سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

سیل پُر آسیب قسمتی از شهر نراق را ویران کرد

سه شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۴۳ ب.ظ

دوشنبه ١ اردیبهشت ١٣۴٨ برابر ٣ صفر ١٣٨٩ بر اثر بارش شدید نیم ساعته و جاری شدن سیل پُر آسیب قسمتی از شهر نراق  ویران شد .
در تاریخ فوق رگبار نسبتا قوی در قسمت جنوب یا جنوب شرقی نراق یعنی دره های رضاییه ومنظریه و سایر دره های اطراف شروع به باریدن می کند که در اثر آن سیل شدیدی از طرف قنات آصف آباد به شهر نراق جریان پیدا می‌کند.

در همین اثنا یک نراقی دلسوز به نام غلامحسین حیدری فرزند کربلایی علی که این صحنه را می بیند‌ سراسیمه و با اضطراب خود را به مسجد جامع شهر می رساند و فریاد می زند ایهاالناس بلند شوید که سیل داره می آید.
آن روز در مسجد جامع مراسم ختم بوده و این واقعه هم ساعت 16:00 در لحظات پایانی مجلس اتفاق می افتد. حضار در مجلس با شنیدن این فریاد با عجله مسجد را ترک می کنند و به منازل خود می روند واهل خانه را در جریان می گذارند.

مرحوم حاج غلامحسین حیدری

بعد از چند لحظه سیل خود را به محله شکاری ها واقع در پشت مسجد جامع می رساند و در آنجا منشعب می شود. یک قسمت به طرف میدان مسجد جامع و قسمت دیگر از طریق ورودی های منازل در مسیر وارد خانه ها می شود و قسمت عمده آن از کوچه ای که به پشت خانه سیّد خلیل نقیبیان وعبدالمبین منتهی می شود به طرف محله پایین حرکت می کند.

در پایان تمام مسیل ها در محله سفلی نراق یعنی میدان آب انبار پایین به هم می رسند.مردم که در صحنه حضور داشتند جلو آب انبار پایین یعنی حد فاصل آب انبار ومنزل شهیدان محمودی را با کلیه امکانات می بندند و حتی از حفاظ بدنه نخل کوچک برای این کار استفاده می کنند وهر لحظه هم به سرعت سیل و حجم آب افزوده می شود و اجازه هر نوع فعالیت را از مردم سلب می نماید.

در نتیجه این محل هم که توسط مردم ساخته شده بود در اثر سرعت آب از جا کنده می شود و سیل به طرف محله پشت صوف یعنی میدان فعلی عصارخان تغییر مسیر می دهد و از آنجا خود را تا منازل مرحوم اسماعیل صادقی و مرحوم رضا عمو غلام می رساند و با پُر شدن یا به گویش محلی" مَنداب شدن" این خانه ها از طریق باغچه شاه کرم به طرف اراضی مزرعه پوسنجه روانه و در محل دشت پایین پخش می شود.

صحنه واقعا وحشتناک بود به طوری که تیرهای چوبی و بشکه ها و حتی بدنه نخل را برای سیل بند استفاده کرده بودند و سیل تا جلو کارگاه گلابگیری فعلی آورده بود.خوشبختانه با اطلاع رسانی به موقع ، این سیل ویرانگر تلفات جانی نداشت ولی آقای سید قاسم میرسلطانی در منزلش در محله پایین( منزل فعلی نعمت ابراهیمی) زیر دیواری که توسط سیل خراب شد می ماند و مردم او را با دست و پای شکسته نجات می دهند.

سیل خسارت مالی زیاد از خود به جای گذاشت و به محض تاریک شدن هوا از شدت سیل هم کاسته شد ومردم فداکار تا قبل از رسیدن نیروهای شیر و خورشید مردم سیل زده را در حداقل زمان در منازل و مناطق امن پناه دادند.
بعد از آن جمعیت شیر وخورشید سرخ (جمعیت هلال احمر) با نصب چادرهای بزرگ در زمین فوتبال (کلانتری فعلی) سیل زدگان را به صورت موقت در آنها اسکان دادند. همزمان با امداد رسانی دولتی ، مردم همیشه در صحنه نراق هم به این عزیزان سیل زده خدمات رسانی می نمودند و به سر و سامان دادن آنها می پرداختند.

چنین سیلی را تا آن زمان هیچکس در شهر نراق و در آن محل ندیده بود وکسی هم فکرش را نمی کرد که روزی در این محل سیل بیاید.
حاج محمود ایزدی فرزند حسین نقل کرد : مردم را دیدم که اثاثیه منزل استاد باباخان اسماعیلی را که در اثر سیل تخریب شده بود از طریق پشت بام های همسایه ها و در نهایت از حیاط منزل حاج حسین پریشانی خارج می کردند. حاج رمضان قجری هم فریاد می کشید که ایهاالناس برویم کمک حاج علی عابدینی و او را نجات دهیم(در آن موقع خانه خاله اش زندگی می کرد) .

آری فداکاری تنها یک نفر از همشهریان عزیز نراقی و اطلاع رسانی به موقع جان ده ها نفر را از مهلکه نجات داد .اگر چه خسارت مالی زیاد بود ولی خیّران نراقی از جمله حاج عباس معصومی و حاج روح الله شنتیایی به موقع در اسرع وقت خود را به نراق رساندند و زمین محله نراق نو را که متعلق به مرحوم غلامعلی شاطری فرزند جواد و دیگران بود را خریداری نموده و شروع به ساخت ۲۵ باب منزل مسکونی ویلایی و دربست نمودند .

پس از آماده شدن  تاریخ ۱۷ آبان ۱۳۴۸ بیست و پنج واحد این خانه ها به سیل زدگان واجد شرایط واگذار گردید و یک باب از آنها هم توسط خیران تحویل پاسگاه ژاندارمری گردید. این پاسگاه چندین سال در منزل حاج غلامحسین قاسمی واقع در میدان نراق قرار داشت .
 این محله مسکونی بعدا به " نراق نو" معروف شد و بعد از نامگذاری محله های جدید نراق به کوی ولیعصر(عج) تغییر نام یافت .در حال حاضر هم بیشتر به محله نراقِ نو اشاره می کنند.

نکته جالب توجه که خیّران در هنگام تحویل منازل به سیل زدگان فرمودند: تا زنده اید در این خانه ها بنشینید و بعد از شما هم در اختیار وارث قرار گیرد که امروزه شاهدیم آن هایی که در قید حیات هستند کماکان در منازل ساکن وآن هایی که دستشان از این دنیا کوتاه شده در اختیار وارث قرار داده اند .

بعد از این واقعه مقرر گردید که سیل بندی در بالای شهر نراق و در اصطلاح در منطقه دَرِ آسیاب احداث شود. بدین منظور کار گروهی از مُقنیان نراق به سرپرستی استاد حسن شریفی وهمکاران استاد رمضان عظیمی ،استاد تقی کریمی و افراد دیگر وارد صحنه شدند و نقشه طرح سیل بند را با فناوری آن روز یعنی تعدادی چوب به اندازه دسته بیل ریختند.

نحوه کار به صورت بود که چوب ها به صورت یک ردیف مستقیم به زمین کوبیده شد واستاد حسن که به اصطلاح به عنوان مهندس ناظر عمل می کرد پشت چوب اول ایستاده بود و ه جای دوربین با حرکت دادن کلاه نمدی خویش فاصله بین چوب ها را تنظیم می کرد. این اصول کار مُقنی ها بود . این کار  امروزه با پیشرفته ترین دوربین های مهندسی صورت می گیرد!

بدین صورت طرح حفر تونل سیل بند ریخته شد و سپس مقنی ها از دو طرف شروع به حفر تونل کردند و پس از مدت محدودی بدون کوچک ترین خطا و اشتباه محاسباتی در یک نقطه به هم رسیدند و تونل باز شد و کار سیل بند به اتمام رسید . طبق اسنادی که درمورد حفر این سیل بند به جا مانده است نشان می دهد که این پروژه با هزینه ای معادل۳۰ هزار تومان به بهره برداری رسیده است.  این مطالب که برای اولین بار منتشر می گردد پیش زمینه ای می باشد تا نراقی های نوع دوست خاطرات و مطالب گفتنی خود از نحوه همدلی و یاری رسانی به همشهری ها در نیم قرن پیش را گوشزد نمایند .

سایت سلحشوران شهر نراق از استاد مرتضی علی آقایی پژوهشگر تاریخ و فرهنگ نراق از بابت مساعدت در تهیه این تحقیق سپاس گزار می باشد .

۹۹/۰۲/۱۶
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۴)

۱۷ ارديبهشت ۹۹ ، ۲۱:۲۵ حمیدرضا شایان
درود و خسته نباشید میگم به مدیران موفق این سایت پرمحتوا.
خداوند نگهدار استاد علی اقایی پژوهشگر بی بدیل کهن شهر نراق باشد.

در مورد سیل نراق شنیده بودم.ولی نه به این صورت کامل.
خیلی از عزیزان هم مثل بنده برای اولین بار هست که فهمیدن ،چطور سیل به این ویرانگری با کمک یک انسان بزرگوار نتونست تلفات جانی به بار بیاره.
روح نیکوکاران متوفی شاد و ارزوی طول عمر و سلامتی برای خیرین این کهن شهر دارم.
حمید سلطانی شایان خاطره ای از مادرم، سرکار خانم اشرف محمودی،


من هفت، هشت ساله بودم. سیل عجیبی بود،
خانه ما کنار اب انبار پایین بود.
زیرزمین خونه پر شده بود از اب. مسجد پایین تا کمر اب جمع شده بود. خیلی وحشتناک بود.
جناب آقای عباس رضایی(دایی بنده)که دبیر بودن،
تعدادی از شاگردان مدرسه و جوانها رو اورده بودن برای کمک که سنگ چینی کنن تا اب بیشتری وارد خانه نشه.دستشون درد نکنه

تمام وسایل خانه و لباسها خیس شده بودن و غیر قابل دسترسی.
همگی رفتیم خونه اقا بزرگم.که پدر مادرم بود.
(مرحوم استاد یوسف رضایی داماد استاد علی جراح).
یادم هست برادرم، شهید کاظم، که شوخ طبعی بالایی داشت به همراه عبدالله و دیگر برادران عزیزم،
لباسش خیس بود و لباس خاله را به تن کرده بود و همه را به قول ما نراقیا با تیارت میخندوند.
روحش شاد😢🌸

منزل ننه اقا هم که به کلی اوار شده بود. و در خانه های نراق نو اسکان داده شد.
یادی هم بشه از خیرین که خانه ها رو اباد کردن.
انشاالله چند برابرش رو خداوند در فردوس بهشون عطا کنه. نمونه کامل انساندوستی و دریا دلی👌
۱۲ ارديبهشت ۰۰ ، ۰۲:۱۴ مرتضی علی آقایی
سلام
سیل نبود،بلای آسمانی بود.
در آن روز من بچه بودم تا خبر آمدن سیل را که به آب انبار بالا رسیده بود شنیدم با کمک بچه ها با شاخه ولاستیک وحتی بدنه نخل جلو آب انبار پایین مشرف به خانه حاج علی محمودی را بستیم که سیل تو خانه وطرف حمام پایین ومسجد نیاد که متاسفانه آنقدر سرعت سیل زیاد بود که در همان لحظه ورود مانع ما را خراب کرد و وسایل را تا محله پشت صُف برد .
حتی یک بشکه را تا جلو خانه رضا عمو غلام برد وخانه را با باغچه شاه کرم غرق آب کرد وبه طرف پوسنجه به راه خود ادامه داد.این کار کمتر از یک ساعت طول کشید وخسارت فراوان بر جای گذاشت.در اثر یک رگبار ۲۰ دقیقه ای این اتفاق افتاد.ولی به خیر گذشت.
تلفات جانی نداشت ولی خسارت مالی زیاد داشت.این یک خاطره به یاد ماندنی بود
۱۲ ارديبهشت ۰۰ ، ۰۲:۱۸ پیام خانم نسرین محمدی به مدیر کانال تلگرامی نراق شهر من
سلام آقای علی آقایی

زنده باشید که نراق را در فضای مجازی خود زنده نگه می‌دارید

در مورد سیل در نراق: من خاطرات جالبی دارم.
بهرحال فقط خواستم یادآوری که اون منازل در نراق نو با ایده پدرم و خدمات مالی مرحوم حاج شنتیایی انجام شد
سیل بند را هم مرحوم پدرم حاج عبدالقدیر محمدی با مساعدت مالی استانداری ساختند .

سیل بند هم که مثل تونل بود مکانی برای تفریح و گذران وقت شده بود . جالب اینکه ما عموزاده ها از ریز و درشت با چراغ بادی از این سیل بند که از آسیاب آصف آباد تا رودخونه بود را میرفتیم و مثل تونل وحشت بود .
حتی دخترعموهای من که سنی ازشون گذشته بود هم می‌آمدند
بهرحال روزگاری بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook