سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

حال و هوای محرم و جبهه‌ها یادش بخیر

سه شنبه, ۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۶ ب.ظ

به بهانه محرم به یاد عاشوراییانی افتادیم که برای جهاد و شهادت به سیّد و سرور شهیدان امام حسین(ع) اقتدا کردند.

یاد سرداران شهید کاظم محمودی نراقی ،سردار مظاهر لطفی نراقی ،سردار احمد صفری محلاتی ،سردار قاسم رحمتی محلاتی،سردار علی خوشبخت محلاتی ،سردار قدرت اله کمره ای نراقی افتادم که در سال 1361 شمسی قبل از عملیات محرم که مصادف با ماه محرم بود در منطقه علی گره زد به عزاداری می پرداختند .

 در آبان ماه سال 1361 گردان های تیپ علی ابن ابیطالب (ع )  در دشت عباس خوزستان منطقه ای بنام علی گره زد  مستقر شدند . چادرهای هر یک از گردان ها مجزا از هم عَلَم شدند . تمام مراحل انجام شده بود و قرار بر این بود که عملیات در ماه محرم انجام شود و تمام رزمندگان در تکاپو بودند تا در این ماه بتوانند عملیات را انجام دهند.


رزمندگان بخصوص سرداران فوق الذکر  بی‌قراری خاصی در ماه محرم داشتند انگار که قراردادی نانوشته بین آن‌ها و سالار شهیدان اباعبدالله‌الحسین(ع) وجود داشت.
سرداران که هر یک مسئولیتی در گردان ها داشتند در حسرتی شبیه به حسرت مختار ثقفی داشتند ، که ای کاش در کربلا و روز عاشورا حضور داشته و حال تلاش داشتند تا با جهاد در برابر دشمنان اسلام  و کشور انتقام خون فرزند فاطمه‌(س) و همرزمان شهیدشان را بگیرند. چون ایام  محرم بود حال و هوای خاصی در رزمندگان  ایجاد ‌شده بود .

سینه‌زنی‌های هر روزه بعد از نماز مغرب و عشاء  تجدید پیمانی بود که با سیدالشهدا(ع) بسته و سبب ایجاد حس نایابی در رزمندگان می‌شد.
این عزاداری ها و سینه زنی ها ادامه داشت تا  به شب های  تاسوعا و عاشورا رسید و در این شب ها تمام گردان‌های تیپ علی ابن ابیطالب (ع ) برای عزاداری در یک محوطه جمع شده و به  عزاداری پرداختند .
روز عاشورا رزمندگان یک اسکلت فلزی از سنگر عراقی ها که از عملیات فتح المبین در آن منطقه باقی مانده بود سیاه پوش کرده و بعنوان نخل گردانی از آن استفاده کردند . حال و هوای منحصری حاکم بود نیازی به نوحه خوان نبود هر یک از رزمندگان با خود نجوا می کردند.


حال و هوای شام غریبان امام حسین(ع) در منطقه علی گره زد خاص بود و رزمندگان برای همدردی با اصحاب امام حسین‌(ع) پوتین ها  را در آورده و در تاریکی شب مراسم عزاداری برگزارکردند. بیشتر رزمندگان به احترام امام حسین(ع) و اصحابش آب نمی‌ خوردند.

سرانجام عملیات موفقیت آمیز محرم که تعدادی از رزمندگان شهر دلیران نراق در آن و پدافندی آن شرکت داشتند تاریخ 10 آبان 1361 برابر 14 محرم 1403 با رمز یا زینب(س) آغاز و 10 روز ادامه یافت . چهار سلحشور شهر نراق در عملیات محرم و پدافندی آن به شهادت رسیدند :

مظاهر لطفی فرزند محمد تاریخ شهادت 11 آبان 1361

کاظم محمودی فرزند علی تاریخ شهادت 16 آبان 1361

علی رزاقی فرزند مصطفی تاریخ شهادت 17 آذر 1361

مُندعلی نباتی فرزند حسین تاریخ شهادت 17 آذر 1361

 راوی : محمد(غلام) ابوالحسنی فرزند عزت اله اهل شهر نراق تاریخ 14 شهریور 1398

۹۸/۰۷/۰۲
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱)

۰۲ مهر ۹۸ ، ۲۳:۴۸ حمیدرضا شایان
با سلام.تشکر از زحمات شما.🌷
کلام اقای ابوالحسنی به قدری شیوا و شیرین میباشد که اگر ٢٤ ساعت هم پای صحبت ایشان باشم،باز هم طلبه ادامه مطلب میباشم.سلامت باشن ایشالا🌺

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook