سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

 مقدمه : حمام  عمومی و خزینه دار نراق توسط حاج جعفر وقف گردید و بعد به حمام حاج جعفر مشهور گردید . این بنای قدیمی جَنب مسجد جامع و حسینیه یک جُنگ را تشکیل می داد . آب حمام از طریق تیون با هیزم توسط حمام دار گرم می گردید و ساعات و روزهای استفاده از آن بین زن ها و مردها تقسیم و اعلام شده بود . بام حمام گنبدی شکل بود و بیش از دو قرن قدمت داشت که چند سالی است به شکل نوین در آمد ولی به دلیل عدم استقبال عمومی تعطیل گردید .

تاریخ  26 فروردین 1395 طی سند شماره 19 که در سایت سلحشوران شهر نراق نمایش شد سوال شرعی دیگری از حمام حاج جعفر در 175 سال پیش همراه با بازخوانی نمایش گردید . 

سوال : علماء امامیه و فقهاء اثنی عشری در این مسئله شرعیه چه می فرمایند ؟
حمامی حاجی جعفر در نراق ساخته است وقف کرده و مِلکی هم با یکدرخت جوز(درخت گردو) وقف بر آن حمام کرده است و اختیار آن بر پسرش می باشد . در وقف نامه اش قید شده اختیار آن پُشت در پُشت باشد .
بدون نبودن متولی آن درخت جوز(گردو) را قتل(قطع و از حیات افتاد) نموده اند و قیمت آن هم بیست و چهار تومان بوده . اینجانب که متولی آن حمام و آن مِلک و درخت بودم مدت سیزده سال است هیچ اطلاعی ندارم ؛ آیا می توانم ادعای اجاره سیزده ساله مِلک و درخت خود را بنمایم یا خیر ؟

آنچه حکم انور مطاع(کسی که از او اطاعت کنند) هست در صدر(بالا) عریضه مرقوم(مکتوب) و مزیُن(آراسته شدن) فرمایید .

 توضیحات : در کنار مُهر روی نوشته سوال شرعی به رنگ آبی نوشته شده : نراق – حضور محترم حضرت آقای آقا میرزا فضل الله نراقی معاون التجار دام اقباله


جواب : پاسخ پنج تَن از علما به سوال
* تکلیف شرعی متولی(سرکار – مباشر) است که مِلک را متصرف شود و منافع سنوات ماضیه(گذشته) مِلک و درخت مرقوم یا قیمت درخت مطالبه نماید و اگر چنانچه مسامحه(آسان گرفتن) نماید ضامن است از عهده برآید .
حرَره مرتضی الحسینی ابن ابوالحسن

* حکم مسئله از قراریست که مرقوم فرموده اند
حرَرَه شمس الدین ابن فخرالدین
 
* متولی را میرسد که هر کَس مِلک را تصرف کرده و درخت جوز(گردو) را قتل(قطع) کرده از او مطالبه نماید و تصرف متصرف بدون اذن متولی بر خلاف شرع بوده و چنانچه منافع آن را متصرف تلف کرده ضامن است و باید از عهده برآید .
حرره الراجی محمدحسین الرضوی
* احمد ابن محمد الحسینی
 بطوریکه مرقوم فرموده اید باید مجری شود و مطابق شرع است و تخلف جایز نیست
 * الراجی حسین ابن محمد 

سایت سلحشوران شهر نراق ؛ از استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از جهت بازخوانی سوال شرعی متولی حمام وقفی حاج جعفر شهر نراق از علما در بیش از یک قرن و نیم پیش قدردانی می نماید .

۹۷/۰۸/۲۸
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook