سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

‍ بتاریخ ۱۳۱۶/۶/۱۶
آقای آقا محمد علی فروغی نراقی
مراتب را در عریضه جات متعدده عرض نموده ام مراسله شریف مورخه ۱۶/۶/۷ واصل از سلامتی شما مستحضر ، تصور کرده اید که من بی ربط گفته ام برات مرجوع شده بدهکاری پیدا کرده شرح مسطولی(مستولی – چیره) در این باب نوشته اید .
مدارک بانکی را که ۲۷ ریال از حساب من خارج نموده گذشته از بد بودن اسمی او که در جوف(داخل) فرستادم که در حساب ثلث و با طرف محسوب دارید. در باب آب و مِلک آباد شده نراق که شرحی را نوشته اید که اگر بواسطه حرف مردم نبود در ۱۴۰ تومان اجاره نمی کردید ، معلوم میشود ثروت در نراق قیمتی ندارد و اِلا اگر همه املاک در آنجا ۴۰۰۰ تومان ملک آنهم به قیمت ده سال قبل که امروز پنجهزار تومان علاوه است ۱۴۰ تومان عاید داشته باشد آنهم به این همه نیست که شما ابواب جمع می فرمائید باید شخص جنابعالی صد هزار تومان ملک داشته باشید تا بتوانید یک عائله را اداره نمائید یا برای فقط ابوی(حاج محمد نراقی فرزند حاج محمد رضا) با بنده که حالا از ما صاحب شده ام باید این مبلغ ملک این اجاره را داشته باشد .

به هر حال نمیدانم محتاج تحقیق و مدفعی است که یا در اثر مسافرت خودم یا نوع دیگر نشود ، عرض شد این املاک در مقابل پنجهزار تومان به من واگذار شده باید حداقل پنجهزار ریال عواید بدهد حالا متاسفانه بعد از ۵۰ کاغذ که رد و بدل می‌شود یک اجاره نامه مرقوم میفرمائید آنهم هزار جور‌‌ ... به درد نمیخورد وعده متصالح میگذارند لکن اگر اجاره نامه لازم دارد خودش بگیرد خودش بخورد میشود ....متوجه شما نیست مرحوم ابوی(حاج محمد نراقی) بحمدالله سیر بود محتاج به رسیدگی و طلب کردن عایدات حقیقی املاکش مخصوصاً نراق نبود ، اگر هم عوایدی داشته آنچه بدین صورت که آمده و ایشان تصدیق کرده یا نکرده ماخذی شده  به هر حال چه عرض کنم آنچه قسمت بنده میشود بنده فکر کنم عایدی را قابل دیناری خرج نمیدانم زمین هم لایروبی لازم ندارد ، قنات هم اگر لایروبی لازم داشته باشد گذشته حساب فرموده اید بعداً اگر خرجی مترتب به این املاک واقع شود خواهش دارم بفرمائید تکلیف او را معین میکنم همان .... دیناری مخارج که عهده من باشد در صد و چهل و پنج تومان مشروط بر اینکه تا دهم مهر به همدان برسد . اجاره نامه فرستادم در صورتیکه مایل شدید نگهدارید تا ببینم چه خاکی بسرش میکنم ، مایل نشدید عین عواید را بدون اینکه دیناری مستمری و مخارج داده باشید بوسیله پُست تمام و کمال بفرستید تا برای بعدها فکری بکنم .

بیش از این هم نراق هیچ وقتم گرفته نشود زیاده است
امضاء احمد نراقی زاده

سایت سلحشوران شهر نراق ، از استاد گرانقدر آقای حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی مکاتبه از همدان به ملا علی در نراق نزدیک به 84 سال قبل سپاس گزار می باشد .

توضیحات :

تعدادی از خاندان نراقی که عمده تاجران نراق بودند به جهت کسب و تجارت بیشتر در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه از زادگاه زیبایشان نراق به همدان مهاجرت نمودند و نماینده آنها محمد علی فروغی در زادگاهشان به اموال و دارایی آنها رسیدگی می کرد .
 احمد نراقی فرزند حاج محمد نراقی عمده التُجار ابن حاج محمد رضا رئیس التُجار در سن نسبتا جوانی و چهار سال پس از فوت پدرش در سال حدود 1318 فوت نمود .
سی سال پس از فوت احمد و از محل دارایی های او در سال 1348 خورشیدی به یادبود ایشان مقابل منزل تاریخی نراقی ها نزدیکی کوچه یا محله کبابیان در عباس آباد همدان(خیابان شریعتی) مسجدی بنا شد که به مسجد حاج احمد نراقی نام گذاری گردید . کوچه ای هم که بنای مسجد در آن واقع است به نام کوچه حاج احمد از سوی شهرداری دارای تابلوی راهنما می باشد . متاسفانه طی نیم قرن به مرور زمان نراقی از روی بنا و کوچه حذف و در حال حاضر تابلوی مسجد  و کوچه به نام حاج احمد نصب گردیده است .  
احمد نراقی یا نراقی زاده نام مادرش حاجیه خانم سلطان معینی نراقی فرزند حاج محمد تقی بود . همسر احمد به اسم بهجت المُلوک میر پنج نام داشت .
دایی های مشهور احمد نراقی در همدان به اسامی حاج عبدالهادی و حاج غلامحسین و حاج رضا معینی نراقی مشهور بودند .
احمد چندین برادر تنی و ناتنی داشت که یکی از آنها صادق نراقی نماینده دوره 19 مجلس شورای ملی از همدان بود و با اهالی نراق مراودات نزدیک داشت و دیگری هاشم نراقی از تجار مشهور ایران و جهان بود  که واحد کشت و صنعت ایران – آمریکا را راه اندازی کرد . بعدا قسمتی از اعضای این خانواده نراقی در شهر مُودستو در شهرستان اِستانیسلاس کالیفرنیا ایالات متحد امریکا اقامت نمودند و در کنار خانه بزرگ آنان دریاچه کوچک لیکن مفرحی وجود دارد که به دریاچه نراقی مشهور می باشد .

۰۰/۰۶/۰۷
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook