سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

اولین کارخانه برق شهر همدان توسط متخصصین آلمان راه اندازی گردید . قبل از پیوستن همدان به شبکه سراسری برق ، در سال ١٣١٠ هجری خورشیدی توسط شخصی خیّر به نام حاج موسی ناصرالممالک شریفی مُوَلدی با قدرت تولیدی ۴٠ کیلووات که با هیزم کار می کرد در محله قدیمی عبدل همدان راه اندازی گردید و انرژی الکتریکی را برای اولین بار به خانه‌های این شهر باستانی هدیه کرد.

خیّر بعدی مرد نیکو خصال به نام حاج محمود رضایی نراقی فرزند رضا(محمدرضا) گام بعدی را برداشت و در اداره برق همدان سرمایه گذاری نمود .
حاج محمود از تجار پُر آوازه بود که سال ١٢۶٨ شمسی در شهر نراق متولد و سال ١٢٨٨ در جوانی برای تجارت  به همراه برادر و خواهرش راهی همدان گردید . همسرش صدیقه دفتری فرزند ابوالقاسم ابن علی بابا نراقی نام داشت .

حاج محمود رضایی نراقی منهای سرمایه گذاری در اداره برق در صادرات کتیرا و سیر همدان کوشا بود . قسمتی از زمین های کشاورزی روستای نیَر از توابع رزن نیز متعلق به ایشان بود .

حاج محمود رضایی نراقی یکی از سرمایه گذاران دو مُوَلد دیگر برق می باشد که در سال ١٣١۴ هجری خورشیدی و با بهره‌گیری از انرژی آب ذخیره شده در استخر عباس آباد همدان توسط شمس(خدیجه) پهلوی فرزند رضاشاه(1296 – 1374) راه اندازی شد .

ارتفاع نصب این مرکز ٨٠ متری از سطح زمین قرار داشت و به وسیله جاری شدن آب در دو لوله موازی و برخورد با پَره ‌های توربین‌ها ، انرژی الکتریکی با قدرت نامی ۴٠٠ کیلووات و ولتاژ خروجی ۶٣٠٠ ولت را تولید می‌کرد.

خروجی این دو مُوَلد توسط سه فیدر تامین برق کارخانه چرم سازی و شهر همدان را بر عهده داشت که ٨٠٠ خانوار در زمستان و بهار به طور تمام وقت و در تابستان و پاییز به صورت نیمه وقت مشترک اداره برق همدان بودند .
حاج محمود پس از عمری تلاش موثر و خیرخواهی برای مردم نهایتا تاریخ ٧مهر ١٣۵٣ در سن ٨۵ سالگی فوت و در مقبره خانوادگی به نام خودش در قبرستان همدان خاکسپاری گردید .

تصویر فوق دست دادن شمس پهلوی با حاج محمود رضایی نراقی در سال ١٣١۴ شمسی به هنگام افتتاح دو مُولد برق در همدان در کنار مسئولین را نمایش می دهد .

۹۷/۰۳/۲۸
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook