سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ مزرعه زیبای کله قند شهر نراق با طبیعت دلنوازش خیره کننده و جذاب است . ساکنین منازل رو به رو و مقابل کله قند که پایین تر از کوه سِتُرک اُل قرار دارد از نعمت هوای ایده آل برخوردار هستند و چشم انداز مفرح را هر روز به نظاره می نشینند .

نمایی از مزرعه کله قند

قدمت مزرعه کله قند بر عکس قریب ۵٠ مزارع دیگر نراق زیاد است و همانگونه که کتب تاریخی نوشته اند نراق با جمعیت زیادتر در بالای دانشگاه آزاد اسلامی و حومه مزارع آقا و زین الدین(زعین) در  حاشیه فعلی محور مشهد اردهال بوده و همچنان آثار زیستگاهی در آن منطقه مشهود است که مهمترین آن وجود آثار قبرستان قدیمی می باشد .

بر همین اساس مزرعه کله قند نیز در همین محدوده و در امتداد آن طی دو سه قرن پیش نیز آباد و محل اسکان عده ای از مردم بوده است .

آنگونه که سینه به سینه نقل متواتر گردیده حدود ٢٠٠ سال پیش علامه حاج ملا محمد مهدی نراقی(١١٢٨ قمری – ١٢٠٩ قمری) فرزند ابی ذر از مشاهیر اسطوره ای نراق زمانی که در زادگاهش تشریف و تردد داشته برای مردم وعظ و سخنرانی می کرده و به سوالات شرعی مسلمین پاسخگو بوده است .

ملامحمد مهدی نراقی

یکی از مکان هایی که مردم از محقق نراقی مولف کتاب ارزشمند جامع السعادات دعوت می کردند کله قند است که ایشان بر بالای تخته سنگی حاضر و برای مردم سخنرانی می کرده است . مردم نیز به پاس تحصیل دانش وعلم این مجتهد اعظم کالایی همچون کله قند به ایشان هدیه می دادند و کم کم این مزرعه به کله قند مشهور گردید .
البته نقل های ماوراءالطبیعه و ارتباطات اجنه نسبت به این مجتهد در افواه به صورت پراکنده مطرح بوده که کله قند را آنان به عالِم کبیرشیعه داده اند که استناد و اثبات آن مشکل و در شرایط کنونی برای پژوهشگران اسلامی کمتر قابل پذیرش می باشد .

مرحوم محمد ایزدی

در عصر ما کله قند با نام آ محمد عجین و آشناست .آقا محمد ایزدی فرزند حسین بود . پدرش حسین در جوانی فوت می کند و نزد پدربزرگش ابوالحسن رشد و نمو یافته و به این جهت به محمد ابوالحسن شهره می گردد .

از راست : مرحوم ابوالقاسم ایزدی ، مرحوم محمد ایزدی

حسین ایزدی در سال های قبل پس از فوت در یکی از حجره های اطراف بقعه شاه سلیمان نراق و نزدیک مزار عالم جلیل القدر آقا حسین فاضلی خاکسپاری می گردد که پس از تخریب حجره ها و بازسازی اثری از سنگ قبر وی باقی نمانده است .  آ محمد نیز سال ١٣۶٢ فوت و در وادی السلام نراق خاکسپاری می گردد .

حاج عباس ایزدی

چهره دوست داشتنی و مرد آرام لیکن شاداب نراق حاج عباس ایزدی فرزند محمد ابن حسین ابن ابوالحسن با ٩٧ سال حیات با برکت خاطره های زیادی از مزرعه کله قند نراق دارد و حتی اشاره می کند یکی دو سنگ بزرگ که حاج ملا مهدی نراقی بر بلندی آن برای مردم حرف می زد همچنان در منطقه وجود دارد و از جدّم این مطلب به ما گوشزد شده است .
دو تصویر نوستالژی و قدیمی از مرحوم آ محمد تقدیم می گردد :

هفتاد سال پیش تاریخ ١ فروردین ١٣٢٨  عکسی از مرحوم آقا محمد ایزدی در حیاط منزل خواهرش زهرا خانم ایزدی (مقیم آمریکا) در تهران و تصویر دیگر وی حدود ۵۵ سال قبل در فضای زیبا و سرسبز کله قند به یادگار مانده است .

نوع پوشش و لباس زیبا و فاخر نراقی ها در قدیم بر تَن آ محمد با قامتی بلند مشهود است . کلاه نمدی ؛ شال ؛ عبا ؛ گیوه ؛ تُنبان ؛ پالتو و ... آراستگی و  شکیل بودن مردان نراقی در گذشته را ترسیم می کند .

 

شادی روح پاک مرحومین ذکر شده صلوات نثار می کنیم .

۹۸/۰۵/۲۶
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱)

۰۱ شهریور ۹۸ ، ۲۳:۵۰ سید موسی موسویان
خیلی جالب بود. تشکر از شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook