سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

اشاره
اقامتگاه بومگردی به معنی محل اقامت مسافر یا گردشگر است و منطبق بر فرهنگ و جغرافیای آن منطقه. بومیان هر منطقه  جغرافیایی بر اساس شرایط ساخت و ساز و مهمتر از آن فرهنگ منطقه، خودشان دست به ساخت چنین اقامتگاه هایی می زنند.

این اقامتگاه ها جایی است که انتقال حس٘ ایرانی زیستن و تجربه زندگی ایرانی با اقلیم های مختلف با تکیه بر مهمان نوازی و مهرورزی ایرانی" گردشگری " را به سمت خود می کشاند. مهمان نوازی ایرانی که در خون هر ایرانی جریان دارد و با تعبیر جغرافیای اقلیمی وقومی رنگ و بوی دیگری به خود می گیرد.

اهداف تاسیس اقامتگاه بوم گردی

از جمله اهداف تاسیس اقامتگاه های  بوم گردی،می توان به توسعه پایدار گردشگری،احیای ارزش سنتی و بومی، کمک به اقتصاد جامعه محلی و حفظ محیط زیست اشاره کرد. در واقع گردشگری فرصت های زیادی را برای کسب و کار کوچک خانوادگی و جوامع محلی ایجاد می کند که از جمله این فرصت ها توسعه اقامتگاه های بوم گردی در نواحی مختلف کشور است.

اقامتگاه بومگردی سرای شمس نراق

اغلب این اقامتگاه ها خانه های قدیمی می باشند که احیا و بازسازی شده اند.در این نوع اقامتگاه ها تلاش بر این است تا گردشگران با آداب و رسوم، روش سنتی زندگی مردم بومی وغذاهای محلی آشنا شوند.
در این اقامتگاه ها که تقریبا همگی آنها به صورت خانوادگی ارائه خدمات می کنند سعی بر این است تا مهمانان با شیوه سنتی درآن محل خاص آشنا شده و ازغذاهای محلی آنجا استفاده و در محیطی طبیعی، سفر خود را به انجام برسانند. در نهایت می توان گفت آنچه امروز می تواند سبب توسعه پایدار گردشگری در کشور شود، به رسمیت شناختن اقامتگاه های بوم گردی است.

اقامتگاه بومگردی سرای شمس نراق

یکی از مصداق های مهمان نوازی ایرانی را می توان در اقامتگاه های بوم گردی دید. دو دهه از تاسیس این اقامتگاه ها در ایران می گذرد و با رشد صنعت گردشگری و استقبال گردشگران داخلی وخارجی از گردشگری بومی ، تبدیل به یکی از ظرفیت های اقتصادی و سیاست های کلان کشور شده است.

آشنایی با اقامتگاه بومگردی سرای شمس شهر تاریخی نراق

نراق شهری کهن در شهرستان دلیجان واقع در استان مرکزی ایران می باشد که با جاذبه های طبیعی وگردشگری متعدد،هر ساله میزبان گردشگران است.

شهر زیبا و تاریخی نراق ،یکی از نواحی دوست داشتنی و دیدنی در استان مرکزی است که از سه جهت گرداگرد آن را کوه فرا گرفته است .همین امر مهمترین دلایل برخورداری این شهر کهن از آب وهوایی مطلوب و دلچسب است که در کنار آثار تاریخی ودیدنی های طبیعی ،آن را به یکی از جاذبه های گردشگری در مرکز کشور تبدیل ساخته است.

 اقامتگاه بوم گردی شمس سومین اقامتگاه بومگردی این شهر تاریخی حد فاصل مسجد جامع ومسجد امام حسن مجتبی (ع) واقع شده است .

به دلیل قرار گرفتن در بافت تاریخی وهمجواری بناهای قدیمی نراق و دسترسی آسان به جاذبه های طبیعی و گردشگری ، گزینه مناسبی برای اقامت میهمانان و توریست ها می باشد.

 خانه اولیه این اقامتگاه بیش از یک قرن قدمت دارد و دارای مساحت ۲۵۰ متر می باشد و به صورت همکف بنا شده است . در سال ۱۳۹۶ این بنا توسط آقای مجید احمدی خریداری گردید و با هزینه ای بالغ بر دومیلیارد ریال در طی مدت یک سال به سبک سنتی و با ذوق و سلیقه زیبا بازسازی ، مرمت و احیا شد .

تاریخ 17 مهر 1397 سید علی آقازاده استاندار و مسئولین استانی و شهرستان دلیجان و شهر نراق از سرای شمس بازدید داشتند و 21 بهمن 1397 در دهه فجر راه اندازی شد ولی تاریخ 13 بهمن 1398 همزمان با چهل و یکمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی توسط آقای دکترعلیرضا ایزدی  مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی ومسوولین شهر و شهرستان رسما افتتاح گردید و زمینه اشتغال ۳ نفر را فراهم نمود .

مسئولین مربوطه پس از افتتاح اظهار کردند اقامتگاه بومگردی سرای شمس سومین اقامتگاه بومگردی شهر نراق پس از خانه نخجیر و نراقی ها و  شانزدهمین اقامتگاه افتتاح شده استان مرکزی می باشد .
 ساختار اقامتگاه

این اقامتگاه که در منطقه کوهستانی و درقلب بافت کهن شهر نراق ، در کوچه پس کوچه های بکر و قدیمی با معماری کم نظیر ایرانی به سبک دوره قاجاریه ساخته شده به طوری که اتاق ها دور تا دور حیاط قرار دارند. حیاط خانه و طراحی کم نظیرش جلوه ویژه ای به اقامتگاه بخشیده به طوری که هر گردشگری برای اولین بار وارد خانه می شود شیفته ومجذوب اقامتگاه می گردد چرا که‌ با ذوق و سلیقه طراحی شده و دارای فضایی دل انگیز است.

این مجموعه دارای ۴ اتاق که دو باب اتاق ها ۱۲ متری و دو باب دیگر ۱۸ متری می باشد . یک باب اتاق های ۱۸ متری دارای سرویس بهداشتی مستقل، توالت فرنگی ، حمام و یخچال داخل اتاق است و۳ باب دیگر سرویس های مشترک خارج از اتاق و داخل حیاط قرار دارند همچنین دارای یخچال مشترک در آشپزخانه هستند.

اتاق ها فاقد تختخواب و به صورت کف خواب و رختخواب پیچ است. به این صورت که صبح بعد از بلند شدن از خواب رختخواب ها که شامل لحاف، تشک و پتو جمع آوری(پیچیده)می شوند و داخل کمد دیواری اتاق که به گویش محلی به آن " پَرگَه "می گویند چیده می شوند و روی آنها با یک ملافه کشیده می شود.
اتاق ها مجهز به سیستم گرمایشی( بخاری گازی و کرسی) و سیستم سرمایشی(پنکه) می باشد.

پارکینک مجتمع کمی پایین تر و حدود ۱۰۰ متری در محدوده مجتمع حسینیّه و آب انبار حاج عبدالباقی  وجای امن قرار گرفته است .

از امکانات جانبی اقامتگاه می توان به شربت خانه که انواع دمنوش های گیاهی ، تنقلات ارائه می دهد اشاره کرد که داخل حیاط مجتمع قرار دارد و خدمات آن مجزا می باشد.

غذاهای محلی اقامتگاه شامل کالجوش، کشک بادمجان، کوکو سبزی، قیمه سیب زمینی، قرمه سبزی ، شفته و سایر غذاهای محلی دیگر است که میهمانان می توانند قبل از ورود و با توجه به لیست منوی غذا نوع غذای خود اعم از ناهار یا شام را سفارش داده وهماهنگی های لازم را با پرسنل اقامتگاه به عمل آورند.

 

میهمانان عزیز این اقامتگاه همچنین می توانند در صورت تمایل از آشپزخانه اقامتگاه برای پخت و پز استفاده نمایند. در این اقامتگاه فقط از غذاهای محلی استفاده می شود و از فست فودها و غذاهای فرنگی دیگر خبری نیست .

توضیح
براساس قانون خوابگاه استعمال هر نوع دخانیات در بوم گردی  ممنوع بوده و از ورود هر نوع حیوان خانگی به اقامتگاه جلوگیری می شود.

در پایان اگر علاقمند به سفر در اقامتگاه بوم گردی سرای شمس شهر تاریخی نراق هستید به شما پیشنهاد می کنیم که قبل از سفر جستجوی کوتاهی در اینترنت بکنید چرا که بسیاری از بومگردی ها برای معرفی خود در فضای اینترنت فعال هستند و توضیحاتی از مجموعه های خود را برایتان مهیا کرده اند.

همچنین می توانید به سایت سلحشوران شهرنراق به آدرس:www.salahshorannaragh.blog.ir مراجعه نموده و با جاذبه های گردشگری این کهن شهر، آداب و رسوم، شناخت مشاهیر و فرهیختگان و...، به عنوان دومین شهر گردشگری کشور به لحاظ معماری سنتی بی نظیرش آشنا شوید.

سایت سلحشوران شهر نراق از محقق ، نویسنده و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ شهر نراق استاد مرتضی علی آقایی نراقی از بابت تهیه این تحقیق سپاس گزار می باشد .

۹۹/۰۱/۱۷
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook