سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ اواخر سلطنت محمدشاه قاجار(دی 1186 – شهریور 1227) ؛ زمانیکه ناصرالدین میرزا(تیر 1210 – اردیبهشت 1275) شاه ایران به سلطنت رسید و مشخصا سال 1230 هجری شمسی ابوالقاسم نراقی(دفتری) فرزند علی بابا به اتفاق تنها خواهرشان و برادرانش حسن و استاد آقاجان نراقی و حاج محمدرضا نراقی و آقا شیر محمد و چندین نفر از اقوام و خاندان علی بابا نراقی از نراق به شهر همدان مهاجرت نمود .

حاج عبدالهادی معینی نراقی فرزند حاج محمد تقی که بیش از یک قرن قبل از نراق به همدان مهاجرت کردند به همراه تمامی پسرانش و چند نفر از نوه های پسری عبدالهادی

نراق مرکز تجارت منطقه ای بود ولی همدان آن مقطع مرکز تجارت ایران و کسب و کار و تجارت بود . بین این عده ازدواج ادامه و رواج یافت که از جمله آن دختر شیر محمد به نام فاطمه سلطان دفتری نراقی(فوت 4 دی 1353 در همدان) با میرزا ابوالقاسم نراقی فرزند علی بابا(فوت 20 اسفند 1316) ازدواج نموده و صاحب 10 فرزند شدند .

حاج ابوالقاسم دفتری نراقی

حسن دفتری فرزند علی بابانراقی که به همراه برادرش ابوالقاسم در راه تجارت به قصد آذربایجان و منطقه تبریز رفته بودند بین راه مورد تهاجم راهزنان قرار گرفته و کشته می شود و ابوالقاسم از ناحیه زانو گلوله می خورد . ابوالقاسم دفتری پیکر برادرش را همانجا دفن کرده و خودش مدتی تحت درمان قرار گرفت و بعدا در کار تجارت از حاج محمد نراقی فرزند حاج محمدرضا جدا شده و در سَرای گلشن همدان حجره اش را دایر می کند .

نراقی های ساکن همدان در سال 1342  - خانواده های معینی نراقی و رضائی نراقی و دفتری

یکی از شاگردانش حاج محمود رضایی نراقی(1268 – 7 مهر 1353) فرزند محمدرضا بود که بعد با دخترش صدیقه دفتری ازدواج می کند و از تاجران و چهره های مشهور همدان محسوب می گردد .در این اثنا خانواده های عزتمند دیگر و صاحب تولید و تجارت از نراق به شهرها و استان هایی نظیر کاشان ؛ همدان ؛ آذربایجان ؛ ساوجبلاغ و ... مهاجرت نمودند و در هر جا که سکونت داشتند منشاء خیر و برکات بودند.

 

در همدان خاندانی از نراق همچون : رضایی – دفتری – نراقی – رئوفی – قدیری - معینی – رضوانی – نجارزاده(بِهمَرام) و تعدادی دیگر سکونت و در امر تجارت ؛ مدیریت برق ؛ توسعه مرکز نابینایان ؛ احداث یکی از اولین درمانگاه های همدان ؛ وارد کردن اولین ماشین به همدان ؛ توسعه کشاورزی خصوصا در مراکز روستایی همچون نجف آباد ؛ زاغه و نیَر و ده ها فعالیت خیرخواهانه و عام المنفعه کوشش داشته و همچنان زبانزد هستند .

رضا شاه با حاج محمد نراقی عمده التجار فرزند حاج محمدرضا نراقی رئیس التجار به دلیل نفوذ و شرایط مناسب مالی زمانیکه در همدان بود ارتباط دوستی داشت و رضا شاه بارها از حاج محمد نراقی و همچنین ابوالقاسم دفتری نراقی فرزند علی بابا پول دریافت نمود . یکی از خانواده هایی که از زادگاهشان نراق به همدان مهاجرت نمودند معینی نراقی بودند . حاج محمد تقی معینی نراقی از چهره های ذی نفوذ بود که راهی همدان گردید و پس از فوت در بقعه شاهزاده حسین همدان خاکسپاری گردید .

حاج غلام حسین معینی نراقی  فرزند حاج محمد تقی

 سه پسر این خانواده به اسامی حاج عبدالهادی ؛ حاج غلامحسین و حاج رضا معینی نراقی همچنان از نیکونامی بهره می جویند . اکنون از نسل این خاندان در شهرهای همدان و تهران و کرج و خارج از کشور پراکنده اند و چند نفر از آنان طی دو سال گذشته به زادگاه نیاکانشان شهر نراق مسافرت نموده اند .
 

از  راست :  ابوالقاسم  معینی نراقی - رحمان معینی نراقی  و  ناصر معینی نراقی فرزندان مهدی معینی نراقی

 

سه برادر معینی که فرزندان حاج محمد تقی می باشند ، دایی‌های فرزندان حاج محمد نراقی عمده التجار از همسر اولش حاجیه سلطان نراقی می باشند .
حاج عبدالهادی و برادرش حاج غلامحسین معینی نراقی انسان های وارسته  و صاحب نام بودند که پس از فوت در مقبره خصوصی در وادی السلام شهر قم و همدان خاکسپاری شدند .

 

مهدی معینی نراقی فرزند ارشد حاج عبدالهادی ابن حاج محمد تقی

حاج رضا معینی نراقی  فرزند حاج محمدتقی از انسان های صاحب نفوذ و با درایت با خانم فاطمه ( گلین ) زاهدی فرزند ابوالحسن خان بصیر دیوان از مالکان همدان ازدواج نمود . گلین خانم خواهر سپهبد فضل الله زاهدی و عمه تیمسار اردشیر زاهدی(متولد 1307 مقیم مونترو سوئیس) می باشد .
حاصل ازدواج رضا و فاطمه(گلین) دو دختر به اسامی حشمت و نصرت معینی و یک  پسر  به نام بیژن معینی نراقی می باشند . حاج رضا معینی در تهران سکونت داشت و از تجار مطرح بود .

عنوان شده حاج رضا موقع دریافت شناسنامه نام خانوادگی خود را از معینی به زاهدی نراقی تغییر داده است . ایشان پس ازفوت در یکی از قبرستان های تهران خاکسپاری گردید ولی همسرش گلین خانم احتمالا در اماکن شهر قم خاکسپاری شده باشد .  

 
تصویر فاطمه(گلین) زاهدی فرزند میرزا نصراله خان بصیر دیوان و فرزندانش یا یکی از دو خواهر دیگرش

پدر فاطمه(گلین) زاهدی به نام میرزا نصراله خان بصیر دیوان و مادرش زهرا اهل همدان بودند که نتیجه ازدواجشان یک پسر به نام فضل اله زاهدی و سه دختر می باشد که یکی از آنان گلین نام دارد . گلین خانم و پدرش نصراله خان خود را از نسل شیخ زاهد گیلانی می دانند فلذا موقع اجباری شدن سجلد نام خانوادگی زاهدی انتخاب می کنند . میرزا مهدی ملقب به مقوم الملک وکیل دوره پنجم مجلس شورای ملی در انتخاب نام فامیلی زاهدی تاثیرگذار بود .

نحوه کشته شدن ابوالزوجه حاج رضا معینی نراقی در کتاب : زاهدی ها در تکاپوی قدرت صفحه 124 به صورت گزینشی و خلاصه اشاره می شود :  
زین العابدین خان امیر افخم (قراگزلو) از عمده مالکان همدان بودکه بلوک های مزروعی خود را به دوستان و آشنایان به اجاره واگذار می کرد . میرزا نصراله خان ملقب به بصیر دیوان پدر گلین خانم زاهدی یکی از مقربان امیر افخم بود که املاک وی را به اجاره می گرفت و بر سر رقابت همین املاک در حدود سال 1282  به اشاره رقیبش یا میانجی گری بین دو طایفه کشته شد.  پس از مرگ بصیر دیوان عایدی و بهره از قریه های دمق ؛ خوربند ؛ چایان ؛
قره بُلاق ؛ وی یر از توابع همدان از او به همسرش زهرا و پسرش فضل اله و گلین و دو دختر دیگر تعلق می گیرد که البته بیشتر فضل اله در رتق و فتق امور دخالت داشت .

دمق شهری در شهرستان رزن استان همدان است و اولین مریضخانه(بیمارستان) در قدیم به نام زهرا زاهدی مادر گلین و فضل اله درست شد .  همچنین در یکی از نامه های فضل اله زاهدی به فرزندش اردشیر در خصوص ارثیه خانوادگی(مادر و سه خواهرش) نوشته است : خواهرهای من که ارث پدر را از من نگرفته اند و گفتند پیش برادر باشد من هم باید بدهم .

 

فضل اله زاهدی در کنار  دخترش هما و پسرش اردشیر زاهدی

برادر زن حاج رضا معینی نراقی به نام فضل اله زاهدی متولد 1272 در شَوَرین همدان تاریخ 11 شهریور 1342 در ژنو سوئیس در سن 70 سالگی فوت نمود . فضل اله در زمان حیات دو ازدواج نمود . ابتدا سال 1307 با خدیجه الملوک پیرنیا فرزند حسین موتمن الملک ابن میرزا نصراله خان نائینی ازدواج نمود . گفته شده  خدیجه اهل روستای دره مراد بیگ همدان و یکی از مناطق زیبا می باشد . حاصل ازدواج فضل اله و خدیجه دو فرزند به اسامی هما زاهدی(همسرانش حسین اتحادیه و داریوش همایون) و اردشیر زاهدی(داماد محمدرضا شاه) است و بعد با تاج الملوک(تاجی) اتحادیه فرزند رحیم قزوینی ازدواج نمود .

  

حشمت خانم و نصرت خانم معینی دخترعموهای مادر مُعیّری بودند. خانم حشمت معینی نراقی فرزند حاج رضا و گلین زاهدی با صادق نراقی فرزند حاج محمد ابن حاج محمدرضا رئیس التجار ازدواج نمود که در واقع دختر دایی پسر عمه بودند .  و دختر دیگرشان نصرت معینی همسرحبیب الله نایبی، پسرمیرپنج گردید .

 

                                                                  مرحوم ابوالقاسم دفتری نراقی فرزند مهدی

صادق نراقی داماد حاج رضا معینی نراقی پیشکار فضل اله زاهدی و با اسداله خان عَلَم امیر قاینات(مرداد 1298 – فروردین 1357) وزیر دربار ارتباط داشت .  

اردشیر زاهدی در کتاب خاطراتش در صفحه 51 در خصوص تقیدات مذهبی عمه هایش که یکی از آنان فاطمه(گلین) همسر حاج رضا معینی نراقی است نوشته است :
در خانواده خودمان هم همه جور آدمی بود . دختر عمه ای داشتم که تازه از انگلیس برگشته بود و چاچاچا(رقص کوبایی الاصل دو نفره) می رقصید و موقع رقصیدن از روی کله من می پرید . عمه هایی هم داشتم که حتی در زمان قدرت رضاشاه کسی نتوانست چادر از سرشان بردارد و هنوز هم چادری بودند .  

 

متن حدیث شریف کِساء دستخط مرحوم مهدی معینی نراقی فرزند حاج عبدالهادی ابن حاج محمدتقی نراقی به تاریخ ۲۴ ربیع الثانی ۱۳۶۹ برابر با ۲۵ بهمن ۱۳۲۸

 برای تحقیق و تحصیل این میزان نوشته با توجه به عدم وجود منابع کافی زمان و وقت زیادی صرف گردید خصوصا اینکه جهت اخذ مطالب شرایط برای مصاحبه حضوری میسر نگردید و فی الاجبار از طریق تلفن و تلگرام اقدام گردید . 

 

                       دکتر محمدرضا رضایی نراقی                                          خانم نسرین دفتری

سایت سلحشوران شهر نراق ؛ از مساعدت خانم ها : طلعت معینی فرزند مهدی ابن حاج عبدالهادی ابن حاج محمد تقی نراقی و دختر مکرمه اش سرکار خانم نسرین دفتری فرزند مهدی ابن ابوالقاسم نراقی ابن علی بابانراقی و همچنین جناب دکتر محمودرضا رضائی نراقی فرزند حسن ابن محمود ابن محمدرضا نراقی و چند تَن از اعضای خاندان دفتری و معینی ساکن همدان و خارج از کشور سپاسگزار می باشد .

۹۸/۰۸/۱۵
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۶)

با سلام
عالی بود دست مریزاد
ناصر الدین شاه در خاطراتش می نویسد در دوشان تپه به راه مشهد بودیم که فرستاده حاج محمد نراقی را به حضور اوردند گلابی خوبی و قند آورده بود
۱۹ آبان ۹۸ ، ۲۳:۲۸ حمید رضا شایان
با سلام.بسیار عالی.گرد اوری این مطالب زحمات زیادی رو میطلبد.هم مادی هم معنوی.
سایت شما مرجعی بی نظیر برای مطالعه در مورد شهر نراق میباشد🌹
۲۰ آبان ۹۸ ، ۰۷:۲۸ نور العلما
عالی بود
تحقیقتان در خصوص خاندان زاهدی ها و ارتباطشان با نراقی ها محشره

دمتون گرم
قره بلاب درست نیست قره بُلاق درست است که در ترکی قره می شود سیاه و بُلاق می شود چشمه و شروین همدان هم درست نیست شَوَرین درست است
پاسخ:
سلام و عرض ادب
 ممنون و سپاسگزاریم از راهنمایی و لطف بی شائبه شما نسبت به مطالب سایت
 موارد اصلاح شد

۱۳ خرداد ۹۹ ، ۰۱:۵۲ نسرین دفتری
جناب آقای اوضاعی باعرض سلام وادب، خیلی ممنون وسپاسگزارم از حمایت بی شاءبه شما گرچه متاسفانه نشد همکاری بیشتری خدمت رسان باشم، خرسندم که دراین برهه زمانی خداوند به بنده عمری عطا فرمودند تا شاهد عینی برگهایی ازتاریخ معاصر دوران خویش باشم، ارادتمند ن. دفتری

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook