سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

چگونگی انقراض پلنگ در شهر تاریخی نراق

يكشنبه, ۲۱ فروردين ۱۴۰۱، ۰۸:۱۸ ب.ظ

پلنگ بزرگترین گربه‌سان دنیا است که در ارتفاعات بلند کوهستانی زندگی می‌کند و در ارتفاعات مرتفع و دور از دسترس بودن باعث شده تا انسان آن را شکارگری مغرور بداند. بر این اساس ۶٠ سال پیش و مشخصا دهه ۴٠ دو سه قلاده پلنگ در کوه اُل و در امتداد آن ارتفاعات آبشتا وجود داشت که به اهالی نراق و دامهای آنان خسارت وارد می کرد .

طبق تحقیقاتی که از چند نفر از دامداران و چوپانان معزز و محترم صورت گرفت و در ذهن و خاطرشان بود چندین بار پلنگ در منطقه گیسو و کوه اُل با شهروندان درگیر شده و خسارات بدنی وارد ساخته است که برای نمونه دو نفر آنان سید باقر میرسلطانی فرزند سید جعفر و حسین کمره ای فرزند حسن و دیگران در افواه مردم ذکر می گردد .
پلنگ عمدتا از غروب تا طلوع به فعالیت می‌پردازد و به صورت تکی در قلمرو خود زیست می‌کند . آنها از قلمرو خود دفاع می کنند و با علائمی مانند پشته کردن خاک، پنجه کشیدن بر روی درختان و سرگین و ادرار مرز قلمرو خود را مشخص می‌کنند . طعمه‌های مطلوب در کوه های کاه و گندم و همچنین دره بهشت و کوه اُل نراق زیستگاه مناسبی برای چند قلاده پلنگ بود که طی سالیان گذشته لطمه های مالی به اهالی وارد ساخت .

تلاش بین‌المللی برای حفظ پلنگ ایرانی

خسارت های پی در پی پلنگ در نراق حتی در اسناد یک قرن تا ١۵٠ سال پیش وجود دارد که در صورتجلسه و حسابرسی ارباب با چوپان نوشته شده که تلف شدن دو راس گوسفند توسط پلنگ کسر گردد . یا در سندی نوشته شده پس از حمله پلنگ گوسفند و گوسفندان همچنان جان داشته و سَرَش را بریده و از گوشتش استفاده کردند .
آخرین قلاده پلنگ در دهه ۴٠ پس از آسیب به دامهای مردم در آبشتا باعث شد اهالی متفق شده و سر راه پلنگ دام بگذارند . در یک روز برفی که این حیوان زیبا‌ از امتداد کوه اُل در منطقه آبشتا پایین می آید دامداران مسیر او را روی برف ردیابی نموده تا اینکه به تله افتاده و با شلیک اسلحه شکاری از پای در می آید و برای همیشه وجود قشنگ پلنگ در نراق به تاریخ می پیوندد و ذکر خاطرات آن در افواه و تعریف آن دور کرسی در شب های زمستان باقی ماند .

۰۱/۰۱/۲۱
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook