سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان به نگین استان مرکزی معروف است . شهرت مُلا کوپایی ها(مُلاکوئی یا مُلاکوهی) در تاریخ نراق جایگاهی خاصی دارد و محله ای در این دیار کُهن به ملاکوپائی ها زبانزد بود که در اثر استفاده نام خانوادگی و نام محله به اختصار ملاکوهی شناخته تر هستند .

کتاب گویشهای پیرامون کاشان و محلات به همت فرهنگستان زبان ایران در فروردین سال 1354 خورشیدی در 66 صفحه توسط یکی از پژوهشگران به نام آقای محمد رضا مجیدی نوشته شده و به وسیله انتشارات فرهنگستان در چاپخانه کتیبه چاپ گردیده در ارتباط با ملاکوپائی و ملاکوهی نوشته است که آنان از کوپایی یا کوهپایه در 52 کیلومتری ورزنه اصفهان به نراق مهاجرت نموده اند :

نراق یکی از آبادی های کهن کشور است و زبان کنونی نراق فارسی است . نراق از محله های بالا ؛ پائین ؛ پاچنار ؛ دنیاداران و ملاکوپائی ها تشکیل شده ؛ و طایفه های یوسفی ؛ حاج خانی ؛ حاج محمد جعفری ؛ ملاکوهی ؛ اشرفی ؛ غفاری ؛ مهدوی ؛ قجری و حیدری در نراق زندگی می کنند. گروهی از مردمان نراق به همدان ؛ اراک و تهران کوچ کرده اند . طایفه قجری و حیدری از دهکده وَرکان نزدیک به صد سال پیش به نراق کوچ کرده اند . طایفه ملاکوهی ها از کوپای اصفهان به نراق آمده اند . نراق روستایی کوهستانی و سردسیر و جمعیت آن 3872 تن است . نراق از شهرک های کهن کشور است و پیش از این بزرگتر و دارای اهمیت بیشتری بوده است . این شهرک از محله های زیر تشکیل شده : محله بالا ؛ محله پایین ؛ پاچنار ؛ محله دنیاران ؛ محله ملاکوپائی ها .

پشت مسجد جامع مقابل وضوخانه کوچه ای است که امروزه به تابلوی شهید احمد ابراهیمی مزیّن است در یک قرن پیش به محله ملاکوئی یا مُلاکوهی ها شهره بود . این کوچه پُر شهید شامل شهیدان : احمد ابراهیمی – محمدرضا بخشی – محمدعلی قجری – عباس رمضانی می باشد .

محله ملاکوئی های قدیم همچنین شامل منازل تاریخی و قدیمی مثل فروغی ها(پدری فریدون فروغی) – آقاحسین فاضلی(اسفندیار کریمی) – رضا معتقدی(خانه نخجیر) خانه مجمدتقی ملاکوئی(حاج اسماعیل عباسی) – بُرج و خانه رئیس(تیموری ها) ملاکوهی(حاج حسن رمضانی) – خانه احمدی ها می باشد و بعضی از این منازل همچنان با تغییراتی پا بر جا هستند .

آخرین نسل ملاکوئی ها شامل دو برادر و یه خواهر به اسامی محمدتقی ملاکوئی – حبیب الله ملاکوئی و معصومه ملاکوئی بودند :
معصومه ملاکوئی با میرزا عباس مهدوی فرزند فضل الله نراقی معاون التجار ازدواج نمود و صاحب دو فرزند پسر به اسامی هوشنگ و منوچهر مهدوی و یک دختر که با فریدون یوسفی فرزند شکرالله ازدواج نمود .

منوچهر با خانم رفعت رئوفی فرزند اجمد(عمواغلی) و هوشنگ با زری ملاکوئی دختر دایی اش ازدواج نمودند . میرزا عباس مهدوی در مکان های همچون اداره تحریریه گمرک بندر گز گرگان ؛ قم ، و سال ها در زابل استان سیستان و بلوچستان اشتغال و سکونت داشت و پس از فوت در زابل خاکسپاری گردید . دو پسرش در زابل متولد شدند .

محمدتقی ملاکوئی همسری به نام صاحب خانم فرزند حاج آقاخان داشت ولی از داشتن فرزند محروم بودند . حاج آقاخان تاجر بود که اصالتش از کاشان بود و یک پسر نیز به نام علی اکبر داشت . محمدتقی از نراق به تهران مهاجرت نمود و کارمند شایسته ای بود که سپس به نراق بازگشت و با کمک میرزا احمدخان نراقی خانه ای را خریداری کرد که خانمی به نام مُرصَع در آن زندگی می کرد .

همسرش صاحب خانم دو برادر به اسامی ذبیح الله و خلیل داشت که در اراک و قم و نهایتا به مشهد خراسان مهاجرت کردند . محمدتقی اواخر عمر نابینا شد و صاحب هم به مرض قند مبتلا گردید و خانه و کاشانه را فروختند(منزل حاج اسماعیل عباسی) و راهی مشهد شدند . محمدتقی در سن 55 سالگی سال 1344 شمسی فوت و در قبرستان باغ رضوان مشهد خاکسپاری گردید و بعد همسر و برادران همسرش نیز درهمین مکان خاکسپاری شدند .

حبیب الله ملاکوئی از نراق به اراک و بعد تهران مهاجرت کرد و کسب و کار شایسته ای داشت . یکی از دخترانش به نام زری مُلاکوئی همسر پسر عمه اش هوشنگ مهدوی فرزند میرزا عباس ابن معاون التجار بود .
زاهدی ها از اقوام و آشنایان پدری ملاکوئی هستند و قدیم ها که خانواده ها به دلایلی نراق را تَرک و به شهرهای همدان ؛ کاشان ؛ ملایر ؛ اراک ؛ کرمانشاه ؛ آذربایجان مهاجرت کردند زاهدی ها به همدان مهاجرت می کنند .

بر این اساس اردشیر زاهدی اظهار داشته ریشه نراقی دارم و اجدادم از نراقی‌های ساکن همدان می باشند . تیمسار سپهبد فضل‌الله زاهدی(1271 تولد در همدان –1342 فوت در ژنو) فرزند ابوالحسن و فرزندش اردشیر زاهدی متولد 1307 در شهر مونترو سوئیس مقیم می باشد .

۹۷/۰۶/۱۸
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook