سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

الی نـــــراق
فی چهـــــارم شهر رمضـــــان المبارک 1335
4 رمضان 1335(برابر با 3 تیر 1296)
خدمت جناب مستطاب عمـدةالاعاظم آقای معــاون التجّار(فضل الله نراقی فرزند محمد جواد) روحیـفدا ملاحظه نمایند فـــــدایت شوم
مدتے است که از طرف و شرف آن محبوب یگانه اظهار لطفی نمیشود و جویا نمی شوید که ارادتمند کیـــــش خود را که در تهـــــران بود آیا به چه حالت و فلاکت افتاده است!
به هر حال لازم دانستم که شرح حال خود را به حضور انورت عرضه بدارم. اولاً بعد از صدمات در مـازنـــدران که اگر بخواهم مشروحاً عرض نمایم قوه استماع او را ندارید! به هر وسیله بود خود را به تهـــــران رسانیدم.ملاحظه شد که نه حجـره ای نه بساطی نه زنـــــدگانے به جا مانده!

خلاصه آخرالامر فـــانے را طلبکاران روانه همـــــدان نمودند که صورت محاسبات همـــــدان است رسیدگی نموده خلاصه او را بیاورم. به هر ترتیبی بود روانه همـــــدان شدم، مدت دوماه هم در همـــــدان بودم ، ملاحظه بساط همــدان را کردم.در همـــدان هم آنچه بوده و نبوده آقای آقا سیـــد حسن به قروض خود پرداخته فقط طلبی را که اداء تهـــــران از ایشان دارد و آقا جــلیل فلک زده از او دارد باقی مانده و چیزی هم در بساط ندارد. گفتم چنانچه سر و صدایی بشود خـدا نخواسته قیامتی که در مازنـــدران برپا شد در همـــــدان هم واقع میشود، لهذا صلاح چنان شد که باتفاق خود ایشان با دفاتر به تهـــــران بیاییم.فعلاً مدت بیست روز است که وارد به تهـــــران شده و مشغول رسیدگے به کل محاسبات تهـــــران هستم.
خلاصه کلام از آنجایی که آقایان عظام از هر طرف خود را مسئول ندانسته بودند و هرکدام خود را مالک دانسته،در بند عمل نشده و مبالغے ضرر فوق العاده فراهم آورده.

مثلاً یک قلم به مبلغ ... از دو ساله امر فلاحت ضرر تحویل داده اند.
مبلغ ... ضرر نات بـاکـــــو وارد شده
 مبلغ...حضرت مـــــدیر بارفروش ضرر تحویل داده
مبلغ...سهـمی ضرر معامله مشـــــهد شده
مبلغ...ضرر شعبه همـــــدان است که مقداری طلاجات اورا عثمانیـها به یغما برده بودند.
لابد اداره ای که تنخواه اورا صاحبان تنخواه ببرند و ماهی پنجاه و هفت تومان هرسه اداره حقوق و مخارج! به هر حال او همین میشود. در هر حال به دقت حساب شده،بعد از تنخواه مؤسسین و شرکایے که در اداره تنخواه شان موجود بود فقط طلب طلبکاران ...عاید گردیده،خـــــدا میداند آنچه داشتم تمام از میان رفت و... ... کرده است که زحماتی را هم که حقیـــر در این مدت ۶ سال متحمل شده ام هیچکدام متحمل نشده اند. خیلی افسوس میخورم از زحماتی که در این مدت متحمل شدم ولله العظیم در این بحبوحه هر بی سر و پایے با کفی دخل برد! نمیدانم حقیر چه بختی داشتم که حقوق بخور نمیر با این سال بار گرانـــے،نظر به حفظ اسرار حاضر برای گرفتن شدم؟! آخرالامر هم نتیجه اش این شد که دارایی حقیـــــر رفت. عجالتاً در فکر یک کاری هستم.مخصوصاً لازم شد که اظهار درد خودم را به حضرتعـــــالے بنمایم تا مسبوق شوید.
خلاصه تا مشغول عملی نشده ام چنانچه عمل بدیهی به نظر سرکار میرسد فوری اطلاع دهیـــد.در همه نوع او حاضرم.اگر مبلغ هـــزار تومان تنخواه فراهم شود امروزه خوب میشود کار کرد.البته به خوبی دقت فرمایید هر عملی را عامل هستم. از قراری که شنیدم جناب آقا میـــــرزا احمـدخان(میرزا احمد خان نراقی فرزند محمد مهدی) اداره تحدید(حدود - مرز) است،مازنـــــدران و شاهـــرود و بعضی جاها را برداشته ، ولے محل شخص ایشان را نمیدانم که عریضه ای به حضور مبارڪ ایشان بنویسم .

باری،گاهـے قصدم این بوده که یک سفری به نـــــراق بنمایم.چنانچه صلاح است یا حقیــر شرفیاب شوم یا حضـــرتعالے تشریف فرمایی تهـــــران شوید،شاید کاری بشود.
خلاصه خدمت جناب مستطاب محبوبی آقای آقا محمـــــد کاظم(محمد کاظم نراقی ناظم التجار فرزند محمد جعفر)  و جناب آقا ملاعـلی(ملا محمد علی فروغی فرزند ملا ابوالقاسم) و اخوی ایشان آقا محمـد(محمد فروغی فرزند ملا ابوالقاسم) و سایر دوستان آگهـــــے عرض عبودیـت فانے را ابلاغ فرمایید. آقازادگان عظام را عرض سلام برسانید. اهل خانه را سلام برسانید. والده ام و والده نورچشمـان خدمت سرکار و عمـوم احبّای الـهی و اهل بیت سلام میرسانند. بنده زاده ها پا بوســـــند. والســـــلام.منتظر جواب
جواب را به این مضمون سر پاکت مرقوم فرمایید.
خیابان ناصـــریه(ناصر خسرو) – دواخانه(داروخانه( آقا میـــــرزا غلامعـلی دوا فروش(پیرو آیین بهاییت).
توسط جناب آقا میـــــرزا محمود طهـــــرانے به آقا حسیـــــن نـــــراقی برسد.

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

سایت سلحشوران شهر نراق ، از استاد ارجمند حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی نامه 107 سال قبل که از تهران به نراق پست شده سپاس گزار است .

از جناب آقای حمید سلطانی شایان فرزند اکبر از بابت تایپ و تنظیم نامه بیش از یک قرن قبل قدردانی می شود . 

۹۹/۱۰/۲۸
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook