سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

کاربرد و فواید گیاه بو مادران در شهر نراق

پنجشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۹، ۰۳:۴۸ ب.ظ

نراق بخشی از شهرستان دلیجان در استان مرکزی واقع است . در نراق انواع گیاهان دارویی متفاوتی وجود دارد که بعضی از آنها مورد توجه مردم قرار دارد و تعدادی از آنها هنوز معرفی نگردیده یا مردم از فواید آن اطلاعات کمتری دارند .

دکتر محمد ترابی نراقی فرزند شهر دانایان و اهل مطالعه نراق کاربرد پزشکی و فواید گیاه بو مادران را گردآوری و به نظر علاقمندان رسانده می شود :

بو مادران گیاهی از خانواده کاسنی و چَتریان است که به آن  هزار برگ یا برنجاسف هم می گویند. طبع گیاه گرم و خشک  است. در طبیعت شهر زیبای نراق بیشتر گل زرد دارد. گیاهی است که ارتفاع ۲۰ تا ۹۰ سانت را دارد و بیشتر در کوهستان رویش دارد .

برگها بدون دمبرگ  و پوشیده از کرک ؛ و زمان گل دهی اردیبهشت  تا خرداد ماه است.اکثر در سنگها رشد می کند و گیاهی کم توقع  است. قسمت مورد استفاده گلها هستند.بیشترین مصرف  آن  بین خانمها رایج است و آقایان ضرورت استفاده از آن را ندارند .

گیاه بو مادران نراق : تنظیم کننده  هورمونها ، ضد دل پیچه ، ضد التهاب ؛ تقویت تخمدان؛ضد کیست و فیبروم؛رفع بواسیر؛ کاهش دهنده قند خون؛ضد تشنج؛ تقویت گوارشی؛ ضد نفخ ؛ و روغن  آن  ضد گرفتگی  عضلات است. قاعده آور در خانمها هم است .

مصرف آن  به صورت دم کرده  یا از عصاره  و عرق  آن  استفاده می شود . گیاه چند ساله و ساقه آن تا ارتفاع ۹۰ سانتیمتر ایستاده با رگه های کند با غده های منقوط با کرک پوش فشرده و یا کوتاه انبوه تا ارتفاع 20 سانتی متری تقریبا بدون کرک وجود دارد .
گل آن سفید یا سفید متمایل به زرد ، یا سفید متمایل به ارغوانی ، مجتمع در کپه های کوچک به صورت  توده ای دیهیمی و متراکم ، گلچه های زبانه ای  کوتاه تر از نیمه طول گریبان ، گریبان تخم مرغی ، کرک دار ، دارای براکته هایی با حاشیه کم رنگ ، قهوه ای یا تقریبا سیاه می باشد .

از کلیه قسمتهای این گیاه ، بوی قوی استشمام می شود و قسمت مورد استفاده این گیاه ، سر شاخه گل دار و برگ آن است که طعم تلخ و بوی  تندی دارند .
خواص درمانی : بومادران دارای اثر مقوی ، ضد تشنج  ، رفع بواسیر ، قاعده آور ، بند آورنده خون  و التیام دهنده  زخم و  جراحا ت است . دم کرده سر شاخه گل دار بومادران ، در رفع گاستریت های حاد و مزمن ، رفع نفخ و ترش کردن غذا ، اثر نافع  ظاهر می کند و سوء هضم های ناشی از نفخ را از بین می برد .

بومادران به علت دارا بودن تانن و مواد تلخ و عطری ، بر روی سلسله اعصاب و قلب نیز اثر می نماید بطوری که در موارد درمانی مختلف مانند خستگی عمومی ، ضعف قلب ، ورم ماهیچه های دل و همچنین در بیماری های عصبی مانند ضعف اعصاب ، هیستری ، صرع و قلنج های تشنج آور نتایج مفید می دهد. بومادران بر اثر قابض بودن ، در رفع ترشحات زنانگی ، بند آوردن خون ، رفع اخلاط خونی، بواسیرهای خونی و اسهال های ساده اثر معالج دارد و چون در این گونه موارد به طور قاطع عمل می کند ، اعتقاد مردم نسبت به ان در طی قرون متمادی همواره زیاد بوده است.

در استعمال خارج ، شیره تازه یا دم کرده آن در آب ، اثر التیام دهنده زخمها ، اولسرها ، خراش و شکاف پوست بدن ، ناحیه مقعد و نوک پستان دارد . اسانس بومادران ، از داروهای موثری است که دردهای عصبی و همچنین رماتیسمی را آرام می کند. در قدیم ضماد بومادران یعنی برگ های تازه آن را که با روغن ترمس ( باقلای مصری ) مخلوط بوده ، بر روی محل کچلی یا روی صورت مردان جوان برای رویش مو قرار می دادند. جوشانده سرشاخه گلدار آن برای رفع دردهای قاعدگی مفید است. ضماد بومادران برای درد سینه و انواع سردرد استفاده می شود.
خوردن آن با عسل انواع کرمهای معده را بیرون می کند . برای ساکت شدن نیش حشرات ضماد بومادران را در محل گزیدگی گذاشته شود. برای بند آمدن خون دماغ عصاره بومادران را داخل بینی بچکانید.

عوارض جانبی : با وجودی که بومادران جزو گیاهان با حداقل عوارض جانبی است لیکن ممکن است بطور محدود باعث درماتیت شود ،درصورت ایجاد حساسیت مصرف دارو باید قطع گردد.

پراکندگی جغرافیایی در ایران :اراک- دلیجان – نراق - گرگان – آذربایجان شرقی و غربی – کردستان – کرمانشاه – ایلام – همدان – لرستان – اصفهان – یزد – چهارمحال و بختیاری – فارس – کرمان – بوشهر – هرمزگان – سیستان و بلوچستان – سمنان - تهران

از جناب دکتر محمد ترابی نراقی میکروبیولوژیست و مشاور گیاهان دارویی ، مولف و نویسنده از بابت تهیه و جمع آوری فواید گیاه بو مادران شهر نراق سپاس گزاریم .

۹۹/۰۵/۰۹
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۳)

سلام
کتاب های موجود از نراقی ها در کتابخانه موزه ملک تهران
1- طاقدیق احمد صفایی نراقی
2- محرق القلوب ملا مهدی
۳۰ مرداد ۹۹ ، ۱۲:۰۸ محمد ترابی نراقی
ممنونم از اساتید بزرگ نراق.جناب عضایی عزیزم و جناب حسین عضایی عزیزم
۱۹ مهر ۹۹ ، ۰۸:۲۸ مهدی بندری
مقاله عالی و مفید
در یکی از شهر مهد گل بلبل نراق

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook