سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب
با شمایم ای شلمچه دیده ها
زید و خُرمال و حلبچه دیده ها
با شمایم ای که مجنون رفته اید
با شمایم ای که در خون رفته اید
با شمایم شوکران در جامتان
بوسه زد پیر خمین دستانتان
چه شد عشق تو، عشق من ، عشق ما
مگر عشق نبود درس و سرمشق ما

مرحوم حاج غلامحسین رزاقی
غلام حسین رزاقی سال 1322 در شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی متولد گردید . پدرش مرحوم حاج حسن رزاقی فرزند صفر و مادرش مرحومه رقیه رزاقی فرزند کربلایی ابراهیم از خانواده های متدین شهر نراق بودند .
هفتاد سال پیش که فرهنگ درس خواندن و مدرسه رفتن ضعیف و مربوط به اقشار خاص و بود ایشان به تحصیل در مقطع ابتدایی پرداخت . یکی از مشاغل او خرید قالی از منازل همشهریان بود .
ایشان قبل انقلاب یکی از پیروان راستین نهضت آیت اله سید روح اله خمینی(ره) بود و در راهپیمایی ها و اجتماعات بر علیه سلطنت محمدرضا پهلوی با انقلابیون همراه بود تا انقلاب به پیروزی رسید . 
از حرکت های انقلابی حاج غلام حسین و عده ای از نراقی ها پشتیبانی از انقلاب دوم یعنی تسخیر سفارتخانه ایالات متحد امریکا(لانه جاسوسی) توسط دانشجویان پیروخط امام تاریخ 13 آبان 1358 در تهران بود . وی و نراقی ها کفن پوشان از نراق وارد تهران گردیده و ابتدا در نماز وحدت بخش جمعه در محوطه دانشگاه شرکت نموده و پیاده حیدر حیدر گویان به مقابل ساختمان لانه جاسوسی امریکا آمده و شعار حمایت از دانشجویان سر دادند .
در حمایت از قشر محروم جامعه نامبرده پس از پیروزی انقلاب با آقایان سید احمد موسویان و کاظم رمضانی فروشگاهی تحت نام شرکت تعاونی اسلامی راه اندازی نمودند . خرداد 1359 آیت اله سید محمدباقر موسوی به عنوان اولین امام جمعه بعد انقلاب معرفی گردید و با اینکه ارزاق مردم کمیاب بود ولی آقای موسوی به علت آشنایی که داشت قسمتی از مایحتاج شهر را از قم تهیه می کرد و متصدیان فروشگاه اسلامی  به قم عزیمت و اجناس را منتقل و با قیمت پایین تر در اختیار مردم نیازمند قرار می دادند . مکان تعاونی پایین میدان نراق و مغازه فعلی آقای حاج سید احمد موسویان بود . 
از ابتدای مهر 1359 که عراق بر علیه ایران جنگ ناخواسته را تحمیل نمود وی در ستاد پشتیبانی امور جنگ در نراق فعالیت داشت .
10 مرداد 1360 بسیجیان در ساختمان مقابل بقعه شاه سلیمان مستقر و فعالیت های عام المنفعه خود را گسترش و به جذب نیرو پرداختند . آقای رزاقی دی ماه 1360 به دریادلان بسیج نراق پیوست و تحت فرماندهی پاسدار حمید(امیر) حسینی جمعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان محلات قرار گرفت تا اینکه حسینی ابتدای فروردین 1361 طی عملیات فتح المبین به شهادت رسید .

سلحشور شهر نراق غلام حسین رزاقی متعاقبا در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان دلیجان عضویت یافت و لباس سبز این نهاد را بر تَن نمود . وی همواره ماموریت های محوله را به نحو احسنت انجام می داد و علی رغم اینکه از نظر سنی با فرماندهان کمی فاصله داشت ولی نسبت به فرمان آنان مطیع بود . بر این اساس عده ای او را عمو غلامحسین خطاب می کردند .چند سال ماموریت مهاباد استان آذربایجانغربی ؛ ساوه و خمین استان مرکزی مجموعا بیست سال خدمات موثر ایشان را تشکیل می دهد .
همسرش سرکار خانم فاطمه علی آقایی فرزند محمد و فرزندانش : عباس – حسن – زهرا – معصومه – اکرم – آمنه و طیبه رزاقی همواره کمک حال و پشتیبان فعالیّت های او بودند .
حاج غلامحسین 20 سال با شایستگی انجام وظیفه نمود و 10 سال هم ارفاق سنواتی دریافت نمود و سال 1380 با درجه ستوانی بازنشسته گردید . 
حاح غلامحسین رزاقی در یکی از موفقیت آمیزترین عملیات پیروز دفاع مقدس شرکت داشت . عملیات آبی خاکی والفجر هشت و فتح شبه جزیره فاو عراق که با رمز یا فاطمه الزهرا(س) از تاریخ 20 بهمن 1364 آغاز و تا 29 فروردین 1365 ادامه یافت و مشارالیه به عنوان کمک آر . پی . جی زن و مدتی نیز کمک تیربارچی در این عملیات غرور انگیز شرکت فعال داشت . ده شب با شرایط سخت نبرد در فاو عراق حضور داشت . در این عملیات زمانیکه داخل سنگر نشسته بود قطعه ای ترکش به کلاه خود وی اصابت می کند ولی آسیبی به سَر وی نمی رسد و حتی به اورژانس هم منتقل می شود لیکن مشکلی وجود نداشته است .
عملیات سهمگین دیگری که حاج غلام حسین در آن حضور فعّال داشت کربلای پنج با رمز یا زهرا(س) بود . این عملیات گسترده از تاریخ 19 دی 1365 لغایت 6 فروردین 1366 به جهت محاصره بصره عراق در جبهه های مختلف از جمله : شلمچه – کانال پرورش ماهی – جزیره بوآرین – جزیره فیاض – جزیره ام الطویل – شهرک دوعیجی – نهر جاسم و ... بین ارتش متجاوز عراق و سلحشوران جان بر کف ایران انجام گرفت و سنگین ترین نبرد دفاع مقدس بود .
رزاقی در سِمَت حمل مجروح سازماندهی شده بود . آتش دشمن سنگین بود و چند تَن از همرزمانش به شهادت رسیدند که از جمله آن قاسم جعفری ؛ غلامرضا یوسفی فرزند عباس ؛ غلامرضا یوسفی فرزند نوروز ؛ و همچنین غیاث عابدی سر از بدنش جدا و به حسین ابن علی(ع) اقتدا کرد .   
در این نبرد دوست و همشهری اش سید احمد باشی(موسویان) که به سختی مجروح شده بود توسط او و همرزم ها به عقب خط منتقل گردید .
سومین عملیاتی که حاج غلام حسین در آن شرکت داشت روزهای پایانی جنگ تحمیلی تحت نام مرصاد بود . چند روز پس از موافقت ایران نسبت به قطعنامه 598 و پایان جنگ ؛ سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین با نام عملیات فروغ جاویدان با پشتیبانی ارتش متجاوز عراق تاریخ 4 مرداد 1367 از مرز قصرشیرین استان کرمانشاه وارد ایران گردیدند . با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش ؛ منافقین در دشت بین تنگه چهارزِبَر تا گردنه حسن آباد محاصره شده و مورد حمله مؤثر قرار گرفتند تا نهایتا تاریخ 8 مرداد با شکست آنان منتهی گردید . آقای رزاقی شادمان بود که دشمن نتوانست موفق به پیشروی تا تهران شود .
صدرالذکر پس از پایان مرصاد همچنان با لشکر 71 روح اله در مناطق عملیاتی و پدافندی سرپل ذهاب و کرمانشاه و ... حضور فعال داشت . 
یادآوری می شود فرزندان ذکور این مرد راستین و صفابخش آقای عباس رزاقی از پرسنل پُر تلاش نیروی انتظامی و آقای حسن رزاقی از چهره های درخشان بسیج و یکی از سلحشوران شهر نراق در نبردهای جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران بود .

پیکر پاک مرحوم حاج غلام حسین رزاقی از تهران به زادگاهش منتقل تا صبح روز جمعه 1 شهریور 1398 برابر با 21 ذی الحجه 1440 پس از تشییع و احترام در وادی السلام شهر نراق سر در نقاب خاک خواهد کشید .

به روح پاکش صلوات نثار می کنیم
۹۸/۰۶/۰۱
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۴)

۰۱ شهریور ۹۸ ، ۲۳:۴۴ فرزند شهید والامقام غلامعباس علی اقایی
خانواده های محترم رزاقی وعلی اقایی
می دانم تحمل داغی که بر دلت نشسته بی نهایت سخت است…

می دانم چه دردیست که صبح چشمانت باز شود

و آرزو کنی که کاش فقط کابوس بود …!

اما . . .

او تنها به سوی خداوند بازگشت که بالاترین آرامش روح آدمیست،

اگرچه اندوه بزرگی بر قلب ما سنگینی می کند…

از خدا می خواهیم او را در سایه رحمت جاویدانش قرار دهد

و ما را برای دیدن جای خالی آن عزیز شکیب سازد.
۰۱ شهریور ۹۸ ، ۲۳:۴۷ سید موسی موسویان
بنام خدا
الحق و الانصاف فقدان این بزرگ مرد ضایعه غیر قابل جبرانی برای نراق خواهد بود. مردی در کمال ادب و تواضع کمتر در این زمان میشد دید. باور از دست رفتن ایشان سخت است. بعینه کرارا خیرخواهی و غمخواری ایشان را برای عموم دیده ام. از بچه های سپاه دلیجان که با ایشون همدوره بودند غیر از خوبی چیزی یاد نمیشود .ان شا اله خداوند متعال با شهدا محشورش کند و به فرزندان گرامی ایشان که هرکدام به نوبه خود منشا خیرات و خدمات هستند صبر عنایت فرماید.
۰۲ شهریور ۹۸ ، ۰۲:۱۳ حمیدرضا شایان
پدر گوهر بی‌نظیر و تابنده زندگی است،
عروج پدر عزیزتان را که صبورانه زیست،
صادقانه آموخت،
صمیمانه روشنی بخشید
و سبک بال از افق ناسوت پر کشید
به شما و خانواده محترمتان تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال خواستارم به لطف خویش، روح آن پدر بزرگوار را شاد و مقامش را در جوار قدسی درگاهش بلندمرتبه فرماید.🌷
۰۶ شهریور ۹۸ ، ۱۳:۲۲ بیت مرحوم رزاقی

بسم الله الرحمن الرحیم

اینک که دست طبیعت، بهار زندگی ما را به برگ ریزان خزان بدل کرد و گل سر سبد زندگی ما را به دیار باقی برد و روح بلند پدری مهربان، و عاشق پاکباخته اهل بیت (ع) مرحوم شادروان حاج غلامحسین رزاقی را با خود به پرواز در آورد و به ملکوت اعلی فرستاد و همه ما را در ماتم و سوک ابدی نشاند،

به حکم ادب و حق شناسی، بدین وسیله از همه عزیزان، سروران، دوستان، آشنایان، اقوام که بازماندگان را در تحمل این مصیبت یاری بخشیدند و با حضور آرامش بخش و دلسوزانه خود، مورد تفقد قرار دادند و با حضور خود مرهمی بر قلب داغدارمان بودند، صمیمانه تشکر می‌کنم.
همچنین نظر به این که به علت تألمات روحی فراوان قادر به قدردانی حضوری و تلفنی نشده‌ام، یک بار دیگر دست همه شما را می‌فشارم و می‌بوسم و دست دعا به امید اجابت به درگاه خداوند بزرگ بلند می‌کنم وسلامتی و بهروزی همه شما را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم

از طرف همسر وفرزندان مرحوم حاج غلامحسین رزاقی💐

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook