محمد حسنی تاریخ 1 شهریور 1342 در شهر دلیجان استان مرکزی متولد گردید .
پدرش آقای علی حسنی فرزند رضا و مادرش خانم فاطمه ابراهیمی فرزند محمد در دلیجان به نیک نامی و حُسن خُلق و خدمتگزاری شهره هستند .
محمد از اولین نیروهایی بود که در فصل اولیه جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران به همراه سلحشوران دیگر از شهرهای دلیجان و نراق و محلات خود را در سرحدات استان خوزستان رساند تا از کیان کشور و دفع تجاوز ارتش بعث عراق پیشگیری نماید .
ایشان با حس وطن دوستی و اَدای دین به مملکت و ارزش های معنوی به دفعات مختلف در دفاع مقدس شرکت نمود و خدمات بی شائبه ای را از خود به یادگار گذاشت . بهترین دوستانش در طول دفاع مقدس به شهادت رسیدند و یا مجروح گردیدند .
زمانی که جهاد پایان یافت تفنگ و نبرد را کنار گذاشت و قلم در دست گرفت تا از اندوخته های گران بهای علمی اش دانش آموزان کشور را بهره مند نماید . ایشان هم اکنون با مرتبه دانشیاری با عنوان عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات اموزش و پرورش و معاون پژوهشکده برنامه ریزی درسی مشغول به خدمت هستند.
قسمتی از رزومه فعالیت های دکتر محمد حسنی دلیجانی که به درخواست سایت سلحشوران شهر نراق صورت گرفته تقدیم علاقمندان می نماییم :
عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
1-سوابق تحصیلی
فوق دیپلم علوم تجربی مرکز تربیت معلم شهید باهنر اراک 1362 معدل الف
لیسانس علوم تربیتی دانشگاه اصفهان 1368 معدل الف
فوق لیسانس علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس تهران 1373 معدل الف
دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران 1382 معدل الف
پایان نامه کارشناسی ارشد :
مقایسه آراء تربیتی ژان ژاک روسو و جان دیویی
استاد راهنما : دکتر میر عبدالحسین نقیب زاده
استاد مشاور : دکتر صمد موحد
رساله دکترای فلسفه تعلیم و تربیت :
بررسی دیدگاه ارزش شناسی علامه طباطبایی و دلالت های آن در تربیت اخلاقی
استاد راهنما : دکتر علی شریعتمداری
اساتید مشاور : دکتر خسرو باقری، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
2- سوابق آموزشی
درس های تدریس شده : فلسفه تربیت، اصول و مبانی تربیت، تربیت اسلامی (
ارشد) مکاتب فلسفی واراء تربیتی( ارشد)، تاریخ آموزش و پرورش، روش تحقیق،
مسائل آموزش و پرورش، کلیات فلسفه،اصول و فلسفه تربیت
تدریس در مرکز تربیت معلم زکریای رازی دلیجان 5 ترم
تدریس در دانشگاه پیام نور دلیجان 28ترم
تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی محلات 8 ترم
تدریس در دانشگاه پیام نور ورامین 2 ترم
تدریس در دانشگاه شاهد یک ترم
تدریس در مرکز آموزش عالی علمی کاربردی هلال ایران یک ترم
تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی (ارشد و کارشناسی)شش ترم
تدریس در دانشگاه شهید رجایی دو ترم
تدریس در دانشگاه خوارزمی ( ارشد) شش ترم
تدریس در دانشگاه الزهرا 1392 تا 1394
تدریس در موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت قم رشته تربیت اخلاقی درس رویکردهای نوین تربیت اخلاقی 1392-1394
ئدریس در دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه 1394 درس اخلاق حرفه ای
کارگاه های و دوره های آموزشی
گارگاه آموزشی اقدام پژوهی برای معلمان آموزش و پرورش شهرستان دلیجان 1384 و 1385 و1386
کار گاه ارزشیابی توصیفی برای کارشناس مسئولان ارزشیابی آموزش و پرورش
کودکان استثنایی استانها زمستان 1386 مرکز آموزش نیروی انسانی پیامبر اعظم
ولنجک
گارگاه آموزشی پژوهشیاری برای معلمان آموزش و پرورش شهرستان دلیجان1384
تدریس در کارگاه آموزشی ارزشیابی کیفی توصیفی در سراسر کشور 12دوره
کار گاه آموزشی ارزشیابی توصیفی برای موسسه رشاد سال 1390
گار گاه آموزشی ارزشیابی توصیفی برای موسسه تلاش 1390
گارگاه آموزشی روش تحقیق برای معلمان جیرفت اذر 1390
گارگاه آموزشی مقاله نویسی دومین کنفرانس انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران 1390
کارکاه آموزشی دوره اموزشی توجیهی و تبینی سند تحول بنیادی برای کارکنا ن وزراتآموزش و پرورش شورای عالی آموزش و پرورش 1390
کارگاه روش تحقیق کیفی 1392
گارگاه ارزشیابی توصیفی معلمان مجتمع پیام رستگاران 1392
کارگاه آموزشی تحقیق کیفی برای محققان استان مازندران 19 /9/ 93
دوره آموزشی ارزشیابی توصیفی برای معلمان استان سمنان 6/9/93
کارگاه آموزشی ارزشیاابی توصیفی برای معلمان شهرستان اران و بیدگل مورخ 20/11/92
کار گاه آموزش ارزشیابی کیفی توصیفی برای معلمان بندر امام 14/12/92
تدریس درس تحلیل محتوای کیفی برای کارشناسان تحلیل محتوای ادارت کل آموزش و پرورش استانها مهرماه 1392 تنکابن
تدریس درس برنامه ریزی توسعه برای معاونین پژوهشی ادارات کل آموزش و پرورش استانها مهرماه 1392 تنکابن
گار گاه آموزشی ملاحظات جنسیتی در برنامه های درسی ایران انجمن جامعه شناسی ایران مورخ 7/3/92
کارگاه ارزشیابی کیفی توصیفی برای مدرسان استان فارس شهریور 1395
کارگاه آموزشی فلسفه تربیت رسمی و عمومی برای اساتید دانشگاه فرهنگیان شهریور 1395
3- سوابق اجرایی
دبیر مدارس راهنمایی و دبیرستان 61 الی 69
مدیر کانون فرهنگی تربیتی شهیدرجایی دلیجان 69 و 70
دبیر و مشاور نظام جدید در آموزش و پرورش دلیجان و منطقه 13 70 الی 81
رئیس گروه مطالعات و فن آوری دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی از سال 1381
عضو کمیته علمی ستاد هفته پژوهش وزارت آموزش و پرورش در سال 1381
عضو کمیته پژوهشی معاونت آموزش عمومی وزارت آموزش و پرورش در سالهای 83 -82 -81
عضو هیات علمی همایش ارزشیابی تحصیلی معاونت آموزش عمومی در سال 1382
مشاور رئیس موسسه آموزش از راه دور 1384
کارشناس مسئول ارزشیابی تحصیلی و تربیتی معاونت آموزش و پرورش عمومی 84
مشاور مدیرکل دفتر آموزش و پرورش پیش دبستانی و ابتدایی 1384
دبیر کمیته مطالعات نظری و سند ملی آموزش و پرورش 84
مدیر گروه پژوهش در اعتبار بخشی و ارزشیابی پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوری آموزشی 84 به بعد
عضو کمیته علمی همایش نوآوریهای آموزشی 1385
عضو کمیته علمی همایش آموزش امورتربیتی 1386
معاون پژوهشی موسسه پژوهشی و نوآوریهای آموزشی سال از 1386 تا 1392
عضو شورای پژوهشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی 1386 و 1387 و 1388
مدیر گروه پزوهش در مبانی برنامه ریزی درسی از 1387 تا 1391
عضو کمیته علمی همایش جهانی شدن و بومی ماندن برنامه های درسی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران سال 87
عضو کمیته علمی همایش بومی سازی علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی 1388
عضو کمیته علمی همایش نوآوری در مدیریت اسلامی 1388
عضو کمیته علمی همایش فلسفه تعلیم و تربیت 1389 و 1390 و 1391 و1392
عضو کمیته برنامه ریزی سند تحول بنیادین شورا عالی ا پ 1391 1392
عضو شورای پژوهش پژؤهشکده برنامه ریزی درسی از سال 1388
عضو شورای برنامه ریزی درسی علوم تجربی 1391 1392
عضو کار گروه تدوین نشانگر های ارزشیابی از بروندادهای سازمان پژوهش 1391 1392
عضو کارگروه تخصصی برنامه ریزی و نظارت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان1391 و1392
عضو شورا دانشگاه فرهنگیان 1392
عضو کمیته عملیاتی سازی سند برنامه درسی ملی 1392
مدیر علمی پروژه ارزشیابی پایانی از 12 برنامه درسی سفارش دفتر تالیف 1390 1391
مدیر علمی پروژه ارزشیابی از کتاب های درسی جدید التالیف پایه اول 1391
مدیر علمی پروژه ارزشیابی از کتاب های جدید التالیف پایه های دوم وششم 1392/ 1391
مدیر علمی پروژه ارزشیابی از کتاب های درسی جدیدالتالیف پایه های سوم و هفتم 1392/ 1393
عضو شورای فرهنگی دانشگاه فرهنگیان ایران از سال 1392
عضو شورای دانشگاه فرهنگیان از سال 1392
عضو شورای برنامه ریزی کتاب تفکر و پژوهش 1390
- سوابق علمی_ پژوهشی
4-1 پروژه های پژوهشی
بررسی انگیزه انتخاب رشته دانشجویان رشته پرورشی مراکز تربیت معلم کشور سال 75، سفارش معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش
بررسی موانع ایفای نقش تربیتی مدیران دبیرستان های شهر تهران، 1377، سفارش معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش
بررسی تطبیقی فعالیت های فوق برنامه در چند کشور جهان ، 1380 ، سفارش معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش
بررسی نیاز های اطلاعاتی مخاطبان پایگاه اطاعاتی شورای عالی آموزش و پرورش،1382 به سفارش شورا یعالی آموزش و پرورش
نقد و بررسی الگو های مقابله با شکست تحصیلی ،1382 سفارش دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی
بررسی و زمینه یابی گسترش ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران به سفاش شورای تحقیقات شهر تهران 1385
بررسی و مقایسه تاثیر تکرار پایه و استفاده از تک ماده در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به سفارش شورای عالی آموزش و پرورش1385
چهار چوب فلسفی دینی مطالعات نظری سند ملی آموزش و پرورش ، کمیته مطالعات نظری سند ملی آموزش و پرورش 1385
همکاری در پژوهش برای تدوین الگوی نظری تربیت ساحت دینی اخلاقی جمهوری
اسلامی ایران ، کمیته مطالعات نظری سند ملی آموزش و پرورش ، مجری دکتر صادق
زاده 1386
همکاری در پژوهش نظام ملی سنجش آموزش در نظام آموزش و
پرورش ایران ، کمیته مولفه های درونی سند ملی آموزش و پرورش ، مجری آقای
دکتر کیامنش1386
عضو کار گروه تولید فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران ، سند ملی آموزش و پرورش 1387
عضو کار گروه تولید فلسفه تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران ، کمیته مطالعات نظری سند ملی آموزش و پرورش 1387
عضو کار گروه تولید رهنامه تربیت رسمی و عمومی ، کمیته مطالعات نظری سند ملی آموزش و پرورش
(همکار) طرح نظام ملی سنجش آموزش در آموزش و پرورش مجری دکتر علیرضا کیامنش
مجری طرح ارزشیابی از برنامه درسی روان شناسی دوره متوسطه 1388
(همکار) اعتبار بخشی نتایج تلفیق مطالعات نظری سند ملی آموزش و پرورش 1388
مجری طرح پرسمان ملاحظات جنسیتی در برنامه های درسی 1390
مجری طرح ارزشیابی از کتاب آموزشی قران پایه اول 1390
( همکار)ارزشیابی پایانی از برنامه درسی زبان انگلیسی دوره راهنمایی مجری دکتر علوی مقدم1391
( همکار)ارزشیابی پایانی از برنامه درسی جامعه شناسی دوره دبیرستان مجری خانم آمنه احمدی1391
( همکار)ارزشیابی پایانی از برنامه درسی ریاضی دوره راهنمایی مجری دکتر غلام آزاد1391
( همکار)ارزشیابی پایانی از برنامه درسی زبان انگلیسی دوره دبیرستان ( همکار) مجری سمیعی 1391
ا( همکار)رزشیابی پایانی از برنامه درسی ریاضی دوره متوسطه مجری دکتر نصری1391
محمد حسنی - سردار شهید محمدرضا پاینده دلیجانی
اوایل جنگ تحمیلی عراق علیه ایران سال 1359 رودخانه خروشان کارون
( همکار اصلی) مطالعه و بررسی موانع مشکلات اجرایی ارزشیابی کیفی توصیفی
در کلاسهای چند پایه استان کهگیلویه و بویر احمد در سال تحصیلی
139-1390مجری: سید حشمت الله مرتضوی زاده 1391
(همکار اصلی) اسیب
شناسی کتاب های درسی ریاضی و علوم پایه چهارم ابتدایی از منظر تاثیر در افت
تحصیلی دانش آموزان 1389 مجری محمد رضا دارستانی فراهانی
مجری طرح ارزشیابی از کتاب های قران پایه دوم ششم 1392
( همکار)ارزشیابی از کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم مجری آمنه احمدی 1392
مجری طرح ارزشیابی از فعالیت برون سپاری نهضت سواد آموزی 1392
مجری طرح بررسی رویکرد تربیت اخلاقی نظام آموزشی ایران با تاکید بر دبستان1392
مجری طرح تدوین اصول راهنمای برنامه ریزی درسی تربیت اخلاقی با تاکید بر دبستان و متناسب با اسناد بالادستی 1393
مجری طرح ارزشیابی دوره ای برنامه درسی تفکر و پژوهش
4-2-نظارت بر طرحهای پژوهشی
بررسی تطبیقی کارنامه های توصیفی دانش آموزان در چند کشور جهان، معاونت آموزش عمومی دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی
ارزشیابی از همایش نواوریهای اموزشی موسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی
نظرسنجی از مسئولین برنامه ریزان و شرکت کنندگان در باره اثر بخشی طرح میثاق بسیج سپاه پاسداران 84
ارزشیابی ازبرنامه درسی دین و زندگی دوره متوسطه دکتر امین خندقی1389
ارزشیابی از برنامه درسی هدیه های آسمان مجری دکتر امین خندقی1390
ارزش یابی از برنامه درسی قران ابتدایی و راهنمایی مجری دکتر محمد حسن میرزا محمدی1388
بررسی میزان انطباق اهداف مصوب شورای عالی آموزش و پرروش با اهداف برنامه های درسی دوره راهنمایی و ابتدایی مجری جواد یزدانی1389
طرح ارزشیابی از عملکرد آموزش از راه دور مجری دکتر عبدالمجید رضوی1391
عملکرد تحصیلی و ویژگِیهای دانش آموزان چهار کشور در پایه چهارم و هشتم
به ترتبب در سال تحصیلی 1381-1382 و 1385-1386بر اساس یافته ای تیمز مجری
دکتر علیرضا کیامنش
نظارت بر تالیف کتاب کار و راهنمای معلم تفکر و پژوهش پایه اول دوره متوسطه 1391 1392
اعتبار بخشی کتاب هدیه های اسمانی پایه سوم 1392 مجری دکتر سید محمد حسین حسینی
اعتبار بخشی کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم1392 مجری دکتر حسین دهقان
مطالعه تطبیقی مجله رشد کودک با مجلات کودک کشورهای آمریکا هند انگلیس مجری حسن مظاهری 1392
بررسی میزان تحقق اهداف تربیت اخلاقی دوره متوسطه مصوب شورای عالی 1394مجری محمدرضا تمسکی
تدوین اصول اخلاق حرفه ای معلمی 1395مجری خانم دکتر شعبانی
- راهنمایی و مشاوره و داوری پایان نامه ها و مقالات
راهنمایی پایان نامه دوره کارشناسی رشته علوم تربیتی به تعداد 40 مورد
در دانشگاههای آزادمحلات و پیام نور دلیجاناز سال 1375 تاکنون
مشاوره پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی یک مورد دانشگاه پیام نور تهران( خانم نیکزاد)
86-85 سه مورد از دانشگاه الزهرا( خانم هاجر حامدی و فخری مرعشی)( 88)
دانشگاه علامه طباطبایی اقای جواد شیر محمدی 1388
راهنمای یک رساله در دانشگاه پیام نور آقای محمود محمدی 1389
مشاوره سه رساله در دانشگاه خوارزمی ، خانم فهمیه حسینی، خانم صدیقه اسماعیلی، فاطمه قلی ها 1390
مشاوره رساله ارشد در دانشگاه تهران توفیق محمدی 1390
راهنمایی رساله ارشد در دانشگاه پیام نور آقای حسن اقا بابایی 1390
داوری پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش 5 مورد دانشگاه شاهد در سال تحصیلی 85-86 و 86-87 و 87-88
داوری پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید رجایی دررشته آموزش شیمی چهار مورد
همکاری با مجلات دانشور رفتار ، فصل نامه تعلیم و تربیت ، نوآوریهای
آموزشی و مجله انجمن مطالعات برنامه ریزی درسی ایران در داوری از مقالات
علمی پژوهشی
4-4- طرحهای اجرایی
تهیه و تدوین طرح ارزشیابی توصیفی
در پایه اول ابتدایی به سفارش دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی که در 3
مرحله اجرا شده است( پیش ازمایشی ، ازمایشی اول ، ازمایشی دوم) این طرح بر
اساس نامه شماره 5/2637/200 مورخ18/5/84 مورد تائید نظام شورای
پیشنهادهای معاونت آموزش و پرورش عمومی قرار گرفته است.
جزوه راهنمای ارزشیابی توصیفی جهت مجریان طرح در استانها در سال 1382
جزوه راهنمای ارزشیابی توصیفی پایه اول و دوم جهت مجریان در استانها در سال 1383
طراحی کارگاههای آموزشی ارزشیابی توصیفی برای مجریان طرح و مشارکت در اجرا و تدریس در این کارگاه ها
برگزاری ده ها جلسه سخنرانی در سراسر کشور برای توجیه طرح به صورت همایشهای استانی و منطقه ای برا ی مجریان طرح ارزشیابی توصیفی
تدوین سرفصل های دیدگاه های دانشمندان غربی در باره تربیت اخلاقی این درس
برای سطح چهارم رشته تربیت اخلاقی برای تحصیلات حوزوی تعریف شده است.
(مرکز تخصصی اخلاق اسلامی حوزه علمیه قم 1393
تهیه سرفصل های درس
رویکردهای نوین تربیت اخلاقی برای موسسه آموزش عالی اخلا ق و تربیت قم 0
(این موسسه ویژه طلاب علوم دینی است و در سطح کارشناشی ارشد فعالیت می
کند)
تهیه سرفصل درس اخلاق حرفه ای معلم برا ی دانشگاه فرهنگیان 1393
تهیه سرفصل در فلسفه تربیت رسمی و عمومی برا ی دانشگاه فرهنگیان 1394
مدیر علمی و ناظر برنامه ارزشیابی تکوینی کتاب های درسی پایه دهم
4-5- کتاب
نقد وبررسی الگوهای ارتقاء تحصیلی انتشارات تزکیه 1383
ارزشیابی توصیفی : الگویی جدید در ارزشیابی تحصیلی انتشارات مدرسه 1384 چهار نوبت چاپ
راهنمای ارزشیابی توصیفی برای پایه های اول و دوم و سوم ابتدایی انتشارات آثار معاصر 1384
کتاب " طرح ارزشیابی توصیفی : اهداف، اصول و راهکارها" که توسط دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی در سال 1382 چاپ و منتشر شده است.
کتاب "راهنمای اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در کلاس درس " انتشارات عابد 1387 سیزده نوبت چاپ و یک نوبت ویرایش
کتاب "راهنمای اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در کلاس درس " انتشارات عابد 1387 ویرایش دوم سه نوبت چاپ
کتاب آشنایی با ارزشیابی کیفی توصیفی برای والدین انتشارات عابد 1389
کتاب نوشتن: رویش اندیشه 1390 انتشارات عابد
کتاب راهنمای اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در دبستان ویراست سوم انتشارات عابد.1393و4و5و
مبانی نظری سند تحول بنیادی آموزش و پرورش (شامل سه بخش مستقل) علیرضا
صادقزاده، محمد حسنی، سوسن کشاورز، آمنه احمدی، شورای عالی انقلاب فرهنگی
1390
کتاب مدرسه و تربیت اخلاقی با همکاری جمعی از نویسندگان انتشارات مدرسه سال 1391
کتاب تربیت اخلاقی بر بنیاد نظریه ارزش شناسی علامه طباطبایی انتشارات بهریار 1394
کتاب رویکردهای نوین در تربیت اخلاقی انتشارات مدرسه 1394 با همکاری جمعی از نویسندگان
- مقالات همایشها
روسو و تربیت دینی، سمپوزیوم جایگاه تربیت دینی، تهران 1374
درآمدی بر مبانی، اصول و روشهای تربیت سیاسی در نهج البلاغه، همایش تربیت در سیره امام علی، 1379 قم
نقد و بررسی ارتقاء خودبخود تحصیلی، همایش ارزشیابی در هزاره سوم، 1382 شیراز
ارتقاء خودبخود تحصیلی از آرمان تا واقعیت، همایش ارزشیابی تحصیلی، 1382 تهران
بررسی تطبیقی کارنامه های توصیفی دانش آموزان چند کشور جهان، همایش ارزشیابی تحصیلی، 1382 تهران
فعالیت های فوق برنامه در عصر حاضر ، همایش تبیین جایگاه فعالیتهای مکمل و
فوق برنامه در دوره عمومی، کرمان، وزارت آموزش و پرورش 1384
جستاری در اشاعه و کاربست یافته های پژوهشی ، ویژه نامه هفته پژوهش ، 1381
مقاله " ارزشیابی توصیفی و حقوق کودک" همایش ارزشیابی تحصیلی ، بوشهر دیماه 1386
خلاصه مقاله " نقد نظام آموزشی با تاکید بر دوره راهنمایی از منظر حقوق
کودکان" همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ، تهران دانشگاه تربیت معلم
چکیده مقاله تغییر الگوی ارتقائ تحصیلی ضرورتی اجتناب ناپذیر در سند
برنامه درسی ملی" همایش علمی برنامه درسی ملی سازمان پژوهش و برنامه ریزی
آموزشی 1387
چکیده مقاله " ارزشیابی کیفی توصیفی پاسخی به کاستی های
نظام ارزشیابی تحصیلی موجود" همایش علمی برنامه درسی ملی سازمان پژوهش و
برنامه ریزی آموزشی 1387
همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت چکیده مقاله " الگوهای نظری راهکاری برای حل فاصله نظر و عمل 1390
الگوی مدرسه مطلوب در افق 1404 بر اساس یافته ای فلسفه تربیتی در جمهوری
اسلامی ایران، آمنه احمدی، محمد حسنی ، علیرضا صادق زاده، مدیریت آموزش ی
در نظر و عمل تهران 1390
نواندیشی دینی و الگوی مطلوب ساختار قدرت
خانواده در نظام جمهوری اسلامی ایران ، چهارمین همایش نو اندیشی دینی
دانشگاه شهید بهشتی تهران 1390
چگونگی استنتاج بایدها از هست ها در فلسفه تربیت سومین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران . اصفهان 1391
نقد رویکرد کلامی – اطلاعاتی تربیت دینی در نظام تربیت رسمی و عمومی همایش بین المللی دکترین مهدویت 1392
ملاحظات جنسیتی در راستای تحول در نظام تربیت رسمی و عمومی ایران همایش چهارم انجمن فلسفه تعلیم و تربیت خرداد 1392
طراحی مدلی برای تغییر برنامه های درسی در پرتو یافته های فلسفه تربیت در
جمهوری اسلامی ایران همایش چهارم انجمن فلسفه تعلیم و تربیت 1392
تربیت اخلاقی و برنامه درسی مدرسه: نگاهی به رویکردهای جاری درایران و جهان،همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران بیرجند 1392
کتاب درسی: نقطه پرگار گسترش ارزشیابی کیفی توصیف همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران بیرجند 1392
مقاله رویکرد اجتماع عادل در تربیت اخلاقی همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران کرمان 1393
- مقالات نشریات ترویجی
آثار تربیتی ادبیات کودکان و نوجوانان، پیوند انجمن اولیا و مربیان، 1372
معیارهای انتخاب کتاب مناسب کودکان، پیوند انجمن اولیا و مربیان، 1372
تقویت رفتار در قرآن، پیوند انجمن اولیا و مربیان، 1373
بررسی آراء تربیتی ملا احمد نراقی، تربیت، 1375
تشکیل جامعه جهانی معلمان مسلمان، تربیت، 1375
تربیت معلم و تحول در آموزش و پرورش، بخش الفبا روزنامه اطلاعات
جستاری در معنا و مفهوم تزکیه، تربیت، 1380
طرح گروه سبز مدرسه، تربیت، 1381
مدیریت برگزاری مراسم در مدرسه، تربیت، 1380
فعالیتهای فوق برنامه، تربیت، 1381
تابوی نمره بیست را بشکنیم، روزنامه ایران، 1381
انگیزه انتخاب رشته دانشجویان رشته پرورشی مراکز تربیت معلم، تربیت، 1375
خردادماه، آزمونها و خطاها، روزنامه مردم سالاری و نشریه نگاه، 1382
ارزشیابی توصیفی یا شیوه حذف مردودی ، روز نامه همشهری 1382
ماده 18 آیین نامه امتحانات: سوابق ودلایل، نشریه نگاه 1383
چیستی و چرایی تکرا پایه ، نشریه رشد مدیریت مدرسه ، دیماه 1385
مدیران مراقب عواقب تکرار پایه باشید.، رشد مدیریت مدرسه بهمن ماه 1385
آیا جایگزینی برای تکرا پایه وجود دارد؟ رشد مدیریت فروردین ماه 1386
چوب شکسته ناظم رشد مدیریت رشد مدیریت مهرماه 1386
شرح بر اصول ارزشیابی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش نشریه رشد مدیریت شماره های 2 تا 7 سال تحصیلی 76-77
کژتابی های ذهنی چالش پیش روی گسترش ارزشیابی توصیفی نشریه رشد مدیریت
صدای پای ضحاک مجله رشد آموزش ابتدایی بهمن 1390
دغدغه ای به نام تربیت اخلاقی رشد مدیریت مدرسه بهمن 1390
برنامه درسی اخلاق دانشنامه برنامه ریزی درسی ایران 1393
دیوار کوتاه ارزشیابی کیفی توصیفی رشد مدیریت بهار 1395
رقابت بودن یا نبودن مساله این است. رشد علوم اجتماعی بهار1395
پایش حقو ق کودکان در مدرسه رشد علوم اجتماعی پاییز 95
4-8- انتشارات الکترونیکی
طراحی و مدیریت وب لاگ حکمت تربیت از سال 1385 تا کنون با آدرس:
Baher.blogfa.com www.
4-9- مقالات در نشریه علمی پژوهشی و علمی ترویجی
1.
بررسی دیدگاه ارزش شناسی علامه طباطبایی، نشریه علمی _ پژوهشی مقالات و
بررسی های دانشکده الهیات دانشگاه تهران سال 1383 شماره بهار و تابستان
2.
بررسی دیدگاه ارزشناسی علامه طباطبایی و دلالتهای آن در تربیت اخلاقی،
نشریه علمی - پژوهشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران سال
1383
3. آیا تزکیه مقدم بر تعلیم است؟ نشریه علمی - پژوهشی دانشکده
روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ویژه نامه فلسفه تعلیم و تربیت
شماره زمستان و پاییز سال 1385
4. بازاندیشی در پدیده تکرار پایه، فصل نامه تعلیم و تربیت( علمی _ ترویجی) سال 1383
5. الگویی برای اشاعه نوآوری در نظام آموزشی ایران فصل نامه علمی پژوهشی نوآوریهای آموزشی شماره 15 سال 1385
6.
زمینه یابی اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در مدارس ابتدایی شهر تهران ،
فصلنامه علمی پژوهشی نوآوریهای آموزشی شماره 23 سال 1386 زمستان با
همکاری دکتر غلامعلی احمدی
7. بررسی و مقایسه تأثیر "تکرار پایه" و
"قبولی با استفاده از مواد مربوط به تک ماده (ماده 18 آئیننامه امتحانات
دوره عمومی" در روند پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در دوره آموزش عمومی بین
سالهای تحصیلی 79/1378 تا 84/1383 فصلنامه علمی پژوهشی تعلیم و تربیت ،
تابستان 1387
8. نقد و بررسی نظام ارزشیابی تحصیلی ایران از منظر
ارزشیابی نظام آموزشی ، فصل نامه نوآوری های آموزشی ، تابستان 1388 با
همکاری دکتر علیرضا کیامنش.
9. نقد الگوی هدف گذاری سند برنامه درسی ملی مجله مطالعات برنامه درسی ایران 1389
10.
بررسی میزان انطباق اهداف مصوب شورای عالی آموزش و پرروش با اهداف برنامه
های درسی دوره راهنمایی و ابتدایی جواد یزدانی، محمد حسنی مجله مطالعات
برنامه درسی ایران 1390
11. تعلیم و تربیت ؟ کدامیک مجله مبانی فلسفی تعلیم و تربیت 1391 دانشگاه فردوسی مشهد
12.
مقاله بررسی سیر تحولات برنامه درسی تربیت اخلاقی در ایران با تاکید بر
دوره عمومی مجله مطالعات برنامه درسی ایران آماده برا یچاپ
13. مقایسه
رابطه بین عزت نفس ویادگیری دانش آموزان در برنامه ارزشیابی کیفی توصیفی و
ارزشیابی سنتی، مجله نوآوری های آموزشی آماده برای چاپ مشترک با آقای
نصرت ناکوهی
دکتر محمد حسنی - آقای اَزبرعلی حاجوی معروف به ریزعلی خواجوی و دهقان فداکار
14. مقاله بررسی تحلیلی تحقیقات انجام شده در موضوع
ارزشیابی کیفی توصیفی مجله علوم تربیتی دانشگاه چمران مشترک با اقای پور
شیرازی
15. مقاله مقایسه ارزشیابی کیفی توصیفی با حقوق کودکان ، فصل نامه تعلیم و تربیت
16.
ارزیابی بازخورد های معامان مجری الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی در مدارس
ابتدایی شهرستان آران و بیدگل،آماده چاپ، محمد حسنی / عباس شکاری/ علی
انتهایی. مجله پژوهش در برنامه درسی دانشگاه خوراسگان اصفهان
17.
بررسی رویکرد تربیت اخلاقی نظام تربیت رسمی و عمومی با تاکید بر دبستان
مجله دو فصل نامه تربیت اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بهار 1395
18. تجارب تربیت اخلاقی کارگزاران نظام تربیت رسمی و عمومی ابتدایی مجله نواوری های آموزشی شماره زمستان 1394
19. نقد و بررسی طرح کرامت در دوره دبستان مجله دو فصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام
20.
واکاوی دیدگاه معلمان در خصوص مشکلات اجرایی طرح ارزشیابی کیفی توصیفی
در کلاس های چند پایه . مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارسگان
21. بررسی میزان تحقق اهداف اخلاقی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش فصل نامه مسایل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی
5- تشویقها
مدیر کل دفتر ارزشیابی تحصیلی دکتر احمدی 29/11/82 مدرس ارزشیابی توصیفی
معاون آموزش عمومی دکتر موسوی 24/9/82 پژوهشگر معاونت
معاون آموزش عمومی دکتر موسوی 24/10/82 ارائه مقاله در همایش علمی
مدیر کل آموزش و پرورش ابتدایی دکتر احمدی 16/12/83 اجرای همایش
رئیس موسسه آموزش از راه دور دکتر الحسینی 3/9/83 همکاری در تاسیس موسسه
وزیر آموزش و پرورش حاجی 17/9/83 طراحی و اجرای طرح ارزشیابی توصیفی
رئیس پژوهشگاه تعلیم وتربیت دکتر جویباری 28/10/83 اجرا و ارائه پژوهش
مدیر کل آموزش و پرورش ابتدایی دکتر احمدی 28/4/84 اجرای کارگاه ارزشیابی توصیفی
معاون آموزش عمومی دکتر موسوی 30/3/84 ارائه مقاله در همایش علمی
سرپرست وزارت آپ دکتر فانی 8/6/84 کارشناس نمونه ملی
رئیس سازمان مدیریت دکتر رهبر 8/6/84 کارشناس نمونه ملی
وزیر آموزش و پرورش فرشیدی 6/84 پژوهشگر برگزیده کشوری
وزیر آموزش عالی دکتر زاهدی 6/84 پژوهشگر برگزیده کشوری
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مهندس نوید 10/85 پژوهشگر برگزیده سازمان
رئیس جمهور دکتر احمدی نژاد 9/90 تدوین مبانی نظری سند تحول در آموزش و پرورش