سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

معرفی مسجد حاج تیموری در شهر نراق

سه شنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۵۴ ق.ظ

بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ در قدیم که افراد به علل مختلف به نراق مسافرت می کردند اگر آشنایی نداشتند بدلیل عدم وجود مسافرخانه مجبور می شدند شب ها در مکانی همچون مسجد به استراحت بپردازند . چون مسجد جامع شرایط مناسب برای این کار نبود باید چاره اندیشی می گردید .

حاج امرالله تیموری مرد مومن و خدمتگزار مردم دست به کار شد و مقدمات اهداء اتاق و هزینه مرمت بنای مسجد کوچکی در حومه مسجد جامع را با مساعدت مردم آغاز کرد و تاریخ 1 خرداد 1343 برابر 10 محرم 1384 راه اندازی شد که از همان ابتدا به مسجد حاج تیموری معرفی و مشهور گردید .

امکاناتی نظیر زیلو را با توجه به سفارشی که به کاشانی ها داده بودند آماده شد و هنوز هم تاریخ بنای مسجد روی زیلو داخل مسجد هویداست . حاج تیموری و مردم زین پس دغدغه افرادی که به نراق تردد می کردند را نداشتند و درب این مسجد کوچک بر روی مهمانان باز بود و قفل نمی کردند .
صیغه مسجد را امام جماعت وقت نراق آیت الله سید ابوالحسن موسوی همدانی (1308 - 1386) فرزند سید محمد اهل روستای شورین همدان که 13 سال در نراق حضور داشت قرائت نمود .

نهضت حضرت سید روح الله خمینی(ره) در جریان بود و افرادی دست به فعالیت بر علیه رژیم محمدرضا پهلوی زدند و پاتوغ اولیه عده ای از انقلابیون از سال 1356 مسجد حاج تیموری بود که به بهانه اقامه نماز و دعا دور هم جمع می شدند .
این مسجد کمی پایین تر از مسجد جامع و در بافت قدیمی شهر واقع است که به دلیل فرسودگی تخریب شد لیکن سال 1383 بازسازی کامل شد . به مرور توسط بانیان مختصری به مساحت آن افزوده شد و آب لوله کشی به آن راه یافت و در حال حاضر زنان محترمه در آن جلسات هفتگی مذهبی برگزار می کنند .

مسجد حاج تیموری شهر نراق از ابتدای ساخت و طی قریب 55 سال عمر خود تابلوی راهنما بر سَر درب آن نصب نشده بود که چهارشنبه تاریخ 5 دی 1397 برابر 18 ربیع الثانی 1440 برای اولین بار با هزینه نوه حاج تیموری این اقدام خیرخواهانه صورت گرفت و زیبایی و طراوتی در این بنا بوجود آمد .

یادآوری می گردد بانی بنای اولیه مسجد حاج امرالله تیموری فرزند علی اکبر ابن شکرالله از انسان های شایسته و خدوم بود که مدتی در لباس بهیار خدمات پزشکی به مردم ارائه نمود . ایشان تاریخ 30 خرداد 1350 به دیار باقی شتافت و همسر مکرمه اش حاجیه بی بی جان جعفری فرزند نصرالله ابن محمد نیز تاریخ 27 دی 1388 دارفانی را وداع گفت و در کنار همسرش جنب بقعه شاه سلیمان زادگاهشان شهر نراق خاکسپاری گردید .

تهیه شناسنامه یا معرفی مسجد حاج تیموری برای اولین بار توسط سایت سلحشوران شهر نراق نگارش و نمایش می گردد .

۹۷/۱۰/۱۸
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook