سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

بندگان‌پناها
چه می فرمائید در این مسئله شرعیه ؟ شهر(شهر نراقِ دلیجان) قناتی دارد و از رشته آن رشته دیگر سَوا (جدا) کرده از یک نهر آب کوره کَنده و در آنطرف نهر چند حلقه چاه حفر کرده ؛ در ارض موات(زمین¬هایی که سابقه عمران و احیاء نداشته باشد) و بعد صاحبان نهر مدعی می شوند که ضرر به جوی آب می رساند .
آیا مستحق هستند در صورت صِدق مطلب خود آبی که از آن چند حلقه چاه جاری است کوره کَنده و آب را بر روی آب نهر بیندازند ؟ و آن چند حلقه چاه را صاحبان مَجرا(جای جاری شدن) متصرف شوند و یا اینکه مستحق هستند که آن چند حلقه چاه را  پُر کنند ؟

و عرض دیگر ؛ شهر قناتی دارد و رشته ای جدید می کَنَد و از زیر نهر عام می گذرد ؛ بعد صاحبان نهر مدعی می شوند که راضی نیستیم و حُکم از شرع جاری می شود که زیر نهر را سَد کنند ؛  صاحبان نهر بعد از مرافعه(سخن نزد قاضی بردن) و صدور حُکم شرع رفته و زیر نهر را مسدود کرده ؛ آیا جایز است شرعا که در صورت معروضه(اظهار شده) مجدد در محضر علمای دیگر همان فقره را اظهار دارد و نخواهد مرافعه(محاکمه) بکند ؟
استدعا دارم حکم شرعی دو مطلب را بخط مبارک مرقوم و مزیّن فرمائید .

پاسخ مجتهد اهل نراق :

بسم الله خیر الأسماء
در صورتیکه رشته قنات را بدون اذن مالکین مَجرا در زیر مَجرا کنده شده صاحبان نهر می توانند مسدود نمایند . و امّا آن چند حلقه که در مِلک موات کَنده شده چنانچه در حریم مَجرا نباشد و ضرر هم به آب مَجرا نرسانند نمی توانند پُر نمایند  و الا می توانند پُر نمایند .
و اما مسئله دوم چنانچه طرفین حاضر شوند نزد حاکم شرعی به مرافعه(داوری) و حکمی از حاکم شرع مرقوم صادر شود باید بمقتضای آن عمل شود و تجدید مرافعه ضرورتی ندارد . هوالله العلی .
مُهر مجتهد :  الراجی محمد رضا

سایت سلحشوران شهر نراق ؛ از استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از جهت بازخوانی استفتاء شرعی مردم نراق در خصوص رشته های قنات و چند حلقه چاه و نهر آب در اراضی موات و خسارت به صاحبان جوی آب از مجتهد نراقی در بیش از یک قرن قبل قدردانی می نماید .

۹۷/۰۹/۱۵
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook