سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

 بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ، خانه هایی که والدین و فرزندان آن دارای روحیه انقلابی گری و دفاع مقدسی و ولایت پذیری هستند همواره پاتوق و وعده گاه مبارزین می شود .

خانه حاج علی محمودی و حاجیه فاطمه رضایی به دلیل مذهبی بودن خودشان و فعالیت های موثر فرزندانشان : حسینعلی ، مرتضی ، کاظم و عبداله محمودی کانون و میعادگان انقلابیون و سلحشوران شهر نراق بود .  

این خانه قبل از انقلاب علاوه بر سکونت مبارزین خانواده ، محل فعالیت موقت انقلابیون خاندان همچون نصرت اله محمودی بود که ماموران محمدرضا پهلوی در الیگودرز را عاصی کرده بود .

                                مرحوم حاج علی محمودی                  مرحومه حاجیه فاطمه رضایی

در مقطع جنگ تحمیلی در این خانه برو بیای قابل توجهی انجام می گرفت و رزمندگان دارای مراسم هایی در آن بودند . دختران این خانواده موقع بدرقه برادران و رزمندگان با پخش نقل و پاشیدن آب سبزی پشت سر نیروها آنان را از زیر قرآن عبور می دادند .

خانه شهیدان محمودی شهر نراق در بافت قدیم و مقابل جُنگ مسجد پایین و آب انبار و حسینیه و موزه واقع است .

سال ها در ایام های خاص خصوصا ظهر عاشورا در خانه شهیدان محمودی با پخش نذری و شربت و شیرینی از عزاداران حسینی پذیرایی به عمل آمده و مردم هم یاد و خاطرات شهیدان را برای یکدیگر نقل می کنند.

فرزندان این خانه هر کدام به خیر و فعالیتی مشغول بودند : 

Image result for ‫حسینعلی محمودی نراق‬‎

حاج حسینعلی محمودی همان ابتدای جنگ نابرابر با کمک امام جمعه فقید شهر نراق آیت اله سید محمد باقری موسوی ستاد جنگزده ها را در مسجد حاج شیخ عباس(مسجد قمر بنی هاشم) راه اندازی نمود و ضمن معلمی قریب دو سه سالی داوطلبانه به مهاجرین جنگ که در نراق مهمان شده بودند یاری می رساند . همسر مکرمه اش نیز پشتیبان این نوع فعالیت ها بود . حاج حسینعلی اواسط جنگ لباس رزم به تن کرد و وارد جبهه های خوزستان شد .  

حاج مرتضی محمودی با اینکه به همراه همسر مکرمه اش فرهنگی بودند ولی در ستاد پشتیبانی جنگ و مراکز آموزشی و مراسم های مختلف داخل شهر فعالیت های موثر داشتند .ایشان در حلقه اتصال نیروهای جبهه به یکدیگر نقش داشت.  

عبداله محمودی با افکار منحصر به فرد بسیجی کمک حال مردم نراق بود و حتی داوطلبانه برای باسواد کردن افراد مُسن که از تحصیل محروم شده بودند کلاس پیکار با بیسوادی راه اندازی کرد . ایشان جزء هسته اولیه راه اندازان ساختمان بسیج بود . سال چهارم دبیرستان معصومی درس و مشق و کلاس را رها و در پدافندی عملیات های : فرمانده کل قوا و ثامن الائمه در جبهه های جنوب حاضر شد و در سومین اعزامش طی عملیات فتح المبین  در منطقه شوش پس از خلق حماسه های جاودان موفق شد نام خود را در جرگه ی لایقان لقاءاله ثبت نماید .

کاظم محمودی از چهره های موثر نهضت آیت اله خمینی(ره) بود که به همراه اقوام خود در نماز عید فطر قیطریه تهران و واقعه جمعه سیاه 17 شهریور 1357 به همراه پسر عمه اش غلام محمد ابوالحسنی حضور داشت .

کاظم بعد از انقلاب به سربازی در ارتش رفت و پس از پایان خدمت در اواسط مهر 1359 به عضویت در سپاه پاسداران شهرستان محلات در آمد . در عملیات فرمانده کل قوا از ناحیه سر مجروح گردید و نهایتا این سردار سپاه اسلام به عنوان فرمانده گردان طی عملیات محرم خلعت زیبای شهادت پوشید .

این خانه منهای فرزندان خانواده محل تردد رزمندگان  و شهدای دیگری از اقوام نزدیک آنان بود :
 
نصرت اله محمودی فرزند یوسف تاریخ شهادت 22 آذر 1359

احمدرضا محمودی فرزند یوسف تاریخ شهادت 13 تیر 1361

سید محمد جوادی فرزند سید رضا تاریخ شهادت 18 اسفند 1362

سید حسن جوادی فرزند سید ماشاءاله تاریخ شهادت 17 فروردین 1365

احمد ابوالحسنی فرزند عزت اله جانباز و آزاده


علی رغم مخالفت خانواده های دو شهید محمودی به اصرار جمعی از همرزمان و شهید دوستان روز جمعه تاریخ 15 آذر 1398 برابر با 9 ربیع الثانی 1441 و در سالروز ولادت حضرت امام حسن عسگری(ع) تابلوی " خانه شهیدان عبداله و کاظم محمودی شهر نراق" بر سر در این خانه خاطره انگیز نصب گردید .

لیدرها و راهنمای گردشگران همانگونه که سایر خانه های قدیمی و مراکز شهر نراق را برای افراد شرح می دهند زین پس خانه شهیدان محمودی که جنبه تاریخ دفاع مقدس دارد را نیز معرفی فرمایند .


 

یادآوری می گردد در شهر نراق دو خانواده دارای دو شهید وجود دارد که شامل دو بردار هستند . حاج یوسف و حاج علی محمودی فرزندان حسین هر کدام دو فرزندشان را تقدیم آرمان های انقلاب و امام نمودند. نصرت اله و احمدرضا محمودی در گلزار شهیدان الیگودرز و عبداله و کاظم  محمودی در گلزار شهدای شهر نراق به خاک عاشقی خفته اند .

شادی روح مرحومین و شهدای این خاندان صلوات نثار می کنیم:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

۹۸/۰۹/۱۹
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱)

۲۷ آذر ۹۸ ، ۱۲:۱۵ حمید رضا شایان
درود بر شما.
ازحمات شما و دیگر عزیزان که همواره یاد شهدا را زنده نگه میدارید سپاسگذارم.
صمیمانه دست یکایک شما را میبوسم و آرزوی سلامتی برای شما عزیزان،دارم🌹

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook