سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

نَمَد مشهور نراق و شغل نمد مالی

سه شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۰۴:۲۸ ب.ظ

نَمَد نوعی بافته سنّتی زیر اندازی است که با پشم تولید می‌شود. برای تهیه نَمَد (نَمَدمالی) عمل بافتن انجام نمی‌شود بلکه با ایجاد فشار و رطوبت و حرارت، موجب درهم‌ رفتن الیاف پشمی می‌شوند .

نَمَد مالی و ساخت کلاه نَمدی قدیم در نراق رواج داشته که اصطلاحا به آن کُلاچه می گفتند . نَمَد نراق بقدری در سطح منطقه مرغوب بود که یکی از اقلام جهیزیه عروس محسوب می شد . نیم قرنی است کسی نَمَدمالی در نراق را مشاهده نکرده است . مشهورترین نَمَدمالی و ساخت کلاه نَمَدی را مربوط به مرحوم استاد علی اصغر مظفری فرزند... می دانند .
بیش از یک قرن و نیم پیش در نامه قدیمی که طی شماره 246 در سایت سلحشوران شهر نراق نمایش گردید فردی به نام علی اصغر نمد مال معرفی گردیده است . حتی نام خانوادگی افرادی در نراق به دلیل داشتن این شغل به نمد مال مشهور بود .

مرداد 1399 نیز طی سندی که جناب مجید منصوری در اختیار استاد سعید اصغری پژوهشگر ارزنده تاریخ و مدیر توانای کانال تلگرامی تاریخ و فرهنگ شهرستان دلیجان گذاشته است در عقد نامه تاریخ 10 جمادی الاول 1299بین زوجین دلیجانی نَمَد به عمل آمده در نراق جزء صداق  عروس مرقوم شده است .

۹۹/۰۵/۲۸
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook