سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

ابراهیم عزیز عبدو اهل عراق محبوب مردم نراق

پنجشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۲۸ ق.ظ

بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ سال 1354 (1976 میلادی) رژیم عراق تعدادی از کُردهای بارزانی را از کشورش اخراج نمود و آنان به صورت آواره وارد ایران شده و در شهرهای مختلف همچون کرج سکونت یافتند .

مرحوم ابراهیم عزیز عبدو

فرمانداری شهرستان دلیجان استان مرکزی به شهرداری نراق دو رانده شده یا پناهنده عراقی را معرفی نمود تا زمینه های زندگی و اشتغال و تحصیل فرزندانشان مهیا شود .

 

                               مرحوم مصطفی عرب خدر

مصطفی عرب خدر و ابراهیم عزیز عبدو اهل شهرستان برده رش بودند . برده‌رش در محلی راهبردی میان سه استان دهوک ، اربیل و موصل عراق قرار دارد . بیشتر مردم این شهرستان گوران هستند و به زبان ایرانی گورانی سخن می‌گویند .


شهرداری نراق - سال 1362

از راست : اصغر صفری فرزند مرتضی - مرحوم ابراهیم عزیز عبدو رانده شده رزیم صدام از کردستان عراق - علی عضایی فرزند ابراهیم - قاسم موحدی فرزند علی - نورعلی آقاحسینی فرزند رضا

این دو خانواده از اهل تسنن مورد توجه و احترام مردم با وفا و خونگرم نراق قرار گرفتند و کاک مصطفی به عنوان راننده و عمو ابراهیم در فعالیت های خدماتی شهرداری نراق مشغول به کار شدند و فرزندانشان هم در مدارس دخترانه و پسرانه از شاگردان ممتاز بودند . این دو خانواده کُرد سُنی دارای شخصیت و بین مردم از محبوبیت برخوردار بودند .

 

               مرحوم مصطفی عرب خدر

مصطفی عرب خدر با هیکلی چاق و قامت بلند دو سال پس از پیروزی انقلاب 1357 با خانواده به کردستان عراق بازگشتند و سال های بعد مصطفی و همسرش فوت نمودند لیکن یک پسرش به نام حسین و دخترش در هولیر(اربیل) عراق سکونت دارند . 

ابراهیم عزیز عبدو دارای همسر و چهار دختر و سه پسر بود و رابطه اش با نراقی ها بیشتر بود و او را به عمو ابراهیم خطاب می کردند . پسر بزرگش عزالدین دبیر زبان انگلیسی دبیرستان معصومی نراق بود و در کوران انقلاب ایران به ایالات متحده امریکا مهاجرت نمود و پس از 40 سال به اربیل عراق متردد می باشد . فرزندان دیگرش عزیز و بُشار نیز در مدارس نراق تحصیل می کردند .

 

خانواده آرام و بی غل و غش و مومن بودند . طی مدت حضور در این دیار زیبا کسی دعوایی از آنان ندید یا زبانشان به خیر و نیکویی بود .  آنان با اینکه اهل سنت بودند ولی به شایستگی در مسجد جامع در کنار شیعیان به سنت خود عبادت می کردند و ذره ای شکاف یا اختلافی وجود نداشت و دو طرف به معنای واقعی نسبت به هم مسلمان ظاهر می شدند . 

 

سال 1374(1996) ابراهیم عزیز عبدو فوت نمود و این خانواده غریب شدند . پیکر ایشان از نراق به شهرستان مرزی اشنویه استان آذربایجانغربی انتقال یافت و در قبرستان عمومی به صورت امانتی خاکسپاری نمودند . مدتی بعد که شرایط آماده شد بقایای پیکر را از اشنویه ایران به زادگاهش برده رش عراق انتقال و دفن کردند .

سال 1376(1998 میلادی) همسر و فرزندان ابراهیم به کردستان عراق بازگشتند . عزیز با داشتن همسر  و چندین فرزند در اداره اقتصاد و دارایی و بُشار با داشتن همسر و چند فرزند در اداره صنعت و معدن اربیل اشتغال دارند . این خانواده متدین و قابل احترام همواره  از شمال عراق از طریق نامه و تلفن و فضای مجازی با عده ای از نراقی ها ارتباط دارند .

اما چهارشنبه 19 دی 1397 نراق مهمان بزرگواری دارد . عزیز ابراهیم عبدو و دامادشان جهت بازدید و ملاقات با دوستان به نراق عزیمت نمود و مورد استقبال نراقی های نیکوسرشت قرار گرفت . کاک عزیز با چشمانی متحیر از فقدان پدرش ؛ کوچه و خیابان و مدارس زمان تحصیل نراق را گشت و گذاری نمود و به حضور 22 ساله اش در نراق افتخار کرد .

از آقایان مهدی کمره ئی و غلامرضا مرادی و اصغر صالحی جهت مساعدت در تهیه عکس و پست سپاسگزاریم .

۹۷/۱۰/۲۰
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook