سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛  نراق تجارت خانه ای در مسیر جاده ابریشم دارای تجار بزرگ و دیاری که رزق و عایدات فراوان داشته و بالطبع به علت تردد و عبور کاروان های متعدد تجاری از این مسیر مجبور بودند آذوقه مورد نیاز خود را تامین نمایند . بر این اساس خبازها در نان پزخانه های مختلف به مردم و مسافرین خدمت رسانی می کردند .    

طاحونه یا آسیاب های متعدد نراق که دارای پویایی بودند بالغ بر 25 حجر بوده تا آرد مورد نیاز خبازی ها را فراهم نمایند . مشهورترین آسیاب هایی که در نراق فعالیت داشتند عبارتند از :
آسیاب حاج ابوالقاسم  - آسیاب آقا – آسیاب خواجه – آسیاب بُرج – آسیاب آصف آباد – آسیاب حاج حیدر – آسیاب لاستان – آسیاب چکچکه – آسیاب سَر ناسار(غلامرضا) کوچه شتران – آسیاب حاج شریف – آسیاب سَرَچه – آسیاب حمید – آسیاب خواجه – آسیاب حاج علی – آسیاب میرگی – آسیاب تقی نصرالله – آسیاب سرکی و ... .

یکی از موارد مهم آسیاب ها سنگ آن می باشد . سنگ آسیاب، سنگی است که در آسیاب‌های آردساز برای آسیاب گندم یا سایر غلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ آسیاب به صورت جفت است شامل یک سنگ متحرک در بالا که به طور معمول کمی مقعر است و سنگ زیرین که کمی محدب است. سنگ آسیاب های شهر نراق از دو ناحیه در امتداد هم و پای کوه سِتُرک اُل توسط آسیابان ها یا حجاران متبحر استخراج می گردید .

 یکی از این مکان ها مقابل مزرعه آقا هست به نام سنگ بُر که در گویش نراقی به آن سَن بُر گفته می شود و یکی دو سنگ آماده آن در اثر طغیان سیل به جلوتر غلت خورده و در بیابان رها شده است . حجارها در این مکان علاوه بر تهیه و تراش سنگ آسیاب به ساخت سِرکو(هاون سنگین) و پله آب انبارها و مکان مورد نیاز دیگر شهر نراق مبادرت می ورزیدند .

مکان دیگر مزرعه کَشه مجید در مسیر دشت بهشت(آبشتا) می باشد که در این ناحیه بکر همچنان سنگ آسیاب های نسبتا آماده رها شده و آثار حجاری روی بدنه معدن وجود دارد که صحنه های شگرف باعث شگفتی است .
 هم اکنون سنگ های باقیمانده از تلاش حجار ها در این مکان وجود دارد و آثار تراشیدگی به وضوح مشهود می باشد .

از مساعدت جناب آقای سید محمد حسینی فرزند سیدرضا سپاسگزاریم.

۹۷/۱۰/۱۴
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۲)

۱۶ دی ۹۷ ، ۰۱:۲۲ حمیدرضا شایان
با درود فراوان و عرض خسته نباشید به شما عزیزان.
این همه پتانسیل در صنعت توریسم این کهن شهر واقعا حیرت اور و در عین حال باعث تاسف است.
به دلیل عدم استفاده
سلام
دست مریزاد آقا این ها جزئی از فرهنگ غنی شهر نراق محسوب میشود و تاریخ دیرینه آن معدن سنگ کشه مجید را باید حفظ نمود برای نسل اینده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook