سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

گیاه گل گاو زبان در طبیعت سر سبز شهر نراق

جمعه, ۱۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۲ ب.ظ

نراق بخشی از شهرستان دلیجان در استان مرکزی به میزان مورد نیاز گیاهان مختلف در آن رشد می کند . قرنها مصرف گل گاوزبان در نراق رایج بوده و همچنان زنان و مردان این دیار به جهت احساس آرام بخشی آن در طب سنتی مورد استفاده قرار می دهند .

گل گاوزبان طبیعتی گرم و تر دارد . این گیاه پر فایده دارای خواص آنتی اکسیدانی ، ویتامین ث ، فلاونوئید ، آنتو سیانین ، کلسیم و منیزیم می باشد که در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد . فلاونوئید های موجود در گل گاوزبان موجب آرامش روان و کاهش غم و اندوه می شود از این رو ، با مصرف دَمنوش گل گاوزبان می توان از میزان استرس ، غم ، افسردگی و عصبانیت کاست .
موجب افزایش ادرار و تعرق می شود و بدین طریق سموم اضافه را از بدن خارج می کند ، مصرف دمنوش آن می تواند در کاهش تب و عفونت در بدن مؤثر باشد .
دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده است که برای درمان مشکلات تنفسی مؤثر است ، دمنوش این گیاه ، عسل و آبلیمو برای درمان گرفتگی صدا ، گلو درد ، سرفه و برنشیت مفید است .

جویدن برگ های تازه گل گاوزبان می تواند برای درمان برفک ، آفت و عفونت دهان مفید باشد . علاوه بر تنظیم برخی هورمون ها ، به درمان نوسانات خلقی و عدم تعادل روانی در زمان یائسگی نیز کمک می کند . غنی از منیزیم است که در پیشگیری از سرطان مفید است ، همچنین مصرف مکمل
های حاوی گل گاوزبان در کاهش تکثیر سلول های سرطانی نیز مؤثر است .
پتاسیم موجود در آن موجب می شود تا خطر ابتلا به سکته و مشکلات قلبی به طور چشمگیری کاهش پیدا کند و به بهبود سلامت قلب کمک کند . دارای فلاونوئید است که موجب افزایش تمرکز حواس و قدرت ذهنی می شود ، مصرف عصاره ی گل گاوزبان برای درمان اختلال حواس و بیش فعالی نیز مفید است . روغن گل آن موجب تنظیم عملکرد روده می شود و تحرکات روده را افزایش می دهد که برای بیمارانی که درگیر تنبلی روده هستند مفید است .
آلکوالویید موجود برای درمان و کاهش التهاب مفید است ، دم کرده ی گل گاوزبان یا روغن آن برای درمان آرتریت یا روماتیسم مؤثر است .سرشار از اسید های چرب اصلی است و برای درمان خشکی پوست مفید است ، مصرف موضعی روغن دانه های این گیاه برای کاهش خارش پوست مؤثر است .

دارای خواص ضد التهابی است و استفاده از روغن آن برای تسکین و درمان درماتیک یا التهاب پوستی بسیار مؤثر است . روغن آن حاوی اسید های چرب و آنتی اکسیدان هاست که به آبرسانی و مرطوب سازی پوست کمک می کند . روغن گیاه را بر روی پوست بمالید و بعد از نیم ساعت با صابون سبک بشویید . مصرف عصاره اش برای درمان مشکلات هورمونی مفید است . دارای خواص ضد عفونی کننده است و مصرف آن علاوه بر ادرار آور بودن ، برای درمان عفونت دستگاه ادراری نیز تأثیرگزار است . اسید های چرب موجود در روغن گیاه ، به درمان موهای آسیب دیده و خشکی کف سر کمک می کند ، روغن گل آن رطوبت از دست رفته موها را باز می گرداند و موجب درخشش موها می شود .
غنی از اسید های چرب مورد نیاز برای مو است . روغن آن، از سست شدن پیاز مو جلوگیری می کند و ریزش مو را کم می کند .  در صورتی که دچار خارش کف سر و یا شوره هستید ، روغن گل گاو زبان تا حد زیادی خارش کف سر و شوره را کم می کند ، سعی کنید هفته ای دو بار کف سر خود را با روغن آن ماساژ دهید . منجر به افزایش فشار خون می شود و افرادی که درگیر بیماری فشار خون هستند ، از مصرف بیش از حد خودداری کنند .

موجب افزایش خونریزی می شود ، کسانی که به تازگی عمل جراحی انجام دادند و یا زخمی بر روی بدن خود دارند بهتر است از مصرف گیاه یا روغن آن خودداری کنند .

تاریخ کاشت بذر از اواخر اسفند ماه تا خرداد ماه است ، بذر طی 5 تا 21 روز و در دمای 21 درجه سانتیگراد جوانه می زد . بیش تر در بلندی های مناطق مختلف مانند نراق ، رامسر و شهسوار به صورت خودرو و نیز زراعی هم وجود دارد . شرایط آب و هوایی کوهستانی سردسیر و نیمه مرطوب که در طول فصل های بهار و تابستان دارای باران های متناوب هستند ، برای کشت این گیاه مفید است .

مقاله ای از دکتر محمد ترابی نراقی اهل شهر تاریخی نراق عضو هیئت علمی آموزش و پرورش و عضو انجمن گیاهان دارویی کشور و زیست شناسان ایران

۹۹/۰۷/۱۸
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱)

۲۲ مهر ۹۹ ، ۰۸:۴۲ مرتضی علی آقایی
سلام جناب دکتر نراقی،ممنون ومچکر از زحمات شما در مورد نشر گیاهان دارویی.با توجه به اینکه داروهای گیاهی عمدتا به صورت دم کرده،جوشانده،خیسانده،پودر و...مصرف می شوند خواهشمند است در مورد معرفی هر نوع داروهای کیاهی.عرقیات سنتی،دم نوش ها حتما طرز تهیه،مقدار مصرف را به طور واضح برای ببننگان توضیح دهید.ممنون ومچکر.از زحمات جناب محمد عضایی وحاج حسین عزیز در مورد نشر مطالب آموزنده گیاهی سپاسگزارم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook