سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

در کنار شخصیت های برجسته و علمای دینی و یکصد تَن از مشاهیر شهر نراق  چند نفر نیز با گرایش های فکری متفاوت نامشان در تاریخ ماندگار شده که نام دو نفر از آنان که پدران و اجدادشان از عالمان مطرح دینی در منطقه کاشان بودند ذکر می گردد :

1- انور خامه ای فرزند شیخ یحیی مجتهد از عناصر حزب توده تاریخ 29 آبان 1397 در سن 102 سالگی در کرج فوت نمود . او آخرین بازمانده از گروه 53 نفره با اندیشه های مارکسیستی بود که حول محور دکتر تقی اَرانی گرد هم آمدند . انور از زندانیان آزاد شده دوران پهلوی بود .

مادرش به نام عصمت اسلام خامه ای از نوادگان فتحعلی شاه و پدرش شیخ یحیی(فوت 18 اسفند 1308) چهره روحانی و نوه دختری ملا محمد حسین نطنزی نوه علامه حاج ملا احمد فاضل نراقی بود .
انور خامه‌ای جامعه‌شناس، نویسنده و مترجم  سال 1316 در گروه 53 نفر به اتهام توطئه و مرام اشتراکی بازداشت و به ۶ سال زندان محکوم شد . 

 2- عباس نراقی فرزند حجت الاسلام آقاعلی نراقی و برادر حسن نراقی و پسر عموی احسان الله نراقی پس از اخذ لیسانس در علوم قضایى به وکالت در دادگسترى پرداخت .

پس از کشف شبکه چپ مارکسیستی که منجر به توقیف 53 نفر از فعالین آنها گردید نراقى نیز جزء آنها بود و پس از دستگیری و محاکمه به سه سال زندان محکوم گردید.  پس از استخلاص از زندان به قم تبعید و تا شهریور 1320  تحت نظر نظمیه قرار داشت.
عباس نراقی در انتخابات دوره پانزدهم از طرف حزب توده کاندیداى کاشان شد و سرانجام به وکالت مجلس شورای ملى انتخاب گردید . نراقى در کنار کار وکالت دادگسترى با چند تن از دوستان خود به تشکیل یک بانک خصوصى به نام تهران مبادرت ورزید .
نراقی تاریخ 10 اسفند 1381 فوت و در مقبره خانوادگی در مسجد و مدرسه آقابزرگ نراقی در کاشان خاکسپاری گردید .

پدرش آقاعلی نراقی فرزند ملا محمدحسین بن محمدعلی بن مهدی بن محمدمهدی نراقی از روحانیون متنفذ و شجاع و در مقابل تعدیات و جنایت های بیشمار نایب حسین خان کاشی ایستادگی کرد تا اینکه با توطئه نایبیان تاریخ 13 تیر 1292 (1331 قمری) توسط نایب علی فرزند نایب حسین خان کاشی مسموم و به شهادت رسانده شد . پیکر مطهرش را داخل چاهی در مزرعه دوک حومه کاشان انداختند تا اینکه با پی گیری های مادر شهید خانم فاطمه علویه پس از چند سال بقایای پیکر کشف و در مقبره خصوصی خاندان در مدرسه و مسجد آقا بزرگ نراقی در کاشان خاکسپاری گردید .

۹۷/۰۹/۰۸
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱)

۲۷ آذر ۹۷ ، ۱۸:۳۸ حمیدرضا شایان
جالب اینکه نراقیها در تمام حزبها و دسته ها و حکومتها
دستی بر اتش داشته اند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook