سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

 نراق - اخوی عزیزتر از جانم آقا میرزا عبدالحسین(عبدالحسین مهدوی فرزند فضل اله معاون التجار) تاجر نراقی

امیدوارم که ان شاءاله بسلامت بوده باشید از حالتین فدوی(جان نثار) بخواهید لله الحمد سلامت هستم و بعد از مرخصی از خدمت پنج ساعت از شب گذشته وارد محلات(شهر محلات استان مرکزی) شدم و صبح را به اداره رفتم و مشغولم .

در خصوص تعدیّات حاجی اسدالله که امین اوقاف نراق می باشد شرحی به آقای میرزا عبدالله خان عرض کردم که زیاد حاجی مزبور به این اسم مردم را اذیّت می کند و پول های گزاف از مردم می گیرد .  اظهار داشته در اینصورت علت ندارد که تجار و روسای نراق اطلاع نمی دهند تا رفع و جلوگیری نمایم در صورتیکه دولت ؛ مالیات و نواقل(باج) و غیره نراق را معاف کرده است . علت ندارد حاجی مزبور مردم را اذیت کند .

البته شما به آخاله(پسر خاله) بفرمائید در این خصوص شرحی به آقای میرزا عبدالله خان رئیس مالیه محلات بنویسد تا بتوسط ژاندارمری رفع و جلوگیری نماید ؛ فراموش نشود .
و به آقا میرزا نصرالله حاجی عمو بفرمائید که حاجی محمدرضا وجه را نداد و برات را نُکول(بازایستادن از سوگند) نمود و اظهار داشت که از بابت همین وجه به نشانی که آقا محمدعلی آقا( ملا محمد علی فروغی فرزند ملا ابوالقاسم) داده بود بنده کلاه خریده و مدتی است فرستاده ام و دیگر بابت همین قبض مدیون نیستم لهذا عین قبض را فرستادم بدهید .
عرض دیگر اینکه یک طغرا(نوشته) قبض یکتومان بنده نزد آقای شیرزاد خان رئیس مالیه نراق می باشد البته فوری بروید آنجا سلام مخصوص به ایشان و جناب آقا میرزا غلامرضا(احتمالا میرزا غلامرضا فروغی اخوی میرزا غلامحسین) برسانید و قبض مزبور را گرفته پاره نمائید و جواب را به بنده فوری مرقوم دارید که مطلع باشم این یک مطلب را فراموش نکنید و به آقای شیرزاد خان عرض کنید که در خصوص کلاه های اخوی خود حضرتعالی فرمودید که از وجه پانزده تومان که می گیرم بفرستم یکعدد کلاه را هم خریداری نموده می فرستم و کلاه آقا میرزا محمدرضا را هم‌ بنده دو روز دیگر می فرستم بدانید .

اخوی جان در برادری استدعا می کنم که چهارمَن بادام به والده فوری بدهید که به جهت خودِ من بشکند و بکوبد و قند و شکر هم اگر بخواهد بدهید و فدوی(جان نثار) بتوسط فتح الله(فتح اله مهدوی فرزند فضل اله نراقی معاون التجار) یا هر کسی را صلاح بدانید بفرستید که الگ پوست کنده ام و فوری لازم است ؛ به جان من مبادا که فراموش کنی دیگر مختاری .
در خصوص جوء به ارواح مرحوم معاون(معاون التجار فضل اله نراقی) هرچه تفحص کردم جوء ممکن نشد دو سه روز دیگر قدری تهیه نموده به جهت فروش می فرستم که ارسال مرسولی جزئی باشد و بار کرایه هم ممکن نشد بدانید چادرشَب(پارچه با طرح چهارخانه با کاربردهای زیاد در نراق) و کیسه(پارچه ای که اطراف آن را دوخته باشند تا بتوان چیزی در آن ریخت) حجره را هم فرستادم مستدعی است مطابق صورت بفرستید که لازم است :

شیشه چراغ لامپا(چراغی که ماده سوختنی آن نفت بود) که خیلی لازم است یک عدد .چراغی که بود شیخ محمدحسین برد والبته امشب را با چراغ دستی(احتمالا فانوس) گذران کردیم

بادیه(کاسه بزرگ) بزرگ یک عدد.
مجمعه(سینی بزرگ مسی) بزرگ .... یک عدد.
سماق قدری.
آب غوره قدری.
چوب(برای استفاده از گرما و سوزاندن) خیلی لازم است در محلات خرواری پانزده ریال گیر نمی آید عجالتا لازم است یک بار.
کرسی کوچک به محمد بگوئید بسازد یک عدد.
کاغذی به آقا میرزا احمدخان(میرزا احمد خان نراقی فرزند محمد مهدی نراقی) نوشته ام فوری بفرستید چون پُست امشب نبود و کاغذ خیلی لازم بود به این جهت فرستادم البته فوری بفرستید یا با پُست و یا با مُکاری(به کسی می‌گویند که اسب، شتر، الاغ و غیره به کسی کرایه دهد) ولی تاکید کنید که برسانند.

نویسنده نامه احتمالا میرزا عباس یا عبداله مهدوی فرزند فضل اله معاون التجار باشد .  

 سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی درخواست هایی توسط فرزند معاون التجار از برادرش عبدالحسین مهدوی در خصوص جلوگیری از تعدیات حاج اسداله امین اوقاف نراق و رفع مشکل با شیرزاد خان رئیس مالیه نراق در یک قرن قبل سپاسگزار می باشد .

۹۸/۰۸/۱۹
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱)

خیلی سایت خوبی دارید واینکه اسناد تاریخی را قرار میدهید عالیه به اینکار ادامه دهید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook