سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

اولین صحیّه و مرکز بهداشت و درمان شهر نراق

چهارشنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۹، ۰۷:۲۴ ب.ظ

 بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ، اولین صحیّه نراق و دلیجان تاریخ ٧ اردیبهشت ١٣١٢ در بیرونی خانه یکی از تجار مشهور منطقه به نام حاج محمدعلی( فروغی) فرزند عبدالرزاق ابن حاج عبدالغفار راه اندازی گردید .

حاج محمدعلی عمده التجار نراقی سال ١٢٢٩ در نراق تولد یافت و تاریخ ٩ مهر ١٣٠٩ در سن ٨٠ سالگی بدرود حیات گفت و در قبرستان چهارطاقی که به پارک تبدیل گشته خاکسپاری گردید . وراث متوفی سال ١٣١٢  قسمت بیرونی هشتی منزل شامل چند اتاق را برای راه اندازی صحیّه و ویزیت بیماران توسط دکتر در اختیار گذاشتند .


حاج محمد علی غفاری

یکی از اولین دکترهای این مرکز درمانی دکتر عباس شیمیایی بود و سال بعد بیماران در صحیّه توسط دکتر مرتضی سرشار ویزیت می شدند . درمانگاه  نراق از سال ١٣١٧ امکانات بیشتری برای درمان بیماران در اختیار گرفت و همچنان خانه حاج محمد علی فروغی مورد استفاده بود .

دانش آموزان مدرسه نراق فی الاجبار می بایست قبل از ثبت نام برگ معاینه با امضای دکتر درمانگاه را به مدرسه تحویل می داند . دهه ٢٠ دکتر حسنعلی عادلخانی(فوت حدود ١٣٢٨ شمسی) فرزند ملا محمد هاشم اهل روستای آمره از توابع خَلجستان قم به عنوان پزشک حاذق در درمانگاه فعالیت داشت و دخترش خانم سعادت عادلخانی با غلامحسین خان نراقی فرزند میرزا احمد خان ازدواج نمود . سال ١٣٢۵ دکتر طاهر رئیس بهداری و سال ١٣٢٨ دکتر محمد آذر به ویزیت بیماران می پرداخت .

صحیه کل مملکتی: وضعیت بهداشتی ایران در ابتدای قرن چهاردهم هجری

تاریخ ۵ مرداد ١٣٣٧ درمانگاه نراق زیر نظر وزارت بهداری به نام درمانگاه صفایی مقابل بقعه شاه سلیمان افتتاح گردید . سال ١٣۵٢ دکتر سیّد فخرالدین لقمانی در درمانگاه صفایی انجام وظیفه کرده و حاج امرالله تیموری فرزند علی اکبر اهل نراق به عنوان کادر پزشکی صمیمانه به مردم خدمت می کرد .

مرحوم حاج روح الله شنتیایی

سال ١٣۵۵  خیّر نیکوکار حاج روح الله شنتیایی(متوفی شهریور ١٣٩٠) قصد ساخت ساختمان درمانگاه شهر نراق را گرفت . برای تهیه زمین این مکان نیاز به همراهی و مساعدت دیگر نراقی ها هم بود .
بر این اساس زمین این مرکز قبلا به نام پا عُناب ها نام داشت که درختان عُناب داخلش بود که در باغ های دیگر نراق به این میزان یافت نمی شد . عناب ها کنار هم شبیه به یک دیوار یا حصار را شکل داده بودند .

آقای شنتیایی از خانم فخریه غفاری فرزند حاج محمد علی مادر فریدون فروغی(آهنگساز ؛ نوازنده و خواننده ؛ تولد ١٣٢٩ – فوت ١٣٨٠) درخواست زمین پا عناب ها با قیمت پایین را نمود که فخریه خانم جهت خدمت به مردم و اجر معنوی زمین را با قیمت کمتر در اختیار جناب شنتیایی قرار داد .

۹۹/۰۵/۰۱
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱)

۱۸ مرداد ۹۹ ، ۰۱:۴۴ همه جای ایران سرای من است
عبـــــادت بجز خدمـــــت به خـــــلق نیســـــت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook