سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

نحوه مستقر کردن چرخ چاه در سرِ چاه

جمعه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۹، ۰۲:۳۷ ب.ظ
مُقنیان شهر نراق و به طور کلی همه مقنّیان ، فناوری خاصی برای مسقر کردن چرخ در سَرِچاه  داشتند بدین صورت که قبل از شروع کار سه عدد سنگ به اندازه یک دانه گردو در دست می گرفتند و سر دهانه چاه می ایستادند.

سپس دستان خویش را طوری در دهانه چاه  طوری تنطیم می کردند که سنگ وسط بین هر دو دست در مرکز دایره شکل میله چاه قرار گیرد.این کار با دقت زیاد انجام می گرفت. بعد از تنطیم دست ها در حالی که دست ها رو به جلو و در دهانه چاه قرار گرفته بود، سنگ وسط را به صورت عمودی داخل چاه رها می نمودند و بلافاصله در همان حالت دو دست خویش را به صورت افقی باز می کردند و سنگ ها را بیرون سر چاه روی زمین رها می کردند‌‌‌‌(می انداختند).

سپس هر کجا که سنگ ها می افتاد همان جا چاله ای به ارتفاع تقریبا ۳۰ سانتی متر حفر می کردند و پایه های چرخ را داخل آن قرار می دادند و بعد چرخ چاه راروی پایه ها مستقر می کردند.
انجام این کار باعث می شد که هنگام بالا کشیدن دَلو(دول) از چاه توسط چرخ کِش، دلو به دیواره چاه نخورد ومستقیم از وسط میله چاه بالا یا پایین بیاید.این هم یک نمونه از شاهکار های مقنی ها قبل از شروع کار بود.

از مزایای دیگر این کار به این صورت بود که  مقنی یا شاگرد مقنی اگر می خواستند به وسیله طناب به داخل چاه بروند و یا از چاه بیرون بیایند مشکلی نداشتند. یا چرخ را پابند می کردند و به وسیله طناب به تنهایی به داخل چاه می رفتند و یا با کمک چرخ کش این کار انجام می شد.

دو روش فوق بیشتر برای میله چاه هایی که چای پا نداشتند و یا میله عریض بود یا به طور کلی مقنی می خواست راحت تر به داخل چاه رفته یا خارج شود، کاربرد داشت. بنابراین تمام کار مقنی ها روی اصول و فناوری خاصی انجام می گرفت.

منبع:
salahshorannaragh.blog.ir

حرف دل

سلامم به قنّاهای نراق
که زحمت کشیدند برای نراق

 

به استاد رحمان واستاد حسن
به استاد امّید رادمرد کهن

 

به عبدالمبین مرد نیکو صفت
علی جعفری مومن چیره دست

 

به استاد رمضان که هر کار بود
هم او کاسب کوی و بازار بود

 

حسین عظیمی بُوَد پور او
درودم بر خُلقِ نیکوی او

سایت سلحشوران شهر نراق از محقق ، نویسنده و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ شهر نراق و منطقه جناب حاج مرتضی علی آقایی نراقی از بابت تهیه این تحقیق سپاس گزار می باشد .

۹۹/۰۱/۱۵
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۲)

۱۵ فروردين ۹۹ ، ۲۳:۲۲ حمیدرضا شایان
درود بر بزرگواران عضایی. 🌹دستخوش
سخنی که از دل براید لاجرم بر دل نشیند... حرف دل استاد علی اقایی از همین نوع سخن بود
پاینده باشید🌹🌹🌹
با سلام امکان اینکه شماره تماس این مقنی ها رو بفربفرمایید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook