سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب
 

اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه بومگردی به معنی محل اقامت مسافر یا گردشگر است و منطبق بر فرهنگ و جغرافیای آن منطقه. بومیان هر منطقه  جغرافیایی بر اساس شرایط ساخت و ساز و مهمتر از آن فرهنگ منطقه، خودشان دست به ساخت چنین اقامتگاه هایی می زنند.

این اقامتگاه ها جایی است که انتقال حس٘ ایرانی زیستن و تجربه زندگی ایرانی با اقلیم های مختلف با تکیه بر مهمان نوازی و مهرورزی ایرانی" گردشگری " را به سمت خود می کشاند. مهمان نوازی ایرانی که در خون هر ایرانی جریان دارد و با تعبیر جغرافیای اقلیمی وقومی رنگ و بوی دیگری به خود می گیرد.

 

اهداف تاسیس اقامتگاه بوم گردی

از جمله اهداف تاسیس اقامتگاه های  بوم گردی،می توان به توسعه پایدار گردشگری،احیای ارزش سنتی و بومی، کمک به اقتصاد جامعه محلی و حفظ محیط زیست اشاره کرد.

در واقع گردشگری فرصت های زیادی را برای کسب و کار کوچک خانوادگی و جوامع محلی ایجاد می کند که از جمله این فرصت ها توسعه اقامتگاه های بوم گردی در نواحی مختلف کشور است.
اغلب این اقامتگاه ها خانه های قدیمی می باشند که احیا و بازسازی شده اند.در این نوع اقامتگاه ها تلاش بر این است تا گردشگران با آداب و رسوم، روش سنتی زندگی مردم بومی وغذاهای محلی آشنا شوند.
در این اقامتگاه ها که تقریبا همگی آنها به صورت خانوادگی ارائه خدمات می کنند سعی بر این است تا مهمانان با شیوه سنتی در آن محل خاص آشنا شده واز غذاهای محلی آنجا استفاده و در محیطی طبیعی، سفر خود را به انجام برسانند. در نهایت می توان گفت آنچه امروز می تواند سبب توسعه پایدار گردشگری در کشور شود، به رسمیت شناختن اقامتگاه های بوم گردی است.

یکی از مصداق های مهمان نوازی ایرانی را می توان در اقامتگاه های بوم گردی دید.دو دهه از تاسیس این اقامتگاه ها در ایران می گذرد و با رشد صنعت گردشگری و استقبال گردشگران داخلی وخارجی از گردشگری بومی ،تبدیل به یکی از ظرفیت های اقتصادی و سیاست های کلان کشور شده است.


آشنایی با اقامتگاه بومگردی نراقی ها

این اقامتگاه دومین اقامتگاه بومگردی شهر تاریخی نراق واقع در خیابان فاضل نراقی شهر نراق از توابع دلیجان استان مرکزی پایین تراز ساختمان موزه شهاب سنگ واقع شده است.

این بنا که معروف به خانه تاریخی حاج محمد ابراهیم نراقی می باشد به پیشنهاد آقای دکتر محمد نراقی(شهرساز) توسط سرکار خانم مولود السادات میرسلطانی در سال ۱۳۹۲ خریداری گردید و به مدت سه سال زیر نظر جناب محمود مرادی نراقی مرمت وبازسازی و در سال ۱۳۹۶ به عنوان خانه بومگردی نراقی ها مورد بهره برداری قرار گرفت .

تاریخ 7 فروردین 1398 با مجوز رسمی اسکان واقامت از سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان مرکزی با مدیریت آقای محمود مرادی نراقی رسما فعالیت خود را آغاز وآماده پذیرایی از میهمانان و گردشگران گردید.
پیشینه
قدمت اقامتگاه بومگردی نراقی را با توجه به قدمت خانه های تاریخی مشابه شهر می توان  حدود ۱۵۰سال تخمین زد و پیشینه تاریخی آن را متعلق به دوره قاجاریه می دانند . ولی آثار وشواهد ودیدگاه پژوهشگرانی که از بافت تاریخی نراق بازدید نموده اند قدمت خانه های تاریخی از جمله این خانه را نزدیک به ۲۰۰سال بلکه بیشتر تخمین زده اند.

 

ساختار اقامتگاه

 

ورودی:
ورودی ساختمان دارای دو لنگه در چوبی با کوبه های فلزی مجزا ومتفاوت می باشد که شاید ذهن شما را به این سوال معطوف کند که دلیل این دو نوع کوبه متفاوت بر روی این درهای قدیمی چیست؟
این کوبه ها جنسیت میهمان را پشت در مشخص می کرد. کوبه درب سمت راست به صورت چکش و وزنه آهنی آویزان بود و صدای بم تری داشت ومشخص می شد میهمان  پشت درمرد است . ولی کوبه سمت چپ حلقه ای وصدای زیرتر داشت که مشخص می شد میهمان زن است. بنابراین اگر مرد در خانه حضور نداشت زن خانه با رعایت حجاب کامل در را به روی میهمان می گشود.

هشتی :
هشتی خانه بلافاصله بعد از ورودی قرار گرفته و به نام سالن انتظار گفته می شود.در گوشه هشتی و روبروی درب ورودی شناسنامه خانه شامل نام مالک اصلی وفعلی و تاریخ مرمت و بازسازی و تاریخ افتتاح آن روی کاشی های بنفش چسبیده به دیوار درج گردیده است.
 بنای این ساختمان تاریخی دوطبقه می باشد که طبقه زیرین آن که بعد از هشتی قرار گرفته به آشپزخانه وانباری تعلق دارد وطبقه فوقانی آن که دارای پله های مخصوص می باشد، دارای یک هال (سالن پذیرایی عمومی)نسبتا بزرگ و دارای چهاراطاق با تجهیزات کامل می باشد.

 اتاق ها دارای چشم انداز زیبا و جالب می باشند به طوری که از فضای بیرونی آنها به راحتی می توان بافت تاریخی نراق را با تمام زیبایی هایش مشاهده نمود .
از جمله خانه های تاریخی با بادگیرهای قشنگ،آب انبارها،حسینیه ها، منازل تاریخی فاضلین نراقی(علامه حاج ملا محمد مهدی وفرزندش علامه حاج ملا احمد نراقی) و ازهمه مهم تر کوه اُل با قامتی بر افراشته ونماد شهر تاریخی نراق و هرکدام از اطاق ها دارای تلویزیون،یخچال فریزر،تختخواب،تلفن و وای فای ،سرویس بهداشتی فرنگی ومعمولی وحمام می باشد.
در اتاق ها مجموعا ۱۳ تختخواب وجود دارد و با نفرات اضافه ظرفیت اقامتگاه به ۲۰ نفر افزایش پیدا می کند. همچنین اتاق ها مجهز به سیستم گرمایشی(پکیج) و سر مایشی(کولر) می باشد .

اقامتگاه دقیقا امکانات یک هتل چهار ستاره را دارد و خدمات یک هتل را ارائه می دهد ولی هزینه بوم گردی دریافت می شود.
برای مثال :تعویض ملافه ها برای هر مسافر؛تهیه امکانات حوله حمام وحوله دستی برای هر مسافر؛شامپو وصابون برای هر مسافر و هزینه اقامتگاه در بومگردی نراقی ها ۷۵ هزار تومان برای هر نفر همراه با صبحانه کامل است که برای نفرات اضافه ۵۰ هزار تومان و برای افراد زیر ۱۲ سال ۳۵ هزار تومان محاسبه می شود.البته قیمت ها ثابت نیستند وصورت مقطعی می باشند .

امکانات جانبی اقامتگاه شامل:
 کافی شاپ و رستوران بوده که مکان مناسبی برای برگزاری جلسات، دورهمی ها،میهمانی ها، برگزاری کلاس های آموزشی و خصوصا جشن تولد ها می باشد و این از مزایای منحصر به فرد اقامتگاه بوده که مدیریت آن برای راحتی میهمانان داخلی و خارجی ،گردشگران و خصوصا همشهریان عزیز نراقی تدارک دیده است.
در پایان اگر علاقمند به سفر در اقامتگاه بومگردی نراقی ها هستید به شما پیشنهاد می کنیم که قبل از سفر جستجوی کوتاهی در اینترنت بکنید چرا که بسیاری از بومگردی ها برای معرفی خود در فضای اینترنت فعال هستند توضیحات کاملی از مجموعه های خود را برایتان مهیا کرده اند.

همچنین می توانید به سایت سلحشوران شهرنراق به آدرس:www.salahshorannaragh.blog.ir مراجعه نموده وبا جاذبه های گردشگری این کهن شهر،آداب و رسوم، شناخت مشاهیر و فرهیختگان و...، به عنوان دومین شهر گردشگری کشور به لحاظ معماری سنتی بی نظیرش آشنا شوید.

سایت سلحشوران شهر نراق از پژوهشگر و نویسنده توانمند جناب آقای مرتضی علی آقایی نراقی از بابت تهیه این تحقیق سپاسگزار می باشد .

۹۸/۰۹/۲۹
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook