اسفند 1258 با خانمی با اصالت کرمانشاهی به نام طاووس بنت آقا تقی ابن آقا محمد امین در نراق ازدواج نمود و مهریه این وصلت 80 تومان و هشت قلم اجناس بوده است . 

شیخ احمد و طاووس دارای سه فرزند بودند : 
- شیخ غلام جعفری و همسرش بانو صاحب جعفری(فوت 16 تیر 1357) فرزند استاد تراب نام داشت . شیخ غلام ذاکر اهل بیت بود .

- شیخ شکرالله(شکری) جعفری(فوت 1332 شمسی در بقعه شاه سلیمان نراق) و همسرش معصومه عابدینی فرزند علی اکبر نام داشت . شیخ شکری ذاکر اهل بیت بود .
- شیخ حبیب الله جعفری و همسرش ...... نام داشت .


سنگ مزار مرحوم شیخ صادق جعفری

شیخ صادق جعفری و همسرش بیگم نوروزی(فوت 25 رجب 1360 هجری) فرزند غلامرضا صاحب چند فرزند بودند که از جمله آنان عبارتند از :

- شیخ عباس جعفری(فوت 26 اسفند 1355)  ذاکر اهل بیت و مغازه عطاری داشت
- علیرضا جعفری(فوت مهر 1380) فرهنگی بود
- شیخ محمد جعفری(فوت 12 اردیبهشت 1393) مغازه عطاری داشت


مرحوم شیخ محمد جعفری

شیخ صادق  مرد درستکار و با تقوایی بود که سَر نماز اشهد خود را قرائت و به راحتی جان به جان آفرین تسلیم نمود . زمان مرگ فرزندش شیخ محمد جعفری 9 ساله و کلاس دوم ابتدایی بود .

سایت سلحشوران شهر نراق ؛ از خاندان جعفری علی الخصوص جناب استاد علی اکبر جعفری فرزند غلام نسبت به مساعدت در تهیه این پست قدردانی می نماید . ضمنا برای تحقیق و تثبیت مطالب و استنادها زمان زیاد صرف این نوشته گردید .

۹۷/۰۲/۳۰
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook