سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

هو
قربان آستان انورت گردم
چند روز است آقای معاون التجار(فضل الله نراقی فرزند محمد جواد) که از جمله مُخلصان پَرو پاست به درد کمر و پهلو و زیر ناف به این معنی که دور تا دور کمر است گاهی دل به  شدت و گاهی ملایم درد می‌کند و آنچه معالجه نموده ایم رفع نشده و حاجت به طبیب دانا گردیده و در نراق نیست .
به مشورت جمعی حکیم موسی * را برای معالجه گفتند خوب است لهذا قاصدی مخصوص روانه محلات نمودیم و مبلغ سه تومان هم برات بحواله پسر جناب رئیس التجار(میرزا شکرالله خان صفایی فرزند رئیس التجار حاج حبیب الله نراقی) نمودیم که به او بدهد شاید متعذر(عذر آورنده) شود که راه نا امن است . این مرحمت را بفرمائید که به هر نوع است او را فوری روانه دارند که مزید دعا و ثنا به وجود اقدس حضرت اجل اعظم از درگاه پروردگار عالمیان است .
امرکم الی رفع مطاع خانزاد

کاظم(احتمالا محمد کاظم نراقی ناظم التجار) گماشته(کارگزار) جناب معاون التجار(فضل الله نراقی)

قربانت گردم
مجدد عرض میشود درد بسیار شدت دارد و آرام و امان نمیدهد . نظر باینکه در راه خطر و شرفیابی ممکن نبود و اِلّا به آستان شریف مشرف می گردیدند ، اگر دستورالعملی برای تسکین درد بنظر مبارک میرسد به حکیم موسی بفرمائید .

در حاشیه نامه درخواستی چهار قلم دارو مرقوم شده که احتمالا دستور حکیم موسی باشد :

و لکن هیهات(دریغ) هیهات ... یظنّونه(احتمال می دهند)
زعفران(از بین بردن درد) ۶ نخود
مصطکی(تسکین درد مفاصل) ۶ نخود
گنه گنه(مسکن درد عضلات و مفاصل) ۴ نخود
جوهر آهن(آب آوردن شکم) ۶ نخود

از استاد گرانقدر آقای حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود بابت بازخوانی نامه از نراق به محلات مبنی بر فرستادن حکیم موسی بیش از یک قرن قبل سپاس گزار می باشیم

توضیحات سایت سلحشوران شهر نراق :
* حکیم موسی : موسی هیّمیان عموی فرج الله هیّمیان فرزند داود از حکیم های یهودی قدیم شهر نراق و محلات و منطقه بود و علاوه بر تجویز داروهای گیاهی و طبی اموال و اشیاء قیمتی و عتیقه جات مردم را نیز خریداری می کردند . موسی یهودی در محلات و نراق و منطقه به بزاری می پرداخت و دوست و اقوام دیگرشان به نام هارون یهودی نیز در دلیجان به حکیمی گری مشغول بود . در گذشته در هر شهر و منطقه ای یکی دو نفر از یهودیان فعالیت داشتند .



۹۹/۱۱/۲۳
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook