سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

حضور انور اقدس بندگان محمّـــــد الاعاظم والاعیان والتجّـار آقای معـاون التجـــــّار نراقی(فضل الله نراقی فرزند محمد جواد) دام اقباله و روحی فدا شرف شود
سـاوجبلاغ   سوم جمادی الاول ۱۳۳۲(۹ فروردین ۱۲۹۳)
عـــــلی به فدای تراب اقدامت
اولاً سنه جدید و عید سعید را بر آنحضرت تبریک عرض می نمایم و ثانی از حق جلّ ذکره  می طلبم که همیشه ظلّ مرحمت را بر جمیع مفارق احبّای اهل نراق خصوص این عبد روسیاه مشرق و تابنده و مستدام فرماید بمنّه وجودم.
ضمناً تصدیع خواطر شریف انور می گردم که مدت مدیدی است از طرف سرکار عالی خطی زیارت نشده و فقط دو کلمه به افتخار این غلام عدیم و چاکر قدیم مرقوم نفرموده اید. با اینکه صبیّه این عبد، قدسیه خانم عزیزم که از جمیع صبا با عزیزتر و بهتر و محبت تر و مهربان تر بود این دار فانی را وداع نموده به عالم باقی شتافت و ابوین خود را به نار فراق و ناله الفراق مبتلا نمود به درجه ای که تسلّی قلب به هیچ وجه حاصل نگردد و به حدّی با احزان و غموم دچار و گرفتار که جمیع قوا و بنیه بکلی از میان رفته به نوعی که شرح نتوان نمود.

معذالک به دو کلمه سرافرازم نفرمودید.چه که هر آن خسرو آنکند شیرین بود(هر چه آن خسرو کند شیرین کند). و دیگر در دو یوم(روز) قبل مکتوبی که جنابعالی به عنوان جناب ناظم قلمی فرموده بودید با صورت تلگراف آن حضرت که وجه خواسته بودید برای تشرف مخلص،زیارت نمودم. با اینکه بنا نیست احدی را از این فیض عظما منع نمود ، معذالک این عبد صلاح این کار را ندانستم و چون حالیه مشرف شدن سرکار موقع نداشت مخلص...ندادم به دلیل وجهات چند.

اولاً چنانچه جنابعالی خیلی دلتنگ هستید خودتان را به ترویج امرالله و نشر نفحات الله و احیاء نفوس و قرائت آیات مشغول نمایید حسناتش در نهایت از تشرف زیادتر است. بعلاوه ملاحظه میشود جنابعالی به اندازه ای افتاده شده اید چشمتان هم ماؤف(آفت زده) است.در انصفحات هم دخلی ندارید و دخل جنابعالی امروز منحصر است به این قلیل فایده عمل حجره نراق آنهم سزاوار نیست و مخلص ابداً صلاح نمی دانم جوهرکیشی نموده دستگاه حجره را بر هم بزنید و حجره را از گردش بخوابانید ، چرا که خود آنحضرت باید به اندازه ای از کارهای اینجا و عمل داد و ستدش مستحضر باشید که حجره دو تومامی هم گردشش منحصر و بسته به دویست سیصد تومان وجه نقد است که با این وجه نقد کلیه کارها در گردش است.
گاهی از همین وجه خرید و فروش مال قپانی می شود و زمانی خرید بادام و مغز و پنبه به عنوان سلف و در موقعی هم که بیکار است به محل تنزیل، و روش عمل هر حجره ای به این وجه نقدی است که در گردش است. باقی دیگر با مطالبات تعویض یا جنس بنجل و یا مخلّفات و ابزار کار است.
در این صورت سزاوار نیست بلکه حق هم به این امر راضی نیست که جنابعالے این دو سه تومان نقد حجره را برای تشرف بردارید و دستگاه را برهم بزنید و این قلیل دخل را هم مثل سایر دخل های خودتان مسدود نمایید و دشمنتان را به خودتان و این فانیان شاد نمایید .
بنده به سهم خودم ابداً راضی نیستم که در این موقع شکسته بستگی تمام کار تا این دو سه تومان نراق هم از میان ببرید.
در دُرّه نادره(تاریخ عصر نادر شاه تالیف میرزا مهدی خان استرابادی) پندیات می نویسد منجمله می گوید: بباید سه چیز را بیش از سه چیز
اول توانـگـــری را پیش از آنکه درویش شوید.
دوم جـــــوانی را پیش از آنکه پیر شوید.
سیّم راحت و آزادی را پیش از آنکه دستگیر و اسیر شوید.
حالا هرگاه یک مطلبی را به مقام خودش انجام بدهید و موقع آنرا نداشته باشید که نقص شما و عیب شما نخواهد بود ابداً مخلص راضی نخواهم شد که سرکار برای تشرف، وجه از عمل نراق بردارید و نخواهم گذاشت.
جناب ناظم وجهی از نراق جهت آن حضرت ارسال دارد مگر اینکه خودتان درانجام از محل خودتان ممکن و موجود نمایید.اطلاعاً عرض شد به ارواح مرحوم آقا محمــد جواد رحمت الله (پدر فضل الله نراقی مشهور به معاون التجار)همین است که عرض گردم و جداً به طور یقین مانع خواهم بود از وجه مذکور نراق مگر فقط از عمل انجام بدهید.
صریحاً عرض می نمایم که بکلّی از تنخواه نراق چشم بپوشید ، والله هرگاه جناب آقا محمد کاظم امانت هم بنماید یا بدهد برات انجام بگیرد این عبد بکلّی نخواهم گذاشت ، آشکارا عرض شد اینقدر در زمینه سرکار این عبد مختاریّت دارم چنانچه بفرمایید این کار راجع به این نیست و به خدا راجع است . من می دانم خدا در این کار رضایت ندارد.من هم که مانعم خودم خود می دانم با خدا.
زیاده عرضی ندارم.
باقی امام صحت ... مستدام
قربان تراب اقدامت
عـــــلی نـــــراقی

از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود بابت بازخوانی نامه علی نراقی در 110 سال قبل سپاس گزاریم .

از جناب آقای حمیدرضا  سلطانی شایان فرزند اکبر از بابت تایپ، بازنویسی نامه قدیمی قدردانی می کنیم

۹۹/۰۸/۱۴
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook