سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

به تاریخ 22 ذیقعده 1334(برابر با 29 شهریور 1295)
تصدق آستان مبارک گردم
مدت ۲۰ سال است پدر خانه زاد مرحوم شده و دو نفر وصی معین کرده بود. بموجب وصیتنامه معتبر... ... ... تمام دارایی خود را از نقد و املاک و غیره به سهم در سهم مصارفی معین نموده بودند که دو نفر وصیّ او به مصارف معینه برسانند، که یکی از آنها عموی خانه زاد حاجی محمد جعفر است و یکی دیگر مرحوم آقا محمد جواد پدر معاون التجار(محمد جواد نراقی فرزند فضل الله معاون التجار) که ... از فوت مرحوم والد(فوت محمد جواد نراقی سال 1318 و خاکسپاری در بقعه شاه سلیمان نراق) را... از بدبختی و... مرحوم شد و در این مدت بیست سال عموی خانه زاد به تمام عایدات املاک ... را با تمامی وجه نقد خورده و حیف و میل کرده و دیناری به مصارف معینه نرسانیده و مرحوم آقا محمد جواد بر گردن فرزند ارشد خود معاون التجار(فضل الله نراقی) در وصیت نامه خود گزارده بود که باید بایّ نحو کان(هرطور که باشد)به مدلول وصیت نامه مرحوم حاجی محمد تقی عمل نماید و نگذارد ... آنمرحوم از میان برود و معاون التجار هم مدتی در آذربایجان بوده بعد از ورود آذربایجان چون خودش هم یکی از ... دو... خانه زاد را دارد خواهش نمودیم که فوراً نسبت به تکلیف شرعیه خود عمل نماید و با ... وصیت مرحوم موصّی بنماید.

بعد از اینکه اقدامات کافیه نمودند حیات حال و جهینی من الوجوه بواسطه خیانتهایی که کرده بودند تمام نه ... ... ... و از هیچ محضر شرع و عرف خاطر... شود ... ... .... .... اقدام کرد تا آنکه بحمدالله به لطف و موهبت الهی و توجهات حضرت مستطاب اجلّ عالی در کاشان رفتم و نراق و دلیجان و بلوک جاسب در محضر تمام علما و اعلام و مجتهدین عظام و آقایان حجت الاسلام جناب آقای اولاد که اظهر من الشمس بود به قانون شرع مطاع ... واضح و معین نمودیم و لحکم مطاعه شرعیه به عذل حاجی محمد جعفر صادر گردید که شرعاً معزول است و دخالت او در عمل ثلث شرعاً حرام است و آنچه را در این مدت ... شود خودش ضامن است که از عهده برآید و خطابی هم به عموم مستأجرین املاک صادر شد که مال الاجاره ... ... به استحضار و اطلاع چند نفر از تجار محترم در تحت نظارت بندگان آقای شریعت مدار و مجتهد نراق بموجب وصیت مرحوم والد به مصارف معیّنه برسانم و به تقویت و همراهی جناب معاون التجار ... ... تقدیم آستان مبارک گردید که از لحاظ مبارک بگذرد.
چون جناب .... در این احکم شرعیه ... شد و ملاحظه نمودند که دیگر راه مفری نیست و اینکه آنچه را خورده بدهند و دست از مداخله بردارد... دیگر به عمل آورد... دیگر...رسند شبانه عازم تهران شد که بلکه اولاً ... که خورده نقره زده باشند و ثانیاً اینکه اجاره جات..و ...بکند. بلکه در ادارات دولتی و حکمی به قبای خود و تصرف املاک،سند صادر کند! و لاکن ... ...عمّا یظنّونه که با وجود عدالت و توجّهات سرکار،بخصوص مستطاب اجلّ اشرف عالی دیگر بتواند القاء شبهه نماید.
و کمافی السابق مال صغیر و کبیر و ثلث،حتی مال حضرت خامس آل عبا ! و اماکِن مشرّفه و مساجد و پُل و سادات و سهم امام و فقرا و صله ارحام را بخورد و حال بعضی از مستاجرین املاک مرقوم در ادای اجاره جات شاید مسامحه نمایند و منجمله یکی از آنها شخص دلیجانی است . رجای عاجزانه دارم بصرف مرحمت و عدالت به نایب الحکومه دلیجان و نراق دستخط اکید فرمایید هریک از مستاجرین تعلل ورزند مال الاجاره را بدون قبول عذر مسترد و عاید دارند تا رفع نقاهت جناب معاون التجار(فضل الله نراقی فرزند محمد جواد) گشته، در اطاعت اوامر مطاعه و خدمتگذاری به حضور مبارک مشرف شود و مراتب را مشروحاً معروض دارد.
ان امرکم التعالی مطاع مطاع

از استاد فرهیخته حاج سید مجتبی غفاری بابت بازخوانی نامه تضییع حقوق حاج محمد تقی نراقی مربوط به 108 سال قبل قدردانی می کنیم .

از جناب آقای حمیدرضا  سلطانی شایان فرزند اکبر از بابت تایپ، بازنویسی نامه قدیمی سپاس گزار می باشیم .

توضیحات : حاج محمد تقی تاجر نراقی فرزند حاج محمد ابراهیم تاجر نراقی سال 1315 هجری قمری فوت نمود و قبل از مرگ ، برادرش حاج محمد جعفر و همچنین محمد جواد نراقی فرزند حاج محمد مهدی را وصی خود نمود . محمد جواد پدرِ فضل الله معاون التجار سال 1318 هجری قمری در نراق فوت کرد و گفته شده حاج محمد جعفر در امر وصیت برادرش کوتاهی کرد و منجر به شکایت توسط وراث حاج محمد تقی گردید و تا 20 سال این اختلاف بین خانواده ها وجود داشت . فضل الله نراقی معاون التجار پس از مرگ پدرش حاج محمد جواد عهده دار رتق و فتق امور خانواده حاج محمد تقی شد تا حقوق تضییع شده را باز گرداند .

۰۰/۰۶/۰۹
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook