سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

نزدیک به 300 سال قبل و مشخصا تاریخ 1 ربیع الاول 1158 برابر 14 فروردین 1124 یکی از شخصیت های نیکو آداب و مومن به نام حاج الله داد نراقی فرزند حاج محمد شریف نراقی یک رشته قنات مهم و معتبر در نراق را برای عموم وقف رسمی نمود .

زمان وقف رشته قنات حاج الله داد قصبه ی نراق از توابع دارالمومنین قم بوده و به محسن آباد مشهور بود . 
به دلیل اینکه حمام بزرگ نراق آب مداومی نداشت و برای اموراتی همچون غسل و طهارت از آب روستا اداره می شد بعضی از شرکاء مانع تراشی داشتند بر این اساس باعث بطلان غسل مومنان می شد .
بر این اساس خیّر نیکومنش حاج الله داد قنات را حفر نمود و از ده شبانه روز حق واقف مقرر شد از ابتدای قصبه نراق که سرچشمه قنات محسوب می شود و از خانه حاج الله داد آب جاری و از ابتدای قنات الی انتهای خانه های اهالی نراق خانه به خانه و جداول و حوض و حمام بزرگ از وضو و مسجد سود ببرند .

و همچنین فاضلاب آن و آنچه باقی می ماند اجاره داده شود و وجه اجاره آن را جهت تنقیه (لایروبی کردن) و چاه روبی قنات استفاده نمایند .
همچنین در وقفنامه ذکر شد در صورتیکه وجه اجاره از چاه روبی بیشتر شد به روحانی امام جماعت مسجد جامع نراق و مُکبّر و موذّن به عنوان نفقه پرداخت شود . تولیّت و مسئولیت قنات بزرگ حاج الله داد نراقی به صورت مُفَوّض نوشته شد . پس از حیات واقف به بزرگ ترین اولاد ذکور تا بطن در بطن و در صورت انقراض اولاد ، به اولاد ذکور اُناث(دختر) نسل در نسل و بعد از انقراض اولاد ذکور دختر ، به افراد خویشان که ارشد و اصلح و بعد از ایشان بر اولاد صالحین و بعد از آن به اَقربا و مومنی صالح و متدین از اهالی نراق تعلق گیرد . 

واقف شرط نمود که حاصل و مدخل قنات مزبور را حق ندارد داخل مال خود نماید و دنیا و عقبی خود را خراب نکند .
شادی روح پاک مرحوم حاج الله داد نراقی خیّربلند نظر و همسر و فرزندانش صلوات نثار می کنیم .

۹۹/۰۴/۰۲
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook