سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

درویشعلی نراقی و فرزندش حسین مرشدی طبع شعر داشتند

چهارشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ۰۹:۳۲ ب.ظ

تاریخ 23 دی 1395 استاد مصطفی کیانی(1311 - 1395 ) کتابشناس و فرهیخته فرهنگی را در منزلش شهر اصفهان ملاقات کردم و طی زمان محدود ملاقات اشاره ای به فردی به نام حسین مُرشدی فرزند درویش علی نراقی داشت که در زمان ظلم و تعدی رجبعلی بختیاری و قشون او به نراق از حماسه آفرینی و پایمردی نراقی ها مقابلش اشعاری را به سبک سنتی سروده بود .

حسین مرشدی فرزند درویش علی نراقی

با کمک تاریخ دوستان آقای غلامعلی مرشدی فرزند غلامحسین ابن درویشعلی در تهران مورد ملاقات قرار گرفت و نتایج ذیل تحصیل گردید :

درویش علی نراقی دل نترسی داشت و حدود یک قرن قبل با یکی از خان ها مشکل داشت و پس از یک دعوا و درگیری مجبور به فرار از نراق گردید .درویشعلی طبع شعر داشت و اشعارش را به صورت دستنویس تحریر کرده بود . جلد مجموعه اش از پوست رنگ مشکی بود که خودش درست کرده بود . آنچه که مربوط به غارت انبارها و جواهرات زنان توسط رجب و نیروهایش انجام گرفته و شجاعت خود و نراقی ها در بیرون راندن مهاجمین با کمک دولتی ها را به شعر درآورده بود .

جشن ازدواج آقای غلام علی مرشدی فرزند حسین در شهر نراق سال ۱۳۴۵
از راست : مرحوم حاج ابوالقاسم جوادی(پورهدایت) محضردار اهل دلیجان و داماد مرحوم حاج محمد رجبی نراقی
علی محمد رمضانی فرزند فضل اله  مرحوم حسین مرشدی فرزند درویش علی نراقی

متاسفانه اشعار درویش علی نراقی به مرور زمان و جابجایی محل سکونت از بین رفته و آثارو ابیاتی یافت نشد .  درویشعلی همسری به نام زیور داشت که حاصل زندگی آنان دو پسر به اسامی جعفر و حسین و یک دختر به نام گوهر مرشدی همسر حسین کریمی فرزند میرزاعلی اکبر بود .
جعفر مرشدی حدود یک قرن قبل به هواخواهی از پدر و فشار یکی از خوانین از خاندان یوسفی مجبور به ترک نراق گردید و رفتن او همانا و دیگر برنگشتن وی همان . جعفر برای همیشه مفقود الاثر شد و خانواده اش هرگز پیدایش نگردند .
ولی پدرش درویش علی پس از بازگشت به موطن خود مدتی زندگی کرد و پس از فوت در صحن بقعه شاه سلیمان نراق خاکسپاری گردید .

غلامعلی مرشدی

فرزند دیگرش غلامحسین مرشدی نام داشت که نراقی ها به او حسین مرشد خطاب می کردند . مغازه سماورسازی حسین بالاتر از بازار شمس السلطنه و جنب آب انبار و مقابل منزل استاد حاج شکراله اکبری بود که هنوز هم آثار آن وجود دارد .

مرحوم کربلایی فضل اله رمضانی فرزند عابدین و همسرش مرحومه محترم رجبی فرزند عبداله

حسین مرشد نیز مثل پدرش طبع شعر داشت و اغلب اشعار و ترانه های قدیمی را حفظ بود . حسین سال 1325 به همراه همسرش  خانم قمر رمضانی(متوفی به سال 1366) فرزند عابدین با فرزندان از نراق به تهران نقل مکان نمودند . فرزندانشان صنعت – زینت – نصرت – بتول – سلطانعلی و غلامعلی مرشدی می باشند . سلطانعلی بیش از نیم قرن پیش در سن 40 سالگی فوت و در گورستان مسگرآباد تهران که بعد به پارک تبدیل شد خاکسپاری شد .

حسین مرشدی فرزند درویشعلی دارای شناسنامه 60 سال 1278 در شهر نراق تولد یافت . قامت او بلند و یک دستش معلولیت داشت ولی در فن سماورسازی مهارت خاص داشت و گرامافون نیز تعمیر می کرد . وی نهایتا تاریخ 11 اسفند 1356 در سن 78 سالگی بدرود حیات گفت و در قطعه ۱۵ ردیف ۸۶ شماره ۱۶ بهشت زهرا(س) تهران خاکسپاری گردید .

حسین مرشدی تاریخ 4 آذر 1350 سهم منزلش حوالی میدان نراق را به آقای غلامحسین رحمانی فرزند ابراهیم می فروشد .

آقای غلامعلی مرشدی  متولد 1323 است و دو ساله بوده که به همراه والدین به تهران عزیمت می کنند . ایشان بازنشسته شرکت واحد اتوبوسرانی و همسرش خانم فاطمه رمضانی فرزند کربلایی فضل اله و فرزندانشان در تهران سکونت دارند .

غلامعلی مرشدی فرزند حسین ابن درویشعلی نراقی

آنان به دلیل عشق به زادگاهشان در نراق نیز دارای منزل هستند و به این شهر زیبا و تاریخی تردد می کنند . سایت سلحشوران شهر نراق از مساعدت سرکار خانم فریبا مرشدی و پدر بزرگوارش آقا غلامعلی سپاس گزار می باشد .

۹۸/۱۱/۳۰
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook