سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

 به : نراق - گیرنده فضل الله نراقی معاون التجار
از : بُناب آذربایجان - فرستنده صادق
 فدایت شوم
دو پُست قبل کارت پُستال مرحمتی رسید زیارت کنید ؛ بعد از زیارت کردن چون مَشعر(شعور – خبردهنده) بر سلامتی وجود مسعود(خوشبخت) محترم و آقازادگان و زادگان گرامی بود نهایت خوشوقتی حاصل گشت .
از اخبارات مُلکی و ملکوتی(نزاع اصالت وجود و اصالت ماهیّت) استفسار(پرسیدن) فرموده بودید یک قانون صحیح از آمریکا آمده بود یک نسخه از آن را ایفا(وفا کردن به عهد) تقدیم می دارد که جُرات فرمائید . ( نامه عبدالبهاء به خانم پارسونز مورخ 4/10/1912 که راه حلی بر مشکلات اقتصادی جوامع بشری را پیشنهاد می کند .)

پیغام حضرتعالی را به میرزا مختار رسانیده جمع آوری حاصل باغ مَقذ(پَسِ دو گوش) از آقا سید محسن خبری نیست .... در روسیه حبس هستند و میرزا خان صدیق الایاله ..... باشی حاجی مخبرالملک حاکم مراغه شده است.
آقا میرزا اسدالله هم در مراغه هستند و حاجی نقی تاجر باشی مدتی بود آقای مکرم الملک حاکم ساوجبلاغ آنرا حبس کرده بودند و علی آقا پسر ........ ابراهیم خاله اوغلی ...... بوده آقای کرم الملک هزار تومان از پسر ملک التجار خاله اوغلی و هزار تومان هم از حاجی نقی تاجر باشی جریمه گرفته مرخص نمودند .
اکنون تاجر باشی به تبریز رفته اند ؛ ولایت گرانی است ؛ نان شش قَران ده شاهی ؛ جو چهار قران ده شاهی ؛ این مَواجب کفاف یومیّه را نمی کند ؛ خداوند ترحم و رحم فرماید ؛ امورات خیلی سخت شده است .

 قسمت هامش نامه
عیال آقا سید فتح الله از ساوجبلاغ به بُناب آمده از آن پرسیدم که خانه حضرت معاون التجار (در نراق) خراب شده است؟ گفته اند آبادی ..... چند خانه در آنجا نشسته اند خانه سلامت هست .
تا حال دو مرتبه از طرف سردشت و بانه نزاع بوده و مغلوب ؛ هر دو طرف شده است ؛ ولی امروز ناحیه اَمن اَمان است .
اطاق عدلیه ... ... تشکیل و مدرسه و .... منعقد شده است ؛ خیلی منظم مرتب خانه . عیال سلام به اهل خانه محترمه می رسانند .
بنده زادگان به عرض سلام و پایبوسی مصدع هستند ؛ از قول اینجانب خانواده محترم و آقازادگان را سلام مخصوص برسانید

خاصه احبای(پیروان) ایشان ..... فردا فرد بگیرید ... و ذاکر شوید مدت است از قزوین خبر ندارم از ملکوتی .......... بدهید شاید دستچین فرمایند .

 فرستنده نامه : صادق
تاریخ : 22 شوال 1335(برابر 20 مرداد 1296)

 روی پاکت نامه : حضور مبارک بندگان جناب مستطاب عمده التجار والاعیان آقای میرزا فضل الله معاون التجار نراقی دام اقباله مشرف شود
مورخ 22 شوال مکرم 1335

 سایت سلحشوران شهر نراق از استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی نامه 105 سال قبل سپاسگزار می باشد .

۹۷/۱۲/۱۱
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱)



در ادامه بخشهائی از نامه عبدالبهاء به خانم پارسونز ، مورخ 4/10/1912 آورده شده که رابطه مستقیمی به موضوع بیت العدل و یا شقوق آن ندارد، بلکه بیشتر درباره یک حکومت دمکراتیک محلّی ، و صندوق ( خزانه) روستایی صحبت می کند. ( بخشی از این لوح توسط جرج لاتیمر ترجمه و در نجم باختر سال 7، شماره 15، ص 146 آورده شده است .) اخیراً بخش دیگری از این متن ترجمه و در" انوار هدایت " نقل شده است. این نامه یک متن معتبر است که نسخه اصلی آن ( با حذف بخشی از مقدمة آن ) در مائده آسمانی آمده؛ همچنین متن کامل سخنرانی جزء خطابات عبدالبهاء آمده است:

دوبلین – امة الله مسس پارسنز ، علیها بهاء الله الابهی ای دختر ملکوتی، من در راه آهن رو به سانفرانسیسکو می روم. بیاد خوبی تو افتادم و به یاد روی مستر جفری کوچک... امیدوارم که تو روی موضوع اقتصادی ، که موجب پیدایش تعالیم جدید شده و برای تو مشکلات فکری بوجود آورده تمرکز کنی . یک مثال می تواند روشنگرتر از هر توضیحی باشد. بنابراین ، من ابعاد بحث را برای تو تشریح میکنم تا بدانی که این موضوع اقتصادی ، جز بر مبنای این تعالیم حل نخواهد شد. هیئت مدیره و بیت العدل این نامه مجدداً حکایت از جدائی دین و سیاست در تفکر اجتماعی عبدالبهاء دارد. او یک هیئت مدیره ( انجمن) را تعریف می کند که امور روستا را زیر نظر دارد. این انجمن بهیچ روی بیت العدل نیست، زیرا عبدالبهاء هرگز تمایلی به تعارض اختیارات نداشت، لذا هیچگاه تصور اینکه بیت العدل قدرت مدنی را به دست بگیرد ، پیدا نکرد. انجمن و خزانه محور دمکراتیک سیستم رفاه اجتماعی و حکومت محلّی در نظر گرفته شده است. اولاً می دانیم که هیئت مدیره و بیت العدل 2 نهاد مختلف هستند ، زیرا اساساً 2 نام متفاوت دارند و هرگز نمی توان تصور کرد که عبدالبهاء در این نامه به خانم پارسنز ( و نیز در سخنرانی در کلوپ سوسیالیستهای مونترال) عبارت دیگری به کار برده ، ولی منظورش بیت العدل بوده باشد. او خزانه ای را توصیف می کند که در یک روستا، تحت اشراف و نظارت یک هیئت مدیره ، که از میان افراد بالغ آن روستا انتخاب شده اند ، و مسئولیت امور مدنی آنجا را بعهده دارد، بکار می پردازد. درحالیکه بیت العدل ، تنها از سوی بهائیان انتخاب شده، و اعضای آن همگی بهائی هستند و حیطه وظایف آن " هدایت فعالیتهای احباء ، صیانت از امراله ، و کنترل و نظارت بر امور جامعه بهائی ( بطور کلی) می باشد. ( شوقی ربانی ، نظم بهائی، ص40) درآمد خزانه ای که عبدالبهاء در اینجا بیان کرده، اساساً عبارتست از مالیات بر درآمد و تصاعدی ؛ بعلاوه 3/1 درآمد معادن ، مالیات بر حیوانات ( یا مالیات بر راه و جاده ) و مواردی از این دست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook